pohony l automatizace l převody
(která ovšem klesá i u průmyslových robotů). Ovšem jen na první pohled. Ve skutečnosti je jeho hlavním trumfem oproti
průmyslovým protějškům prakticky jen
úspora na investicích do bezpečnostních
opatření, vyžadovaných u konvenčních
robotů.
Při detailnějším pohledu na realitu může
i průmyslový robot uzpůsobený pro spolupráci s lidmi vyjít v konečném součtu
levněji než výkonný kobot s vyšší nosností, pokud je pro danou aplikaci požadována. Jak konstatují specialisté firmy Fanuc,
v rychlosti instalace a uvedení do provozu
nemusí být mezi oběma typy robotů velký
rozdíl ani v nárocích na jejich naprogramování.
U konvenčního robota je programování
možné pomocí technických prostředků
i prostého navádění rukou – obsluha provede rameno robota potřebnými pozicemi v rámci požadované operace a uloží je
do paměti řídicího systému. Stejně tak
i možnost rychlého přemísťování, často
zdůrazňovaná mezi výhodami kobotů, nemusí být jen jejich výsadou, ale je realizovatelná i u těch průmyslových – na výrobních linkách ji lze řešit např. pojezdovými
dráhami.
Bezpečnost platí pro všechny
d
Hlavní uváděnou výhodou kobotů je jejich bezpečný provoz ve spolupráci s člověkem, kde není nutnost realizovat potřebná opatření v úpravě pracoviště.
Zatímco průmyslové roboty jsou od lidské
obsluhy striktně izolovány, koboty pracují
na výrobních linkách přímo vedle člověka.
Nicméně pro všechny roboty (konvenční i
kolaborativní) jsou závazná bezpečnostní
pravidla daná normou, podle níž musí být
bezpečnost zajištěna některou ze základních funkcí: bezpečnostní monitorované
zastavení, ruční navádění, sledování
39
rychlosti a vzdálenosti nebo omezení síly
a výkonu.
První tři funkce se týkají hlavně průmyslových robotů (tzn. vstoupí-li jakákoli
osoba do monitorovaného prostoru, robot se řízeným způsobem zastaví), čtvrtá
je specifická pro zajištění bezpečnosti kolaborativních robotů. Jejím cílem je zajistit, aby obsluha nebyla vystavena riziku ani
v bezprostřední blízkosti ramene kobota.
K maximální bezpečnosti kobotů je využita řada prvků včetně inteligentního senzorického systému, který robota při doteku
zastaví, lehká konstrukce ramene se zaoblenými tvary, jež je často pokryta elastickou povrchovou vrstvou ke ztlumení případného nárazu, rychlostní a momentové
senzory, kamery detekující blížící se překážku, a také pomalejší pohyb ramene.
Klíčová je však funkce zabraňování nebezpečných kolizí: Robot nesmí způsobit
pokračování
www.technikaatrh.cz
a