22
obrábìní a strojírenství I svaøování I nástroje I náøadí
INTELIGENTNÍ ŘEŠENÍ
PŘI TECHNICE PODÁVÁNÍ
Požadavky na moderní
montážní zařízení
Rok 1908 byl historicky
nejvýznamnějším rokem
pro motorizovanou
dopravu osob i pro
průmyslovou montáž.
Společnost Ford Motor
Company přišla na trh
s modelem T, prvním
automobilem, který mohl
být vyráběn ve velkém
množství za dostupnou
cenu. Tím se zrodila nejen
epocha masové osobní
dopravy, ale první plynulá
montáž odstartovala také
průmyslovou sériovou
výrobu v automobilovém
průmyslu. Díky
postupující racionalizaci –
mimo jiné i ve formě
vysokého stupně dělby
práce – byla montáž stále
účinnější natolik, aby
bylo později vyráběno až
9000 aut denně.
Závažnost flexibilnosti,
účinnosti a technické čistoty
se nadále zvyšuje
d
Navzdory enormní výkonnosti zůstává
základní princip pro manuální montážní
činnosti v podstatě zachován. Výrobní
montáž revolučně ovlivnilo teprve zvyšování automatizace a digitalizace. Plně automatizovaná zařízení jsou dnes dálkově
řízena díky inteligentním, hardwarovým
a softwarovým komponentům, způsobilým pro průmysl 4.0 a jsou propojeny se
T+T T e c h n i k a a t r h 9 – 1 0 / 2 0 2 0
souvisejícími systémy, například s podávací technikou. Tak je konstrukční část
přepravována a polohována do montážního zařízení, při čemž jsou zároveň
spojovací prvky jako šrouby nebo matice tříděny do správné polohy, odděleny a dodávány přímo do šroubovacího
nástroje – a to vše v pouhých několika
okamžicích. Odvětví je přesto neustále
nuceno k dalšímu pokroku důležitými
změnami aktuálních a budoucích faktorů
nebo stále novými požadavky.
Jednou z těchto velmi důležitých okolností
je postupující miniaturizace. Moderní procesory o velikosti několika čtverečných
milimetrů jsou dnes vybaveny několika miliardami tranzistorů. U tak malých struktur
v rozsahu nanometrů je většina částeček
nečistot relativně obrovská a může představovat, v závislosti na použití, značné nebezpečí. Například u elektronických sestav
mohou již nejmenší vodivé částice způsobit
zkrat. Tento efekt navíc posiluje používání
nových, výkonnějších materiálů, protože
právě částice materiálů, jako jsou umělé
hmoty vyztužené uhlíkovými vlákny, jsou
vodivé. Mimo jiné proto roste význam technické čistoty v průběhu miniaturizace.
V oblasti automatizované šroubovací
a podávací techniky má DEPRAG SCHULZ
GmbH z Ambergu na trhu vedoucí postavení. Receptem na dlouhodobý úspěch je
neustálý tlak na evoluci a inovaci, spojený
s vývojem inteligentních a účinných systémových řešení. DEPRAG Schulz GmbH tak
vyvinul kompletní koncept CleanFeed, který svými specifickými komponenty CleanFeed splňuje požadavky technické čistoty
v podávací technice. Mimo jiné se skládá
z prvků pro podávání dílů s nízkým otěrem,
aby byl vznik škodlivých částic již od počátku minimalizován. Podavače se zdvižnou lištou s nízkým otěrem třídí, oddělují
a přepravují spojovací prvky například obzvlášť šetrně. Zařízení přitom díky senzorickému ovládání automaticky stanoví počet nezbytných zdvihových pohybů, neboť
každý nadbytečný zdvihový pohyb může
být také příčinou nežádoucího otěru. Dále
pomáhají pásové dopravníky, které udržují
nízký počet spojovacích prvků v podávacím systému, protože méně šroubů přirozeně vyprodukuje také méně nečistot.
Vzhledem k tomu, že vznik částeček nelze
přesto vyloučit, jsou účinnou možností, jak
dosáhnout podmínek čistého prostoru, odsávací systémy. „Particle Killer“ od firmy
DEPRAG odsává částečky nečistot cíleně
již před sešroubováním a odfiltruje je. Zato vakuový šroubovací modul DEPRAG
SFM-V odsává zbytkové nečistoty přímo
u přistaveného šroubováku dodatečnými