22

obrábìní a strojírenství I svaøování I nástroje I náøadí

INTELIGENTNÍ ŘEŠENÍ

PŘI TECHNICE PODÁVÁNÍ

Požadavky na moderní

montážní zařízení

Rok 1908 byl historicky

nejvýznamnějším rokem

pro motorizovanou

dopravu osob i pro

průmyslovou montáž.

Společnost Ford Motor

Company přišla na trh

s modelem T, prvním

automobilem, který mohl

být vyráběn ve velkém

množství za dostupnou

cenu. Tím se zrodila nejen

epocha masové osobní

dopravy, ale první plynulá

montáž odstartovala také

průmyslovou sériovou

výrobu v automobilovém

průmyslu. Díky

postupující racionalizaci –

mimo jiné i ve formě

vysokého stupně dělby

práce – byla montáž stále

účinnější natolik, aby

bylo později vyráběno až

9000 aut denně.

Závažnost flexibilnosti,

účinnosti a technické čistoty

se nadále zvyšuje

d

Navzdory enormní výkonnosti zůstává

základní princip pro manuální montážní

činnosti v podstatě zachován. Výrobní

montáž revolučně ovlivnilo teprve zvyšování automatizace a digitalizace. Plně automatizovaná zařízení jsou dnes dálkově

řízena díky inteligentním, hardwarovým

a softwarovým komponentům, způsobilým pro průmysl 4.0 a jsou propojeny se

T+T T e c h n i k a a t r h 9 – 1 0 / 2 0 2 0

souvisejícími systémy, například s podávací technikou. Tak je konstrukční část

přepravována a polohována do montážního zařízení, při čemž jsou zároveň

spojovací prvky jako šrouby nebo matice tříděny do správné polohy, odděleny a dodávány přímo do šroubovacího

nástroje – a to vše v pouhých několika

okamžicích. Odvětví je přesto neustále

nuceno k dalšímu pokroku důležitými

změnami aktuálních a budoucích faktorů

nebo stále novými požadavky.

Jednou z těchto velmi důležitých okolností

je postupující miniaturizace. Moderní procesory o velikosti několika čtverečných

milimetrů jsou dnes vybaveny několika miliardami tranzistorů. U tak malých struktur

v rozsahu nanometrů je většina částeček

nečistot relativně obrovská a může představovat, v závislosti na použití, značné nebezpečí. Například u elektronických sestav

mohou již nejmenší vodivé částice způsobit

zkrat. Tento efekt navíc posiluje používání

nových, výkonnějších materiálů, protože

právě částice materiálů, jako jsou umělé

hmoty vyztužené uhlíkovými vlákny, jsou

vodivé. Mimo jiné proto roste význam technické čistoty v průběhu miniaturizace.

V oblasti automatizované šroubovací

a podávací techniky má DEPRAG SCHULZ

GmbH z Ambergu na trhu vedoucí postavení. Receptem na dlouhodobý úspěch je

neustálý tlak na evoluci a inovaci, spojený

s vývojem inteligentních a účinných systémových řešení. DEPRAG Schulz GmbH tak

vyvinul kompletní koncept CleanFeed, který svými specifickými komponenty CleanFeed splňuje požadavky technické čistoty

v podávací technice. Mimo jiné se skládá

z prvků pro podávání dílů s nízkým otěrem,

aby byl vznik škodlivých částic již od počátku minimalizován. Podavače se zdvižnou lištou s nízkým otěrem třídí, oddělují

a přepravují spojovací prvky například obzvlášť šetrně. Zařízení přitom díky senzorickému ovládání automaticky stanoví počet nezbytných zdvihových pohybů, neboť

každý nadbytečný zdvihový pohyb může

být také příčinou nežádoucího otěru. Dále

pomáhají pásové dopravníky, které udržují

nízký počet spojovacích prvků v podávacím systému, protože méně šroubů přirozeně vyprodukuje také méně nečistot.

Vzhledem k tomu, že vznik částeček nelze

přesto vyloučit, jsou účinnou možností, jak

dosáhnout podmínek čistého prostoru, odsávací systémy. „Particle Killer“ od firmy

DEPRAG odsává částečky nečistot cíleně

již před sešroubováním a odfiltruje je. Zato vakuový šroubovací modul DEPRAG

SFM-V odsává zbytkové nečistoty přímo

u přistaveného šroubováku dodatečnými