66

e

elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace

master wallbox je nadřa zen slave

wallboxům, které tak mohou být jen

v základní levnější verzi (obr. 5).

To nejlepší a nejdražší na poli nabíjení představují DC stanice. Výkon

rychlonabíjecích stanic přesahuje 40

kW stejnosměrného proudu a pro

představu umožňují zvýšení dojezdu přibližně o 220 km za půl hodiny

nabíjení. Jsou zde hlavní dva standardy konektorů, a to CHAdeMO

a CCS (obr. 6).

Znát už je to i dnes na vytížení a intenzitě odběrů v síti našich veřejných

dobíjecích stanic, zejména na stanicích rychlodobí jecích. Jednoznačným vývojovým ukazatelem je také

obsa zenost stanic, opět zejména

rychlodobíjecích. Lokality umístěné

v zástavbě zejména v Praze a Brně

už dnes v průběhu dne praktick y

nenajdeme v těchto místech alespoň

jednu neobsazenou stanici. Záměrem Skupiny ČEZ patrným na většině výstavby v posledních měsících je

proto výstavba vždy minimálně dvou

stojanů v každé lokalitě.

Trendem se také stávají častější odběry o menších objemech. Zatímco

v roce 2017 činil průměrný odběr

elektřiny na jednu dobí jecí seanci

17,8 kWh (tj. necelá polovina kapacity baterie např. VW eGolf), loni už

to bylo jen na 12,7 kWh. Znamená

to, že se mění i chování spotřebitelů,

Obr. 8: ČEZ u nás buduje nejhustší síť pro dobíjení

elektromobilů, mapu stanic najdete v samostatném

článku v tomto časopisu

kteří preferují svůj čas a své vozy

nabíjejí sice častěji, ale v celkovém

součtu tráví u stanic krat ší dobu

(naprostá menšina např. dobí jí na

100 % kapacity baterie, protože po

dosažení 80 % kapacity se nabíjení

neúměrně prodlužuje).

Při pořizování elek tromobilu je

třeba zva žovat možnosti konkrétního modelu v kombinaci s dostupnými možnostmi dobíjení ve vašem

okolí. Nicméně všechny vozy mají

vstupy pro pomalé i rychlé nabíjení

a výrobci osazují své stojany kabely

s několika typy konektorů, takže je

nepravděpodobné, že byste přijeli

k dobíjecí stanici a zjistili, že zde nemáte žádnou možnost nabití. Vzhledem k požadavkům a termínům, na

kterých se shodly členské státy EU,

včetně České republiky, přiblížila se

doba, kdy elektromobily nebudou

jen rozmarem vrcholných managerů,

ale reálnou volbou kohokoliv z nás.

p

Obr. 7: Samozřejmě největší pozornost návštěvníků veletrhu sklízely elektromobily, zde například Tesla model 3

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9

elektromobilita_c.indd 66

16.5.2019 11:25:23