66
e
elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
master wallbox je nadřa zen slave
wallboxům, které tak mohou být jen
v základní levnější verzi (obr. 5).
To nejlepší a nejdražší na poli nabíjení představují DC stanice. Výkon
rychlonabíjecích stanic přesahuje 40
kW stejnosměrného proudu a pro
představu umožňují zvýšení dojezdu přibližně o 220 km za půl hodiny
nabíjení. Jsou zde hlavní dva standardy konektorů, a to CHAdeMO
a CCS (obr. 6).
Znát už je to i dnes na vytížení a intenzitě odběrů v síti našich veřejných
dobíjecích stanic, zejména na stanicích rychlodobí jecích. Jednoznačným vývojovým ukazatelem je také
obsa zenost stanic, opět zejména
rychlodobíjecích. Lokality umístěné
v zástavbě zejména v Praze a Brně
už dnes v průběhu dne praktick y
nenajdeme v těchto místech alespoň
jednu neobsazenou stanici. Záměrem Skupiny ČEZ patrným na většině výstavby v posledních měsících je
proto výstavba vždy minimálně dvou
stojanů v každé lokalitě.
Trendem se také stávají častější odběry o menších objemech. Zatímco
v roce 2017 činil průměrný odběr
elektřiny na jednu dobí jecí seanci
17,8 kWh (tj. necelá polovina kapacity baterie např. VW eGolf), loni už
to bylo jen na 12,7 kWh. Znamená
to, že se mění i chování spotřebitelů,
Obr. 8: ČEZ u nás buduje nejhustší síť pro dobíjení
elektromobilů, mapu stanic najdete v samostatném
článku v tomto časopisu
kteří preferují svůj čas a své vozy
nabíjejí sice častěji, ale v celkovém
součtu tráví u stanic krat ší dobu
(naprostá menšina např. dobí jí na
100 % kapacity baterie, protože po
dosažení 80 % kapacity se nabíjení
neúměrně prodlužuje).
Při pořizování elek tromobilu je
třeba zva žovat možnosti konkrétního modelu v kombinaci s dostupnými možnostmi dobíjení ve vašem
okolí. Nicméně všechny vozy mají
vstupy pro pomalé i rychlé nabíjení
a výrobci osazují své stojany kabely
s několika typy konektorů, takže je
nepravděpodobné, že byste přijeli
k dobíjecí stanici a zjistili, že zde nemáte žádnou možnost nabití. Vzhledem k požadavkům a termínům, na
kterých se shodly členské státy EU,
včetně České republiky, přiblížila se
doba, kdy elektromobily nebudou
jen rozmarem vrcholných managerů,
ale reálnou volbou kohokoliv z nás.
p
Obr. 7: Samozřejmě největší pozornost návštěvníků veletrhu sklízely elektromobily, zde například Tesla model 3
T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9
elektromobilita_c.indd 66
16.5.2019 11:25:23