14
k
komponenty I materiály I plasty
VÝHODY LASEROVÉHO
ZNAČENÍ A GRAVÍROVÁNÍ
V LETECKÉM PRŮMYSLU
Ukázky značení pomocí laserů Solaris
Proč se v leteckém průmyslu používá k identifikaci dílů
laserové značení a laserové gravírování? Jaké jsou zákony
a předpisy pro značení dílů v leteckém průmyslu? Jaké
jsou výhody technologií pro laserové značení, které se
používají v leteckém průmyslu? Na to vše a mnohem
více vám v Leonardo technology dáme odpovědi.
Proč se u komponent pro letecký
průmysl používá laserové
g
gravírování?
d
Sledovatelnost a identifikace dílů jsou dva
nejdůležitější důvody, proč se při výrobě
a instalaci dílů v leteckém průmyslu používá
nějaký systém značení za účelem sledovatelnosti. To zahrnuje identifikační číslo výrobku
a může obsahovat i další číselné údaje a další
informace o výrobci. Identifikace dílu je užitečná také v případě opravy a prací údržby,
dále v případě, že dojde ke ztrátě nebo zničení
dílů (například při letecké nehodě) pro účely
vyšetřování.
Navzdory dostupnosti jiných permanentních
technologií značení, jako je např. chemické
leptání, laserové značení zůstává nejoblíbenější volbou výrobců leteckých dílů a společností,
které působí v leteckém průmyslu, od kterých
se vyžaduje, aby své díly označovaly. Zde je
jen několik z mnoha důvodů, proč stále více
výrobců dílů pro letecký průmysl volí označování svých výrobků pomocí laserů Solaris od
Leonardo technology:
Laserové značení
j y
je rychlé a nákladově efektivní
d
Pokud jde o sledovatelnost dílů, předpisy
požadují, že výrobci v sektoru letectví musejí
provádět značení na téměř všech tisících dílů,
z kterých se skládá každé jednotlivé letadlo.
Od výrobců dílů pro letecký průmysl se vyžaduje, aby uváděli údaje o odolnosti proti
požáru na motorech letadel, vrtulích, lopatkách
vrtulí a dalších dílech. Kromě toho ale každé
letadlo obsahuje stovky metrů kabelových tunelů, elektrických vodičů a vedení pro přívod
paliva, toto všechno musí být označeno. Pro
tyto aplikace jsou ideální systémy laserového
značení, neboť dovedou vytvořit značení na až
80 metrech kabelových tunelů / elektrického
vedení za minutu – mnohem rychleji než jiné
systémy, a to bez použití spotřebních materiálů, které by mohly negativně ovlivnit značené
produkty a které by nesly zvýšené náklady na
výrobu.
Laserové značení
j y
je vysoce univerzální
funguje na široké škále materiálů používaných v oboru, včetně nerezové oceli
a eloxovaného hliníku.
Laserové značení
neohrožuje kvalitu
j
d
První předpisy pro označování dílů v leteckém průmyslu byly poprvé publikovány v roce 1964, v témže roce kdy známé Bellovy
Laboratoře zkonstruovaly první výkonný průmyslový laser Nd:YAG. V době před masovým rozšířením systémů laserového značení,
kdy výrobci museli označovat díly čárovým
kódem, obrázkem nebo textem umístěným
na povrchu dílu, si museli vybrat mezi klasickým gravírováním, sítotiskem, chemickým
leptáním nebo označením štítkem.
Při sítotisku se na povrch dílu nanáší barva,
která ale časem degraduje a označení přestává být čitelné. Chemické leptání je finančně
náročný proces na výrobu šablon, při němž
může dojít k poškození některých křehčích
d
Pokud jde o potenciální aplikace, jiné
způsoby značení, jako jsou
například inkoustový tisk
nebo chemické leptání,
mají mnohem užší rozsah použití. Výrobci
mohou použít laserové značení k tomu, aby
vytvořili označení, které je
téměř mikroskopické velikosti,
anebo označení, které je dost velké
na to, aby mohlo být viděno ze země,
když se letadlo zvedá do vzduchu. Systémy laserového značení je možné snadno
zabudovat do výrobních linek, zejména
proto, že neprodukují žádné odpadní
produkty. Navíc laserové značení dobře
Nejoblíbenější varianta pulzního vláknového laseru
Solaris e-SolarMark+ FL o výkonech 10 až 100 W
T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9
leonardo_c.indd 14
15.5.2019 11:01:27