14

k

komponenty I materiály I plasty

VÝHODY LASEROVÉHO

ZNAČENÍ A GRAVÍROVÁNÍ

V LETECKÉM PRŮMYSLU

Ukázky značení pomocí laserů Solaris

Proč se v leteckém průmyslu používá k identifikaci dílů

laserové značení a laserové gravírování? Jaké jsou zákony

a předpisy pro značení dílů v leteckém průmyslu? Jaké

jsou výhody technologií pro laserové značení, které se

používají v leteckém průmyslu? Na to vše a mnohem

více vám v Leonardo technology dáme odpovědi.

Proč se u komponent pro letecký

průmysl používá laserové

g

gravírování?

d

Sledovatelnost a identifikace dílů jsou dva

nejdůležitější důvody, proč se při výrobě

a instalaci dílů v leteckém průmyslu používá

nějaký systém značení za účelem sledovatelnosti. To zahrnuje identifikační číslo výrobku

a může obsahovat i další číselné údaje a další

informace o výrobci. Identifikace dílu je užitečná také v případě opravy a prací údržby,

dále v případě, že dojde ke ztrátě nebo zničení

dílů (například při letecké nehodě) pro účely

vyšetřování.

Navzdory dostupnosti jiných permanentních

technologií značení, jako je např. chemické

leptání, laserové značení zůstává nejoblíbenější volbou výrobců leteckých dílů a společností,

které působí v leteckém průmyslu, od kterých

se vyžaduje, aby své díly označovaly. Zde je

jen několik z mnoha důvodů, proč stále více

výrobců dílů pro letecký průmysl volí označování svých výrobků pomocí laserů Solaris od

Leonardo technology:

Laserové značení

j y

je rychlé a nákladově efektivní

d

Pokud jde o sledovatelnost dílů, předpisy

požadují, že výrobci v sektoru letectví musejí

provádět značení na téměř všech tisících dílů,

z kterých se skládá každé jednotlivé letadlo.

Od výrobců dílů pro letecký průmysl se vyžaduje, aby uváděli údaje o odolnosti proti

požáru na motorech letadel, vrtulích, lopatkách

vrtulí a dalších dílech. Kromě toho ale každé

letadlo obsahuje stovky metrů kabelových tunelů, elektrických vodičů a vedení pro přívod

paliva, toto všechno musí být označeno. Pro

tyto aplikace jsou ideální systémy laserového

značení, neboť dovedou vytvořit značení na až

80 metrech kabelových tunelů / elektrického

vedení za minutu – mnohem rychleji než jiné

systémy, a to bez použití spotřebních materiálů, které by mohly negativně ovlivnit značené

produkty a které by nesly zvýšené náklady na

výrobu.

Laserové značení

j y

je vysoce univerzální

funguje na široké škále materiálů používaných v oboru, včetně nerezové oceli

a eloxovaného hliníku.

Laserové značení

neohrožuje kvalitu

j

d

První předpisy pro označování dílů v leteckém průmyslu byly poprvé publikovány v roce 1964, v témže roce kdy známé Bellovy

Laboratoře zkonstruovaly první výkonný průmyslový laser Nd:YAG. V době před masovým rozšířením systémů laserového značení,

kdy výrobci museli označovat díly čárovým

kódem, obrázkem nebo textem umístěným

na povrchu dílu, si museli vybrat mezi klasickým gravírováním, sítotiskem, chemickým

leptáním nebo označením štítkem.

Při sítotisku se na povrch dílu nanáší barva,

která ale časem degraduje a označení přestává být čitelné. Chemické leptání je finančně

náročný proces na výrobu šablon, při němž

může dojít k poškození některých křehčích

d

Pokud jde o potenciální aplikace, jiné

způsoby značení, jako jsou

například inkoustový tisk

nebo chemické leptání,

mají mnohem užší rozsah použití. Výrobci

mohou použít laserové značení k tomu, aby

vytvořili označení, které je

téměř mikroskopické velikosti,

anebo označení, které je dost velké

na to, aby mohlo být viděno ze země,

když se letadlo zvedá do vzduchu. Systémy laserového značení je možné snadno

zabudovat do výrobních linek, zejména

proto, že neprodukují žádné odpadní

produkty. Navíc laserové značení dobře

Nejoblíbenější varianta pulzního vláknového laseru

Solaris e-SolarMark+ FL o výkonech 10 až 100 W

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9

leonardo_c.indd 14

15.5.2019 11:01:27