elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace
Obr. 4: Česká firma DEL na veletrhu Amper nabídla pohled do útrob své špičkové stejnosměrné nabíjecí stanice
Vector DC50
být, zřejmě tím šetří náklady a nutí uživatele k nabíjení u DC stanic.
Každopádně platí, že i při optimálních podmínkách je nabíjení z běžné
16A zásuvky nejpomalejší, má smysl
například přes noc. Za hodinu nabijete vůz pro přibližně 14 km jízdy.
O něco rychlejší je nabíjení z tříkolí kové 380V zásuvky, kterou disponuje většina majitelů rodinných
domů, k na bí jení elek t romobilu
stačí adaptér v ceně v řádu stovek
korun. Za hodinu nabí jení můžete
dojet asi 55 km.
Pokročilé řešení pro domácí nabíjení nabízí stanice pro střídavý proud.
Pro tento typ použití je vhodný wallbox, což můžeme přeložit jako „krabice na zdi“, to ji designově odlišuje
od „stojanu“, ale funkčně se jedná
o totéž (obr. 2). Tady už jde o specializované zařízení, jehož pořizovací cena se pohybuje v řádu desítek
tisíc korun. Umožňuje nabití skrze
konektor Mennekes Typ 2 (volitelně
také Typ 1) pro dojezd cca 110 km
za hodinu nabíjení.
Veřejné dobíjení
j
j
Obr. 6: Výhody nadnárodní společnosti se špičkovým vývojem dělají z firmy ABB jedničku na našem trhu,
například ve spolupráci se skupinou ČEZ buduje nejrozsáhlejší síť pro dobíjení elektromobilů v České republice
Dobíjení doma
j
d
Narozdíl od benzínu či nafty si můžete vybrat, zda elektřinu „dotankujete“ doma nebo ve veřejné nabíjecí stanici. Domácí nabíjení vyjde
samozřejmě levněji. Jaké tam máme
možnosti? Jako první se samozřejmě
nabízí klasická zásuvka (která paraí
doxně ukazuje, že síť pro nabíjení
elektromobilů je vlastně nejhustší,
jakou si lze představit). Z hlediska
praktického použití to nehraje roli,
í
ale je dobré vědět, že při nabíjení
střídavým proudem je nabíječka „de
facto“ vestavěná uvnitř auta, ta převede střídavý proud na stejnosměrný
a teprve pak energii ukládá do baterie. Někteří výrobci tuto vnitřní nabíječku záměrně podhodnocují, čímž
je nabíjení pomalejší než by mohlo
65
d
Zde plynule přecházíme k nabíjení
ve veřejném prostoru. Ne každý bydlí v rodinném domě, takže nabíjení
střídavým proudem z wallboxu nebo
AC dobíjecí ho stojanu (Alternating
Current = střídavý proud) je vhodné
využít na parkovišti u bydliště nebo
u zaměstnání (obr. 1 a 3). V zemích
s rozvinutější elektromobilitou, například v Norsku, jsou taková parkoviště
běžná. Pro toto použití je nutné další
vybavení, typicky zařízení pro přijetí
platby za nabíjení, čímž jejich cena
vystoupala až na stovky tisíc korun.
Sofistikované je řešení, kdy jeden
Obr. 5: Firma ELEXIM zaujala mimořádně širokou a propracovanou nabídkou pro
Obr. 5: F
aujala mimořádně š oko propracova o nabídkou ro
c
dob
obíjení
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
elektromobilita_c.indd 65
16.5.2019 11:24:57