elektrotechnika I energetika I mìøení a regulace

Obr. 4: Česká firma DEL na veletrhu Amper nabídla pohled do útrob své špičkové stejnosměrné nabíjecí stanice

Vector DC50

být, zřejmě tím šetří náklady a nutí uživatele k nabíjení u DC stanic.

Každopádně platí, že i při optimálních podmínkách je nabíjení z běžné

16A zásuvky nejpomalejší, má smysl

například přes noc. Za hodinu nabijete vůz pro přibližně 14 km jízdy.

O něco rychlejší je nabíjení z tříkolí kové 380V zásuvky, kterou disponuje většina majitelů rodinných

domů, k na bí jení elek t romobilu

stačí adaptér v ceně v řádu stovek

korun. Za hodinu nabí jení můžete

dojet asi 55 km.

Pokročilé řešení pro domácí nabíjení nabízí stanice pro střídavý proud.

Pro tento typ použití je vhodný wallbox, což můžeme přeložit jako „krabice na zdi“, to ji designově odlišuje

od „stojanu“, ale funkčně se jedná

o totéž (obr. 2). Tady už jde o specializované zařízení, jehož pořizovací cena se pohybuje v řádu desítek

tisíc korun. Umožňuje nabití skrze

konektor Mennekes Typ 2 (volitelně

také Typ 1) pro dojezd cca 110 km

za hodinu nabíjení.

Veřejné dobíjení

j

j

Obr. 6: Výhody nadnárodní společnosti se špičkovým vývojem dělají z firmy ABB jedničku na našem trhu,

například ve spolupráci se skupinou ČEZ buduje nejrozsáhlejší síť pro dobíjení elektromobilů v České republice

Dobíjení doma

j

d

Narozdíl od benzínu či nafty si můžete vybrat, zda elektřinu „dotankujete“ doma nebo ve veřejné nabíjecí stanici. Domácí nabíjení vyjde

samozřejmě levněji. Jaké tam máme

možnosti? Jako první se samozřejmě

nabízí klasická zásuvka (která paraí

doxně ukazuje, že síť pro nabíjení

elektromobilů je vlastně nejhustší,

jakou si lze představit). Z hlediska

praktického použití to nehraje roli,

í

ale je dobré vědět, že při nabíjení

střídavým proudem je nabíječka „de

facto“ vestavěná uvnitř auta, ta převede střídavý proud na stejnosměrný

a teprve pak energii ukládá do baterie. Někteří výrobci tuto vnitřní nabíječku záměrně podhodnocují, čímž

je nabíjení pomalejší než by mohlo

65

d

Zde plynule přecházíme k nabíjení

ve veřejném prostoru. Ne každý bydlí v rodinném domě, takže nabíjení

střídavým proudem z wallboxu nebo

AC dobíjecí ho stojanu (Alternating

Current = střídavý proud) je vhodné

využít na parkovišti u bydliště nebo

u zaměstnání (obr. 1 a 3). V zemích

s rozvinutější elektromobilitou, například v Norsku, jsou taková parkoviště

běžná. Pro toto použití je nutné další

vybavení, typicky zařízení pro přijetí

platby za nabíjení, čímž jejich cena

vystoupala až na stovky tisíc korun.

Sofistikované je řešení, kdy jeden

Obr. 5: Firma ELEXIM zaujala mimořádně širokou a propracovanou nabídkou pro

Obr. 5: F

aujala mimořádně š oko propracova o nabídkou ro

c

dob

obíjení

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z

elektromobilita_c.indd 65

16.5.2019 11:24:57