Geis_c_TT_5.qxd

20

15.5.2019

14:55

Page 20

manipulační technika l doprava

Geis: „Kdo je největší cestovatel?”

Hanzelka a Zikmund? Jirka Kolbaba? Ladislav Zibura?

Ne! Největším cestovatelem je zboží, které si sice

objednáte na českém internetovém obchodu, ale

pochází z Asie. Než se totiž dostane k vám domů,

urazí téměř 13 tisíc kilometrů a na cestách stráví

nejméně 40 dnů.

balík u odesílatele, zašleme příjemci e-mailové a SMS avízo s číslem zásilky, unikátním

kódem pro přesměrování balíku a eventuální částkou dobírky. Na našich webových

stránkách může zákazník od této chvíle

sledovat, kde se balík aktuálně nachází,”

líčí další pouť Eva Děkanová a připomíná,

že kupující má možnost přesměrovat svůj

„nákup” do výdejního místa Geis Point:

„Naše česko-slovenská síť má více než

500 výdejních míst, která jsou umístěna

v nákupních centrech nebo třeba v prodejnách tisku. Jsou tak pro příjemce dobře dostupná, aby si mohli svou zásilku vyzvednout třeba cestou z práce nebo

během víkendového nákupu.”

Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem do nejbližší pobočky Geis.

Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.

Dodávkou až k vašim dveřím

Cesta z Asie začíná v některém z čínských

přístavů Ningbo či Yantian, tchajwanském

Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaji, kam zásilku nechá doručit odesílatel. „Odtud se vydá kontejnerovou lodí

na 28 dní trvající plavbu, nejčastěji do

Hamburku, ale může to být i do jiného severoevropského přístavu,” popisuje David

Knobloch, prokurista společnosti Geis CZ

Air+Sea. Loď na své pouti z Číny do

Německa urazí více než 10 tisíc kilometrů

a kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský

průplav se dostane do Středozemního moře. Pak obepluje velkou část Evropy a vylodí se v severském přístavu. „Jedná se o dlouhou a často náročnou cestu. Riziková je

například oblast Adenského zálivu, kde

loď dokonce může čelit riziku útoku somálských pirátů. Ti ve zdejších vodách

operují, jak jste to mohli vidět ve filmu Kapitán Philips s Tomem Hanksem, který byl

natočený podle skutečné události,” říká

David Knobloch a dodává, že v současnosti už se naštěstí díky strážcům vod daří útoky minimalizovat.

T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9

Tahačem a vlakem

do skladu e-shopu

d

Po vyložení nákladu v přístavu putuje zásilka vlakem a tahačem čtyři až sedm dní do

skladů internetového prodejce v České republice. Náklad přitom musí projít řádným

proclením, které je otázkou i několika hodin. „Pokud si to internetový obchodník

vyžádá, zajistíme také balení, etiketování či

kompletaci zboží. A v případě, že e-shop

využívá naše skladové a distribuční služby,

zůstává zboží v našich skladech až do objednání koncovým zákazníkem,” pokračuje dále v popisu Eva Děkanová, manažerka

marketingu skupiny Geis.

Nočním během

do centrálního překladiště

d

Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu

potvrdíte objednávku, připravuje se vaše

zboží na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Software obchodníkovi

vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými se balíky polepí a jsou přichystané k expedici. „Poté, co převezmeme

d

V centrálním překladišti v Modleticích u Prahy začíná další „velká jízda” neboli třídění

zásilek z celé republiky. Plně automatický

sorter zvládne za hodinu roztřídit až 16 tisíc zásilek.

Zásilky se třídí podle směrů, kam míří.

Ještě v noci putují velkokapacitním vozem

na doručující pobočku. Tam jsou rozděleny na rozvozové trasy podle poštovních

směrovacích čísel a řidiči-kurýři je pak

rozvážejí konečným zákazníkům nebo do

výdejního místa. „V den doručení dostane

příjemce SMS a e-mail s informací o doručení včetně časového okna pro doručení

a kontaktem na řidiče, nebo informaci o doručení do výdejního místa. Zásilka je obvykle doručena již následující pracovní

den po jejím vyzvednutí u obchodníka,”

dodává Děkanová.

Věděli jste, že…

d

…je-li pro obchodníka nejdůležitější co

nejkratší čas dodání, pak může využít leteckou přepravu, kdy čas doručení z Asie

do ČR zabere dva až sedm dní.

...lze zvolit také střední cestu, tedy nákladní vlakovou dopravu, tzv. železniční Hedvábnou stezku přímo z Číny do

České republiky, kdy je doba transportu 14 až 21 dní.

p

www.geis-group.cz

Foto: Geis CZ s.r.o.