Geis_c_TT_5.qxd
20
15.5.2019
14:55
Page 20
manipulační technika l doprava
Geis: „Kdo je největší cestovatel?”
Hanzelka a Zikmund? Jirka Kolbaba? Ladislav Zibura?
Ne! Největším cestovatelem je zboží, které si sice
objednáte na českém internetovém obchodu, ale
pochází z Asie. Než se totiž dostane k vám domů,
urazí téměř 13 tisíc kilometrů a na cestách stráví
nejméně 40 dnů.
balík u odesílatele, zašleme příjemci e-mailové a SMS avízo s číslem zásilky, unikátním
kódem pro přesměrování balíku a eventuální částkou dobírky. Na našich webových
stránkách může zákazník od této chvíle
sledovat, kde se balík aktuálně nachází,”
líčí další pouť Eva Děkanová a připomíná,
že kupující má možnost přesměrovat svůj
„nákup” do výdejního místa Geis Point:
„Naše česko-slovenská síť má více než
500 výdejních míst, která jsou umístěna
v nákupních centrech nebo třeba v prodejnách tisku. Jsou tak pro příjemce dobře dostupná, aby si mohli svou zásilku vyzvednout třeba cestou z práce nebo
během víkendového nákupu.”
Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem do nejbližší pobočky Geis.
Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.
Dodávkou až k vašim dveřím
Cesta z Asie začíná v některém z čínských
přístavů Ningbo či Yantian, tchajwanském
Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaji, kam zásilku nechá doručit odesílatel. „Odtud se vydá kontejnerovou lodí
na 28 dní trvající plavbu, nejčastěji do
Hamburku, ale může to být i do jiného severoevropského přístavu,” popisuje David
Knobloch, prokurista společnosti Geis CZ
Air+Sea. Loď na své pouti z Číny do
Německa urazí více než 10 tisíc kilometrů
a kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský
průplav se dostane do Středozemního moře. Pak obepluje velkou část Evropy a vylodí se v severském přístavu. „Jedná se o dlouhou a často náročnou cestu. Riziková je
například oblast Adenského zálivu, kde
loď dokonce může čelit riziku útoku somálských pirátů. Ti ve zdejších vodách
operují, jak jste to mohli vidět ve filmu Kapitán Philips s Tomem Hanksem, který byl
natočený podle skutečné události,” říká
David Knobloch a dodává, že v současnosti už se naštěstí díky strážcům vod daří útoky minimalizovat.
T+T T e c h n i k a a t r h 5 / 2 0 1 9
Tahačem a vlakem
do skladu e-shopu
d
Po vyložení nákladu v přístavu putuje zásilka vlakem a tahačem čtyři až sedm dní do
skladů internetového prodejce v České republice. Náklad přitom musí projít řádným
proclením, které je otázkou i několika hodin. „Pokud si to internetový obchodník
vyžádá, zajistíme také balení, etiketování či
kompletaci zboží. A v případě, že e-shop
využívá naše skladové a distribuční služby,
zůstává zboží v našich skladech až do objednání koncovým zákazníkem,” pokračuje dále v popisu Eva Děkanová, manažerka
marketingu skupiny Geis.
Nočním během
do centrálního překladiště
d
Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu
potvrdíte objednávku, připravuje se vaše
zboží na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Software obchodníkovi
vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými se balíky polepí a jsou přichystané k expedici. „Poté, co převezmeme
d
V centrálním překladišti v Modleticích u Prahy začíná další „velká jízda” neboli třídění
zásilek z celé republiky. Plně automatický
sorter zvládne za hodinu roztřídit až 16 tisíc zásilek.
Zásilky se třídí podle směrů, kam míří.
Ještě v noci putují velkokapacitním vozem
na doručující pobočku. Tam jsou rozděleny na rozvozové trasy podle poštovních
směrovacích čísel a řidiči-kurýři je pak
rozvážejí konečným zákazníkům nebo do
výdejního místa. „V den doručení dostane
příjemce SMS a e-mail s informací o doručení včetně časového okna pro doručení
a kontaktem na řidiče, nebo informaci o doručení do výdejního místa. Zásilka je obvykle doručena již následující pracovní
den po jejím vyzvednutí u obchodníka,”
dodává Děkanová.
Věděli jste, že…
d
…je-li pro obchodníka nejdůležitější co
nejkratší čas dodání, pak může využít leteckou přepravu, kdy čas doručení z Asie
do ČR zabere dva až sedm dní.
...lze zvolit také střední cestu, tedy nákladní vlakovou dopravu, tzv. železniční Hedvábnou stezku přímo z Číny do
České republiky, kdy je doba transportu 14 až 21 dní.
p
www.geis-group.cz
Foto: Geis CZ s.r.o.