EON_c_2.qxd
72
16.5.2019
13:11
Page 72
elektrotechnika l energetika l měření a regulace
Málokdo ujede tisíc kilometrů,
aniž by se zastavil na kafe
Proč elektromobilita pořád vzbuzuje tolik emocí?
Potřebujeme elektromobily s dojezdem tisíc kilometrů?
A kdy budou v Česku dobíjecí stanice na každém
rohu? O tom všem jsme si povídali s vedoucím
Mobility Services společnosti E.ON, Martinem Klímou.
více než 30 minut. Tyto stanice jsou levnější, takže budou mít vyšší penetraci. Spousta lidí si myslí, že dobíjíte od nuly na sto
procent, což není pravda. Když jste v severské zemi, jedete na oběd a tam stojí
20 nabíječek. Takže auto mezitím necháte dobít, aniž by vás to jakkoliv obtěžovalo. Představa, že někde budete stát hodinu nebo dvě u stojanu, je hrozná
hloupost.
p Posouvají se i dobíjecí
technologie? Co třeba indukční
dobíjení?
Ve Švédsku už se testuje indukční silnice,
další testy probíhají i ve Velké Británii, takže ty nové formy určitě přijdou. Nicméně
se pořád musíme přizpůsobovat tomu, jak
se chovají klienti. Na dálnici potřebujete
rychlé tranzitní dobíjení. V plánu máme
i ultrarychlé stanice s trojnásobným výkonem okolo 150 kW, kde se auto nabije
opravdu rychle. Ale průměrný český automobilista ujede denně 50 kilometrů, na to
úplně stačí domácí dobíječka.
p Jak funguje v Česku podpora
elektromobility ze strany státu?
Může stát něco dělat, aby byl
přechod na e-mobilitu rychlejší
a plynulejší?
Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON
p Když zvážíme pro a proti,
komu byste doporučil investici
do elektromobilu?
Hlavně firmám. Pro lidi, kteří neustále popojíždí na krátkých trasách. Zdaleka ne
všichni zaměstnanci jsou obchoďáci, co lítají po celé republice. Ve chvíli, kdy si pořídíte do firmy dobíjecí stanici, rapidně
pak klesají náklady na provoz. I servisní
náklady jsou oproti autům na běžná paliva
marginální.
p V Česku jsou registrovány
pouhé 2 000 elektromobilů.
Proč jich není víc?
Často se argumentuje dobíjecí infrastrukturou. Na tom už ale pracuje celý trh elektromobility, včetně nás. S přihlédnutím k naší
i konkurenční strategii tato bariéra do
dvou let zmizí, dobíjecích stanic bude dostatek. Odhaduji, že do čtyř let se dočkáme dalších zhruba 500 rychlodobíječek
po celé České republice. Druhá překážka
je v ceně vozů. Ale i to se změní – bude
klesat cena baterií, začne se splácet vývoj
a se zvyšující se konkurencí přijde i snížení ceny.
T + T Technika a trh 5/2019
p Jak se bude v nejbližších
letech vyvíjet infastruktura?
Podle čeho si vybíráte lokalitu,
kde postavíte dobíjecí stanici?
Lokality musí dávat byznysový smysl, takže se soustředíme na místa, kde jezdí nejvíce elektroaut. Na druhou stranu víme,
že elektroauta budou zanedlouho jezdit
po celé České republice. Takže začínáme
stavět i v krajských a okresních městech,
díky evropským fondům navíc pokryjeme
zásadní tranzitní tahy. Síť musíte přizpůsobit i dojezdu elektromobilů. Dnešní elektroauta zvládnou několik stovek kilometrů
na jedno dobití, a to vlastně stačí. Málokdo jede na jeden zátah třeba tisíc kilometrů, aniž by se po cestě zastavil například na kafe.
p Takže elektromobily
se budou dobíjet hlavně
u rychlodobíječek?
Podle zkušeností ze severských zemí budou hrát dominantní roli ku podivu spíše
AC stanice, ty s nižším výkonem. Protože je
budete mít doma, v obchodních centrech,
zkrátka tam, kde strávíte pravděpodobně
Spousta lidí žehrá na Evropskou unii, ale
v tomto ohledu máme velké štěstí. EU
elektromobilitu výrazně podporuje, což
nám reálně pomáhá zejména při budování
infrastruktury. U nás sice existuje věc, která se jmenuje Národní akční plán čisté mobility, který formuje ministerstvo životního
prostředí s energetickými subjekty. Fungují dotace pro podnikatele. Ale pro koncového zákazníka je podpora minimální.
p Na co se můžeme těšit
od E.ONu na trhu elektromobility?
Máme teď novou celoevropskou značku
E.ON Drive, se kterou se chceme vydat
několika směry. Tím prvním je pokračující
rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury. Také chceme pracovat na rozvoji roamingové platformy, díky které budou moci naši
zákazníci platit jednou kartou po celé Evropě. V neposlední řadě bychom se rádi
soustředili na prodej dobíjecích stanic pro
B2B i B2M, od wallboxů až po komplexní
řešení dobíjení včetně IT systému a nonstop podpory.
p
www.eon-drive.cz