18

služby l podpora výroby l automotive

Výroba automobilů ve druhém

čtvrtletí dohání meziroční ztráty

Tuzemské automobilky díky zvýšené květnové a červnové produkci umazaly

dvojciferný meziroční pokles. Mezi lednem a červnem tohoto roku bylo vyrobeno

606 909 osobních automobilů, tj. o 8,5 procenta méně než v roce 2021.

to vzhledem k celé řadě negativních vlivů

prakticky nemožné,” dodává Martin Jahn.

V samotném červnu bylo v ČR vyrobeno

125 374 automobilů, tedy o 21,6 % meziročně více. Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech. V prvním pololetí bylo

vyrobeno 2 625 autobusů (+ 12,8 %),

1 130 motocyklů (+ 102,5 %) a 653 nákladních vozidel (+ 21,4 %). Více než desetinu tuzemské produkce motorových vozidel tvoří vozidla s elektrickým pohonem.

Těch bylo celkově vyrobeno 63 985 ks,

včetně 33 elektrobusů.

„Je dobrou zprávou, že se český automobilový průmysl ve druhém čtvrtletí alespoň trochu nadechl. Na celkové produkci

se projevilo zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích – především

na trhu s polovodičovými čipy – i flexibilní

reakce většiny výrobců při zajišťování dodávek surovin a dílů přerušených po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. Stále ale

musíme brzdit přehnaný optimismus. Především v souvislosti s covidovými opatřeními v Číně panuje na trzích nejistota z dalšího vývoje a z toho, že by se tamní

uzávěry v okolí Šanghaje mohly v dalším

průběhu roku projevit i do tuzemské produkce. Další otázkou pak je samozřejmě

zajištění dodávek plynu a další faktory

spojené s napjatou geopolitickou situací,”

komentuje dosavadní vývoj Martin Jahn,

prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Ačkoliv jsme mohli v polovině roku zpravidla odhadovat celoroční vývoj

výroby v autoprůmyslu, v letošním roce je

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

Osobní vozidla

d

V první polovině tohoto roku bylo v tuzemských závodech vyrobeno celkově

606 909 osobních automobilů. To je o 8,5 %

méně než v první polovině roku 2021.

Oproti prvnímu čtvrtletí se tak výrobcům

podařilo snížit meziroční pokles o více

než deset procentních bodů. Přispěl k tomu nárůst produkce v posledních dvou

měsících, ve kterých automobilky vyráběly v objemu na úrovni předkrizových

let. V samotném červnu bylo vyrobeno

125 374 automobilů (+ 21,6 %).

Z pohledu umístění produkce se výrobcům dařilo lépe plnit poptávku především

na exportních trzích. Přesto bylo oproti

prvnímu pololetí 2021 v roce 2022 exportováno o 7,9 % vozidel méně, na tuzemském trhu bylo umístěno o 15,8 % vozidel

méně. Oproti prvními čtvrletí se tak meziroční trend otočil (export –20,1 %, tuzemský prodej –5,0 %).

Největší tuzemská automobilka, ŠKODA

AUTO, vyrobila v prvním pololetí ve svých

tuzemských závodech 351 006 osobních

automobilů (–16,6 %), z toho jen v červnu

71 351 vozů (+28,2 %). Elektrických vozů

(bateriových BEV a plug-in hybridních

PHEV) vyrobila ŠKODA 33 903 ks, tj.

9,7 % z celkové produkce. Více než tři

čtvrtiny z nich tvoří elektromobily.

Nošovický závod automobilky Hyundai

pokračuje v růstovém trendu. V dosavadním průběhu roku vyrobil celkově 166 800

osobních automobilů, tj. o 17,1 procent

více než v prvním pololetí loňského roku. Také v červnu byla produkce meziročně výrazně vyšší, když bylo vyrobeno

31 999 vozidel (+22,6 %). Z celkového

počtu vozidel mělo 14 818 ks čistě elektrický a 15 231 ks plug-in hybridní pohon

a celkově tak elektrické vozy tvořily více

než 18,0 % celkové produkce.

Také v kolínské Toyotě byla v červnu

výroba meziročně vyšší. Vyrobeno bylo

22 024 automobilů, tj. o 3,3 procenta více než v červnu 2021. Celkově v prvním

pololetí Toyota vyrobila 89 103 vozidel

(–10,7 %). Polovinu produkce tvoří hybridní vozy.

Autobusy

d

V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno

2 625 autobusů (+12,8 %), 2 071 autobusů bylo exportováno (+ 5,7 %), zbylých

464 autobusů bylo určeno pro tuzemský

trh (+ 7,7 %). Ve vysokomýtském IVECO

CR bylo vyrobeno 2 326 autobusů, tedy o

10,1 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v prvním pololetí tohoto

roku vyrobit 274 autobusů, tj. o 33,7 procenta více než vloni. Devatenáct autobusů značky má elektrický pohon (tj. podíl

6,9 %). ŠKODA Electric vyrobila v prvním

čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC

11 autobusů (+22,2 %).

Nákladní vozidla

d

Společnost TATRA Trucks, která je mezi

členy Sdružení automobilového průmyslu

jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním pololetí tohoto roku 653

vozidel, tedy o 115 ks více než ve stejném

období loňského roku (tj. +21,4 %). Produkce Tatry je téměř rovnoměrně rozdělena mezi tuzemský trh (302 ks, meziročně +89,9 %) a export (288, meziročně –

22,8, %).

Motocykly

d

Také výrobce JAWA Moto je nadále úspěšná. V prvním pololetí vyrobila už 1 130

motocyklů (+102,5 %). Dařilo se mu jak

na českém trhu (730 ks / +59,7 %), tak

v exportu (400 ks/+296,0 %).

Přípojná vozidla

Naopak segment přípojných vozidel zaznamenal v celkovém součtu pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno celkově 13 714 přívěsů a návěsů všech

velikostí, tj. o 3 385 ks méně než vloni

(–19,8 %). Z pohledu objemu obstarala

většinu produkce společnost Agados, která se specializuje na malé přívěsy do 3,5 t.

Těch vyrobila 12 433 ks (–22,0 %), v Česku jich prodala 6 934 ks (–31,2 %) a v zahraničí pak 5 133 ks (–8,6 %).

Kategorie velkých přívěsů a návěsů

oproti tomu zaznamenala růst produkce o

11,1 %. Schwarzmüller vyrobil 1 159 velkých přípojných vozidel, tj. o 24,0 % více

než vloni. Společnost PANAV vyrobila

122 přívěsů a návěsů (–44,0 %).

p

www.autosap.cz