služby l podpora výroby l automotive

a bezpečný úhybný manévr a vytvoření

uličky pro průjezd vozidla IZS. Vedle předávání informací může C-ITS sloužit také

pro komunikaci s řadičem světelné křižovatky, kdy si vozidla IZS mohou prostřednictvím instalované jednotky zajistit preferovaný průjezd křižovatkou (to znamená,

že mají ve svém směru signál „volno”, zatímco ostatní proudy „stůj”), a tím i urychlit dojezd na místo zásahu.

Další rozvoj kooperativních systémů je

spojen zejména s postupujícím propojením C-ITS jednotky s asistenčními systémy a ovládacími prvky vozidel. Zanedlouho tak budou vozidla například

schopna v předstihu automaticky reagovat na prudce brzdící vozidlo před sebou

nebo budou zvládat jízdu v konvoji vozidel s využitím automatizovaného řízení,

tzv. platooning, kdy mezi jednotlivými vozidly v konvoji probíhá synchronizace jejich brzdění či akcelerace.

Kromě komunikace mezi vozidly se další

rozvoj soustřeďuje i na komunikaci s ostatními účastníky provozu a na jejich ochranu.

Vývojové snahy směřují k upozorněním řidičů na chodce a cyklisty v nepřehledných

křižovatkách či oblastech s vysokým výskytem zranitelných účastníků provozu,

kdy prostřednictvím senzorů detekujících

jejich pohyb a zajišťujících přenos informací do vozidla bude možné řidiče včas

varovat. Tyto služby se postupně testují

v rámci pilotních projektů v Evropě, například v Drážďanech a Hesensku je implementována služba se zaměřením na ochranu cyklistů.

Architektura je připravena

k napojení dalších subjektů

d

Z technického pohledu se C-ITS skládá

z několika základních prvků, které tvoří

základ celého systému:

• Centrální prvky C-ITS na evropské

i národní komerční úrovni zajišťující

zabezpečení a důvěryhodnost

komunikace a propojení datových

center.

• Centrální C-ITS stanice, tzv. C-ITS Back

Office, zajišťující generování, distribuci,

zpracování a vyhodnocení dopravních

událostí.

• Vozidlové C-ITS jednotky, tzv. OBU

(On Board Unit).

• C-ITS jednotky umístěné na

infrastruktuře, tzv. RSU

(Road Side Unit).

• Mobilní aplikace.

důvěryhodné subjekty, které zprostředkovávají relevantní C-ITS zprávy.

Způsob komunikace

d

C-ITS je založeno na komunikaci, při níž

se využívá jak přímá technologie ITS-G5,

tak přenos prostřednictvím mobilních sítí.

ITS-G5 je specifikována evropskou sadou

protokolů založených na standardu IEEE

802.11 a jejím rozšíření 802.11p a operuje na frekvenci 5,9 GHz, která je vyhrazená pouze pro dopravní služby. Technologie ITS-G5 umožňuje přímý přenos mezi

vozidly a infrastrukturou, je označována

také jako WiFi pro automobily a mezi její

hlavní přednosti patří rychlost přenosu.

Mobilní datové sítě jsou využívány zejména k přenosu prostřednictvím centrální

C-ITS stanice, kde jsou generovány dopravní informace. Technologie je připravena i na využití 5G sítí.

Perspektivy většího rozvoje

d

Pro plné využití benefitů C-ITS je klíčový

další vývoj jak na straně dopravní infrastruktury, tak na straně vybavování vozidel C-ITS jednotkami. Rozvoj C-ITS je na

evropské i národní úrovni jednou z podporovaných aktivit. Pro urychlení zavádění C-ITS na síti pozemních komunikací, železnici a ve městech jsou tak k dispozici

dotační tituly, které mohou investoři využívat. C-ITS je podporováno z fondů Evropské unie, které jsou buď řízeny přímo

EU, nebo jsou realizovány prostřednictvím národních operačních programů.

Nejvýznamnějším programem řízeným

EU je nástroj pro propojení Evropy – doprava (CEF2). CEF2 je zaměřen na modernizaci transevropské dopravní sítě (TEN-T),

je tedy vhodný zejména pro správce dopravní infrastruktury. V rámci CEF2 budou

v období 2021–2027 vyhlašovány průběžné výzvy, do kterých je možné přihlašovat

jednotlivé projekty rozvoje ITS a C-ITS,

k srpnu 2022 není taková výzva aktivní.

Mezi národní operační programy patří

Operační program Doprava 2021–2027

(OPD3) a Integrovaný regionální operační

program (IROP). OPD3 je program řízený

Ministerstvem dopravy, kromě manažerů

dopravní infrastruktury se zaměřuje i na

rozvoj C-ITS v městech a městských aglomeracích. Zveřejnění prvních výzev pro

podání žádostí o financování se odhaduje

v Q4/2022. IROP je programem řízeným

Ministerstvem pro místní rozvoj zaměřeným např. na rozvoj městské mobility a modernizaci IT systémů IZS, je proto potenciálně vhodný pro vybavování vozidel

dopravních podniků, městské infrastruktury a vozidel IZS. Vyhlášení prvních výzev

na podporu IZS se předpokládá v průběhu srpna, u výzev týkajících se telematiky

ve veřejné dopravě pak v listopadu 2022.

Z hlediska rozvoje týkající se vybavování

vozidel již někteří výrobci nabízí řady vozidel, u nichž je výbava C-ITS jednotkou

součástí základní verze vozidla. Kooperativní systémy jsou zahrnuty i v koncepci

společnosti EuroNCAP. Plán vývoje hodnocení bezpečnosti vozidel počítá se zohledněním funkcionality C-ITS od roku

2024, to znamená, že po roce 2024 by

měla být pouze vozidla vybavená kooperativním systémem ohodnocena plným

počtem bodů za bezpečnost.

C-ITS systémy jsou inovativním dopravním systémem, jehož potenciál je vnímán

nejen pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, ale i jako nástroje pro efektivní

využívání dopravních dat a základny pro

rozvoj automatizace dopravy. Díky podpoře prostřednictvím dotačních titulů se

k zavádění C-ITS mohou postupně připojovat další města, dopravní podniky a jiné

subjekty. Rozšiřování infrastruktury současně přispívá ke stimulaci vybavování vozidel jejich výrobci.

p

Autoři článku, Lukáš Filip, Jan Věžník

a Kateřina Mašínová působí v divizi Transportation

Advisory společnosti Deloitte Advisory s.r.o.

V České republice zajišťuje provoz centrálních prvků C-ITS Ředitelství silnic a dálnic. Při napojování k centrálním prvkům

C-ITS musí každý žadatel splňovat předem definované podmínky, aby se zajistilo, že jsou do systému zapojeny pouze

www.technikaatrh.cz

49