služby l podpora výroby l automotive
a bezpečný úhybný manévr a vytvoření
uličky pro průjezd vozidla IZS. Vedle předávání informací může C-ITS sloužit také
pro komunikaci s řadičem světelné křižovatky, kdy si vozidla IZS mohou prostřednictvím instalované jednotky zajistit preferovaný průjezd křižovatkou (to znamená,
že mají ve svém směru signál „volno”, zatímco ostatní proudy „stůj”), a tím i urychlit dojezd na místo zásahu.
Další rozvoj kooperativních systémů je
spojen zejména s postupujícím propojením C-ITS jednotky s asistenčními systémy a ovládacími prvky vozidel. Zanedlouho tak budou vozidla například
schopna v předstihu automaticky reagovat na prudce brzdící vozidlo před sebou
nebo budou zvládat jízdu v konvoji vozidel s využitím automatizovaného řízení,
tzv. platooning, kdy mezi jednotlivými vozidly v konvoji probíhá synchronizace jejich brzdění či akcelerace.
Kromě komunikace mezi vozidly se další
rozvoj soustřeďuje i na komunikaci s ostatními účastníky provozu a na jejich ochranu.
Vývojové snahy směřují k upozorněním řidičů na chodce a cyklisty v nepřehledných
křižovatkách či oblastech s vysokým výskytem zranitelných účastníků provozu,
kdy prostřednictvím senzorů detekujících
jejich pohyb a zajišťujících přenos informací do vozidla bude možné řidiče včas
varovat. Tyto služby se postupně testují
v rámci pilotních projektů v Evropě, například v Drážďanech a Hesensku je implementována služba se zaměřením na ochranu cyklistů.
Architektura je připravena
k napojení dalších subjektů
d
Z technického pohledu se C-ITS skládá
z několika základních prvků, které tvoří
základ celého systému:
• Centrální prvky C-ITS na evropské
i národní komerční úrovni zajišťující
zabezpečení a důvěryhodnost
komunikace a propojení datových
center.
• Centrální C-ITS stanice, tzv. C-ITS Back
Office, zajišťující generování, distribuci,
zpracování a vyhodnocení dopravních
událostí.
• Vozidlové C-ITS jednotky, tzv. OBU
(On Board Unit).
• C-ITS jednotky umístěné na
infrastruktuře, tzv. RSU
(Road Side Unit).
• Mobilní aplikace.
důvěryhodné subjekty, které zprostředkovávají relevantní C-ITS zprávy.
Způsob komunikace
d
C-ITS je založeno na komunikaci, při níž
se využívá jak přímá technologie ITS-G5,
tak přenos prostřednictvím mobilních sítí.
ITS-G5 je specifikována evropskou sadou
protokolů založených na standardu IEEE
802.11 a jejím rozšíření 802.11p a operuje na frekvenci 5,9 GHz, která je vyhrazená pouze pro dopravní služby. Technologie ITS-G5 umožňuje přímý přenos mezi
vozidly a infrastrukturou, je označována
také jako WiFi pro automobily a mezi její
hlavní přednosti patří rychlost přenosu.
Mobilní datové sítě jsou využívány zejména k přenosu prostřednictvím centrální
C-ITS stanice, kde jsou generovány dopravní informace. Technologie je připravena i na využití 5G sítí.
Perspektivy většího rozvoje
d
Pro plné využití benefitů C-ITS je klíčový
další vývoj jak na straně dopravní infrastruktury, tak na straně vybavování vozidel C-ITS jednotkami. Rozvoj C-ITS je na
evropské i národní úrovni jednou z podporovaných aktivit. Pro urychlení zavádění C-ITS na síti pozemních komunikací, železnici a ve městech jsou tak k dispozici
dotační tituly, které mohou investoři využívat. C-ITS je podporováno z fondů Evropské unie, které jsou buď řízeny přímo
EU, nebo jsou realizovány prostřednictvím národních operačních programů.
Nejvýznamnějším programem řízeným
EU je nástroj pro propojení Evropy – doprava (CEF2). CEF2 je zaměřen na modernizaci transevropské dopravní sítě (TEN-T),
je tedy vhodný zejména pro správce dopravní infrastruktury. V rámci CEF2 budou
v období 2021–2027 vyhlašovány průběžné výzvy, do kterých je možné přihlašovat
jednotlivé projekty rozvoje ITS a C-ITS,
k srpnu 2022 není taková výzva aktivní.
Mezi národní operační programy patří
Operační program Doprava 2021–2027
(OPD3) a Integrovaný regionální operační
program (IROP). OPD3 je program řízený
Ministerstvem dopravy, kromě manažerů
dopravní infrastruktury se zaměřuje i na
rozvoj C-ITS v městech a městských aglomeracích. Zveřejnění prvních výzev pro
podání žádostí o financování se odhaduje
v Q4/2022. IROP je programem řízeným
Ministerstvem pro místní rozvoj zaměřeným např. na rozvoj městské mobility a modernizaci IT systémů IZS, je proto potenciálně vhodný pro vybavování vozidel
dopravních podniků, městské infrastruktury a vozidel IZS. Vyhlášení prvních výzev
na podporu IZS se předpokládá v průběhu srpna, u výzev týkajících se telematiky
ve veřejné dopravě pak v listopadu 2022.
Z hlediska rozvoje týkající se vybavování
vozidel již někteří výrobci nabízí řady vozidel, u nichž je výbava C-ITS jednotkou
součástí základní verze vozidla. Kooperativní systémy jsou zahrnuty i v koncepci
společnosti EuroNCAP. Plán vývoje hodnocení bezpečnosti vozidel počítá se zohledněním funkcionality C-ITS od roku
2024, to znamená, že po roce 2024 by
měla být pouze vozidla vybavená kooperativním systémem ohodnocena plným
počtem bodů za bezpečnost.
C-ITS systémy jsou inovativním dopravním systémem, jehož potenciál je vnímán
nejen pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, ale i jako nástroje pro efektivní
využívání dopravních dat a základny pro
rozvoj automatizace dopravy. Díky podpoře prostřednictvím dotačních titulů se
k zavádění C-ITS mohou postupně připojovat další města, dopravní podniky a jiné
subjekty. Rozšiřování infrastruktury současně přispívá ke stimulaci vybavování vozidel jejich výrobci.
p
Autoři článku, Lukáš Filip, Jan Věžník
a Kateřina Mašínová působí v divizi Transportation
Advisory společnosti Deloitte Advisory s.r.o.
V České republice zajišťuje provoz centrálních prvků C-ITS Ředitelství silnic a dálnic. Při napojování k centrálním prvkům
C-ITS musí každý žadatel splňovat předem definované podmínky, aby se zajistilo, že jsou do systému zapojeny pouze
www.technikaatrh.cz
49