40

manipulační technika l doprava

scénář nastává, když se přes opravenou

část bude později leptat desén. V takové

situaci ručíme za to, že návar i původní

materiál se budou chovat stejně a na

povrchové úpravě nebude vidět rozdíl,”

vysvětluje pan Koutný.

Manipulace značky Demag

d

Jak již zaznělo, od počátku používají ve

firmě ALFA CHROM servis jeřáby Demag.

„Potřebujeme jeřáb, který je schopen zmanipulovat i formu na nárazník. To znamená

přibližně 50 tun, abychom s formou dokázali manipulovat, potřebujeme dvě kočky.

Když jsme v roce 2014 začínali, naším základním vybavením byl 50tunový jeřáb

v jedné lodi a 10tunový ve druhé, kde zpracováváme většinou již demontované díly.

Tehdy, před 8 lety, jsme využili dotačních

titulů, jejichž součástí bylo pečlivé výběrové řízení, v němž jsme se ve finále rozhodovali mezi dvěma srovnatelnými nabídkami. K Demagu jsme se přiklonili na základě

zkušeností našich zákazníků, s nimiž jsme

se také radili,” přibližuje pan Koutný. „Když

jsme v roce 2021 rozšiřovali výrobu, otázku dodavatele jeřábů jsem vůbec neřešil,

věděl jsem, že to bude Demag. Nejsem

člověk, který si potrpí na značkové věci, ale

po osmileté zkušenosti s Demagem nebylo

o čem váhat. Za ty roky spolupráce jsem

spokojený se servisem i s jednáním a přístupem zástupců firmy Konecranes and

Demag. Parametry nových jeřábů jsou obdobné jako těch stávajících: nosnosti 50

a 10 tun, oba se dvěma kočkami.”

T+T T e c h n i k a a t r h 8/ 2 0 2 2

Čím se odlišují původní

a současné jeřáby

d

Protože jsou dvojice jeřábů z let 2014

a 2021 velmi podobné, stojí za to se podívat, v čem se svět jeřábů za tu dobu změnil. „Konstrukce mostu i koček je u nových

jeřábů trochu jiná, ale to pro mě jako uživatele není příliš důležité. To hlavní, co

všichni, kdo s jeřáby pracujeme, oceňujeme, jsou mikroposuvy. Nové ovládání

je nesrovnatelně pohodlnější než původní pojezdy s klasickými stykači. Jemné

plynulé posuvy řízené frekvenčními měniči jsou dnes už standardní a já jsem je

do našeho provozu samozřejmě chtěl.

V Konecranes and Demag mi také vyhověli a na míru postavili posílený 50tunový jeřáb, jehož každá kočka má nosnost

32 tun. Důvodem je skutečnost, že u formy je většinou tvárníková strana těžší.

Když ji potřebujeme otočit, musí v jeden

moment viset na jedné kočce, než si ji

převezmeme i druhou kočkou. Největší

formy, s nimiž tu pracujeme, mají hmotnost až 57 tun,” uvádí jednatel firmy

ALFA CHROM servis.

s formami mimořádně zodpovědně, protože každá chyba může vést k poškození

formy – její elektrické instalaci, hydraulického zapojení a podobně, nebo v horším případě i ke zranění. Vedle samotných

jeřábů tak obsahovala dodávka od firmy

Konecranes and Demag i vázací prostředky, především certifikované řetězy

na požadované nosnosti, a také stojany

pro manipulaci, na něž se části forem pokládají.

Na první dobrou

d

„V oboru, v němž pracujeme, není prostor

pro improvizaci. Co zákazníkovi slíbíme,

musíme splnit. Na tom jsme si vybudovali

naši dobrou pověst. Proto potřebujeme

vybavení, které nás nezradí. Nemáme čas

zkoušet, který stroj, jeřáb či řetěz má nejlepší poměr cena-výkon. My se spoléháme „na první dobrou”, proto jsme si pro

manipulaci vybrali značku Demag,” uzavírá pan Aleš Koutný.

p

Manipulace dovede někdy

zakázku zkomplikovat

d

Když od zákazníka dorazí díly k opravě,

může trvat jejich složení z nákladního

auta 10 minut, ale také třeba 2 hodiny.

Manipulaci je proto třeba zahrnout i do

nacenění zakázky, i když se nad tím někteří zákazníci podivují. Ve firmě ALFA

CHROM servis přistupují k manipulaci

Konecranes and Demag, s.r.o.

Bienerova 1536, 274 81 Slaný

Tel.: +420 312 514 111

www.konecranes.cz

www.demagcranes.cz