40
manipulační technika l doprava
scénář nastává, když se přes opravenou
část bude později leptat desén. V takové
situaci ručíme za to, že návar i původní
materiál se budou chovat stejně a na
povrchové úpravě nebude vidět rozdíl,”
vysvětluje pan Koutný.
Manipulace značky Demag
d
Jak již zaznělo, od počátku používají ve
firmě ALFA CHROM servis jeřáby Demag.
„Potřebujeme jeřáb, který je schopen zmanipulovat i formu na nárazník. To znamená
přibližně 50 tun, abychom s formou dokázali manipulovat, potřebujeme dvě kočky.
Když jsme v roce 2014 začínali, naším základním vybavením byl 50tunový jeřáb
v jedné lodi a 10tunový ve druhé, kde zpracováváme většinou již demontované díly.
Tehdy, před 8 lety, jsme využili dotačních
titulů, jejichž součástí bylo pečlivé výběrové řízení, v němž jsme se ve finále rozhodovali mezi dvěma srovnatelnými nabídkami. K Demagu jsme se přiklonili na základě
zkušeností našich zákazníků, s nimiž jsme
se také radili,” přibližuje pan Koutný. „Když
jsme v roce 2021 rozšiřovali výrobu, otázku dodavatele jeřábů jsem vůbec neřešil,
věděl jsem, že to bude Demag. Nejsem
člověk, který si potrpí na značkové věci, ale
po osmileté zkušenosti s Demagem nebylo
o čem váhat. Za ty roky spolupráce jsem
spokojený se servisem i s jednáním a přístupem zástupců firmy Konecranes and
Demag. Parametry nových jeřábů jsou obdobné jako těch stávajících: nosnosti 50
a 10 tun, oba se dvěma kočkami.”
T+T T e c h n i k a a t r h 8/ 2 0 2 2
Čím se odlišují původní
a současné jeřáby
d
Protože jsou dvojice jeřábů z let 2014
a 2021 velmi podobné, stojí za to se podívat, v čem se svět jeřábů za tu dobu změnil. „Konstrukce mostu i koček je u nových
jeřábů trochu jiná, ale to pro mě jako uživatele není příliš důležité. To hlavní, co
všichni, kdo s jeřáby pracujeme, oceňujeme, jsou mikroposuvy. Nové ovládání
je nesrovnatelně pohodlnější než původní pojezdy s klasickými stykači. Jemné
plynulé posuvy řízené frekvenčními měniči jsou dnes už standardní a já jsem je
do našeho provozu samozřejmě chtěl.
V Konecranes and Demag mi také vyhověli a na míru postavili posílený 50tunový jeřáb, jehož každá kočka má nosnost
32 tun. Důvodem je skutečnost, že u formy je většinou tvárníková strana těžší.
Když ji potřebujeme otočit, musí v jeden
moment viset na jedné kočce, než si ji
převezmeme i druhou kočkou. Největší
formy, s nimiž tu pracujeme, mají hmotnost až 57 tun,” uvádí jednatel firmy
ALFA CHROM servis.
s formami mimořádně zodpovědně, protože každá chyba může vést k poškození
formy – její elektrické instalaci, hydraulického zapojení a podobně, nebo v horším případě i ke zranění. Vedle samotných
jeřábů tak obsahovala dodávka od firmy
Konecranes and Demag i vázací prostředky, především certifikované řetězy
na požadované nosnosti, a také stojany
pro manipulaci, na něž se části forem pokládají.
Na první dobrou
d
„V oboru, v němž pracujeme, není prostor
pro improvizaci. Co zákazníkovi slíbíme,
musíme splnit. Na tom jsme si vybudovali
naši dobrou pověst. Proto potřebujeme
vybavení, které nás nezradí. Nemáme čas
zkoušet, který stroj, jeřáb či řetěz má nejlepší poměr cena-výkon. My se spoléháme „na první dobrou”, proto jsme si pro
manipulaci vybrali značku Demag,” uzavírá pan Aleš Koutný.
p
Manipulace dovede někdy
zakázku zkomplikovat
d
Když od zákazníka dorazí díly k opravě,
může trvat jejich složení z nákladního
auta 10 minut, ale také třeba 2 hodiny.
Manipulaci je proto třeba zahrnout i do
nacenění zakázky, i když se nad tím někteří zákazníci podivují. Ve firmě ALFA
CHROM servis přistupují k manipulaci
Konecranes and Demag, s.r.o.
Bienerova 1536, 274 81 Slaný
Tel.: +420 312 514 111
www.konecranes.cz
www.demagcranes.cz