služby l podpora výroby l automotive
budou nejen přesněji vyrábět, ale poskytnou i průběžnou zpětnou vazbu,”
shrnuje Josef Sláma.
Příkladem může být stator elektromotoru. Čím menší je vzduchová mezera mezi statorem a rotorem, tím nižší je energie z baterie potřebná k pohonu vozidla,
a tím je i delší dojezd.
Rychlé inovace budou
tlačit na flexibilnější výrobu
d
Velkou výzvou pro výrobce bude schopnost flexibilně reagovat na vývojové změny. „Výrobní procesy se zrychlí a přiblíží
cyklům známým například u spotřební
elektroniky. Schopnost rychle a levně přeprogramovat stávající výrobní zařízení bude prioritou,” vysvětluje Josef Sláma.
V praxi to bude znamenat investice do
souřadnicových měřicích přístrojů, které
potřebnou flexibilitu zajistí. Například pětiosý odměřovací systém REVO zkracuje
časy kontrolních cyklů na polovinu, a navíc ve stejném měřicím cyklu zvládne ještě další měření.
Kvůli snižování nákladů se dostane pod
tlak i výstupní kontrola. Už nebude stačit
zachytit zmetky na konci výrobní linky.
„Než se tam dostanou, tak budou takové
zmetky velmi drahé. Řada komponentů
pro elektromobily je nákladná. Jediná
chybná součástka může znehodnotit celou sestavu, třeba elektromotor, což je
vzhledem k nákladům nepřípustné,” vysvětluje Josef Sláma.
Autoprůmysl bude muset
inovovat na mnoha frontách
d
Některé komponenty hybridních nebo
elektrovozidel budou na výrobu a s tím
spojení inovace náročnější. Příkladem je
již zmiňovaný stator a snaha snížit jeho
energetické ztráty.
S tím má pomoci metoda efektivního
měření vinutí statoru REVO, kterou Renishaw vyvinul speciálně pro autoprůmysl.
„Vyžívá potenciál současných výrobních
zařízení a procesních dat. Umožní rychle
odhalit zmetky,” vysvětluje Josef Sláma.
Se snížením hlučnosti a vibrací převodovek pomáhá kontrolní systém Equator,
který ihned posílá zpětnou vazbu do
CNC systémů. „Lze tak vyrábět přesnější
ozubená kola a tím snížit úroveň hlučnosti a vibrací převodovky a zvýšit účinnost
vozidla,” dodává Josef Sláma.
Produkce autobaterií bude jedna z nejnáročnějších disciplín, kde budou muset
firmy inovovat nejvíce. S tím již nyní pomáhají technologie pro analýzu surovin
na bázi Ramanovy spektroskopie.
„Naše ramanovské spektroskopy výrobek nepoškozují. Používají se pro nedestruktivní zkoumání chemických vlastností
baterií v různých provozních podmínkách,
Ramanova spektroskopie se úspěšně používá k analýze celé řady materiálů a systémů, například při vývoji
autobaterií či polovodičových materiálů pro elektroauta.
jako rychlonabíjení či extrémní teploty.
Lze tak snadno zjistit, jak baterie reaguje,
a pracovat na jejím zdokonalení a účinnosti,” říká Josef Sláma.
Výroba elektroaut posouvá automobilový průmysl do oblasti polovodičů, tedy
sektoru spojeného spíše s informačními
technologiemi. Nové polovodičové materiály umožňují zvýšení maximální dodávky
energie a účinnosti při současném zmenšení rozměrů a hmotnosti. „Zde má rovněž využití ramanovská spektroskopie,
která firmám pomáhá kontrolovat kvalitu
výrobků obsahujících polovodiče,” dodává Josef Sláma.
Inovace sehrají roli i při výrobě hybridních motorů, které musí potlačovat každý
pokles účinnosti spalovacího motoru.
„Účinnost motoru je choulostivá na malé
výrobní odchylky v oblasti sedel a vodítek
ventilů v hlavě válců. Jejich kontrolu umí
zajistit pětiosá technologie skenování
REVO,” uzavírá Josef Sláma.
Renishaw je jednou z předních světových společností v oboru strojírenských
a vědeckých technologií, se zkušenostmi
v oblasti měření a zdravotnictví. Společnost dodává výrobky a služby pro širokou
škálu aplikací, od výroby proudových motorů a větrných turbín až po stomatologii
a neurochirurgii. Vedoucí postavení má
také v oblasti aditivní výroby (zde se zaměřuje na 3D tisk z kovových prášků
a technologii vakuového lití). Renishaw je
jediným britským výrobcem zařízení pro
3D tisk z kovu. Skupina Renishaw má
v současnosti přes 70 poboček ve 35 zemích, s více než 4 000 zaměstnanci. Zhruba 2 600 zaměstnanců pracuje ve Velké
Británii, kde je soustředěna většina výzkumu, vývoje a výroby společnosti.
p
www.renishaw.cz
www.technikaatrh.cz
17