služby l podpora výroby l automotive
p Narážíte na nedostatečnou
dobíjecí infrastrukturu. Nedávno
zveřejnila ACEA statistiku, že více
než polovina dobíjecích stanic je
soustředěna pouze do dvou států
EU – Německa a Nizozemí. Co je
tedy třeba změnit, aby počet
dobíjecích bodů rostl i jinde?
Členské státy EU musí napnout všechny
síly k tomu, abychom měli vozidla kde
nejenom nabíjet, ale také doplňovat vodíkem nebo syntetickým palivem. Za klíčové proto považujeme podstatné
zrychlení výstavby dobíjecí a plnící infrastruktury – nejen veřejného ultrarychlého dobíjení na hlavních evropských
silnicích, ale i pomalého dobíjení, např.
v garážích, na sídlištích měst a obcí. Jen
v ČR podle Národního akčního plánu
čisté mobility očekáváme v roce 2030
více než čtvrt milionu osobních vozidel
s elektrickým pohonem a pro takový počet tak budeme potřebovat minimálně
25 tisíc dobíjecích bodů. To znamená
ode dneška každý rok postavit zhruba
tři tisíce bodů. Dnes přitom lze na toto
úsilí využít zcela jasně evropské zdroje.
Vítáme proto, že například operační program doprava na podporu veřejné dobíjecí či plnicí infrastruktury alokoval zhruba 6 miliard Kč. Přidat ale musíme
v programech infrastruktury pro podnikatele. A výrazně samozřejmě bude zapotřebí přidat v oblasti vývoje syntetických paliv tak, aby produkce vozidel,
která by je mohla využívat, dávala i po
roce 2035 ekonomický smysl.
p Dá se to zvládnout?
Čím to je, že u nás dobíjecí
stanice nerostou tak rychle
jako na západ od nás?
Pomalá výstavba infrastruktury je dána často kvůli příliš složitým, zdlouhavým a napříč
kraji roztříštěným povolovacím procesům
výstavby samotné. Při aktuálním počtu
elektrických vozidel na českých silnicích
a poměru zhruba 6 vozidel na 1 stanici zatím uživatelé problémy příliš nepociťují.
S ohledem na cíle, které nám stanovuje evropská regulace, by ale již v průběhu druhé
poloviny současné dekády mohlo chybět
stovky až tisíce dobíjecích bodů. Pokud
chceme, aby elektromobilita v ČR fungovala, musí stát pevně na dvou nohách.
Potřebujeme jak dobíječky, tak i elektromobily. Vzhledem ke skutečnosti, že tato
oblast je v ČR, ve srovnání se západem,
stále „v plenkách”, je na místě, aby příslušné rezorty tuto oblast relevantně podpořily souborem jak finančních, tak i nefinančních opatření.
p Aktuálním tématem
jsou investice velkých koncernů
do tzv. gigafactory. Myslíte, že
se do ČR podaří takovou investici
přilákat?
Na konci července vláda schválila záměr
připravit průmyslový areál v Líních Plzeňku na výrobu podle standardů Průmyslu
4.0. Jedním z možných směrů využití areálu je právě stavba tzv. gigafactory. Sdružení automobilového průmyslu jednoznačně tuto investici podporuje. Pro
budoucnost českého autoprůmyslu a přechodu od komplexních řětězců výroby
spalovacích motorů ke komplexním řetězcům výroby alternativních pohonů
jsou právě baterie naprosto klíčovou součástí. Vedle vytvoření přímých pracovních pozic a benefitů z pohledu příjmů do
státního rozpočtu by takový závod rovněž podpořil další výzkum a vývoj v automobilovém i chemickém průmyslu a přilákal by do ČR nové kompetence. V rámci
očekávaných změn na pracovních místech a kvalifikacích, které nástup nízkoemisní mobility přináší, vnímáme takovou
investici jako zcela zásadní.
p
www.autosap.cz
www.technikaatrh.cz
11