služby l podpora výroby l automotive
V Brně se bude testovat
první autonomní minibus
Jak ho nejlépe zapojit do systému veřejné dopravy?
Na to odpoví výsledky zkušebního provozu autonomního
minibusu, kterého se budou moci v druhé polovině roku
zúčastnit obyvatelé i návštěvníci města Brna.
řidič”, který bude dohlížet na správnou
funkci vozidla. Bude-li cítit jakýkoli diskomfort, převezme řízení. Na zastávkách pak
zájemcům rád zodpoví jakékoli otázky.
p Kdo bude moci do minibusu
nastoupit?
Zásluhu na tom mají řešitelé mezinárodního projektu SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption), kterého se účastní 60 partnerů ze
13 členských zemí Evropské unie. Financuje ho Evropská komise. Za Českou republiku se na něm podílejí Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná
instituce zaměřená na dopravu, výzkumná
a vývojová společnost ARTIN Group a její dceřiná společnost Roboauto. Součástí
vzniklého konsorcia je také Magistrát
města Brna. Na technickém zajištění spolupracuje i společnost Technotrade.
p Na co se testování zaměří?
Cílem projektu je prozkoumat, zda úroveň dnešních autonomních vozidel umožňuje jejich smysluplné využití v rámci veřejné dopravy, a pokud ano, jaký je
optimální způsob jejich provozu. „Technická stránka je pouze polovina rovnice,
tou druhou je ochota lidí coby uživatelů
využívat služby poskytované autonomními vozidly. Právě na zjišťování postojů
české populace vůči autonomním vozidlům bude zaměřená významná část naší
práce,” doplňuje Marek Vanžura z Centra
dopravního výzkumu.
p Co podnítilo zájem města
Brna o účast v tomto projektu?
Brno je městem výzkumu a inovací, jeho zájem o provoz autonomních autobusů směřuje také ke zvýšení bezpečnosti provozu.
„Od roku 2010 se stalo v Brně 31 tisíc dopravních nehod, přičemž 109 osob při těchto nehodách přišlo o život a 1 064 lidí bylo
těžce zraněno. Zvýšení bezpečnosti provozu je důležitou součástí pro zvýšení kvality
života v Brně. Autonomní autobusy mohou
s tímto problémem do budoucna výrazně
pomoci,” uvedl 1. náměstek primátorky
města Brna Petr Hladík.
p Jak bude zajištěna
bezpečnost cestujících?
Prioritou je zajištění absolutní bezpečnosti
provozu. „Systém autonomního řízení proto prošel zevrubnými zkouškami v souladu
s nepřísnějšími požadavky,” uvádí Martin
Králík, ředitel společnosti Roboauto. Navíc
bude ve vozidle neustále přítomný speciálně proškolený takzvaný „bezpečnostní
Na palubě autonomního minibusu budou
vítáni úplně všichni. „Jedná se o naprosto
jedinečnou příležitost vyzkoušet tento
způsob veřejné dopravy, který doposud
nebyl v České republice k vidění. Jízdy budou zdarma,” vysvětluje Marek Vanžura.
Brno nebude jediným městem, kde budou
moci cestující tuto příležitosti využít. „Postupně jej nasadíme na několika různých
místech, abychom ověřili jeho efektivitu
v rozličných podmínkách a situacích,” dodává Martin Králík. O konkrétních lokalitách budou řešitelé projektu veřejnost
včas informovat.
p Co je hlavním přínosem autonomní mobility?
Hlavním očekávaným přínosem autonomních vozidel je zvýšení bezpečnosti silničního provozu, neboť řídicí výpočetní systém
disponuje rychlejšími reakčními časy než
člověk. Sebedokonaleji fungující stroj ale
k bezpečnosti silničního provozu nepřispěje, pokud si nezíská důvěru lidí. „Právě proto realizujeme tento projekt, abychom lépe
porozuměli, jak lidé autonomní vozidla vnímají. Teprve poté bude možné seriózně
uvažovat o zvýšení bezpečnosti na našich
silnicích,” uzavírá Marek Vanžura.
p
www.cdv.cz
www.technikaatrh.cz
13