služby l podpora výroby l automotive

V Brně se bude testovat

první autonomní minibus

Jak ho nejlépe zapojit do systému veřejné dopravy?

Na to odpoví výsledky zkušebního provozu autonomního

minibusu, kterého se budou moci v druhé polovině roku

zúčastnit obyvatelé i návštěvníci města Brna.

řidič”, který bude dohlížet na správnou

funkci vozidla. Bude-li cítit jakýkoli diskomfort, převezme řízení. Na zastávkách pak

zájemcům rád zodpoví jakékoli otázky.

p Kdo bude moci do minibusu

nastoupit?

Zásluhu na tom mají řešitelé mezinárodního projektu SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption), kterého se účastní 60 partnerů ze

13 členských zemí Evropské unie. Financuje ho Evropská komise. Za Českou republiku se na něm podílejí Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná

instituce zaměřená na dopravu, výzkumná

a vývojová společnost ARTIN Group a její dceřiná společnost Roboauto. Součástí

vzniklého konsorcia je také Magistrát

města Brna. Na technickém zajištění spolupracuje i společnost Technotrade.

p Na co se testování zaměří?

Cílem projektu je prozkoumat, zda úroveň dnešních autonomních vozidel umožňuje jejich smysluplné využití v rámci veřejné dopravy, a pokud ano, jaký je

optimální způsob jejich provozu. „Technická stránka je pouze polovina rovnice,

tou druhou je ochota lidí coby uživatelů

využívat služby poskytované autonomními vozidly. Právě na zjišťování postojů

české populace vůči autonomním vozidlům bude zaměřená významná část naší

práce,” doplňuje Marek Vanžura z Centra

dopravního výzkumu.

p Co podnítilo zájem města

Brna o účast v tomto projektu?

Brno je městem výzkumu a inovací, jeho zájem o provoz autonomních autobusů směřuje také ke zvýšení bezpečnosti provozu.

„Od roku 2010 se stalo v Brně 31 tisíc dopravních nehod, přičemž 109 osob při těchto nehodách přišlo o život a 1 064 lidí bylo

těžce zraněno. Zvýšení bezpečnosti provozu je důležitou součástí pro zvýšení kvality

života v Brně. Autonomní autobusy mohou

s tímto problémem do budoucna výrazně

pomoci,” uvedl 1. náměstek primátorky

města Brna Petr Hladík.

p Jak bude zajištěna

bezpečnost cestujících?

Prioritou je zajištění absolutní bezpečnosti

provozu. „Systém autonomního řízení proto prošel zevrubnými zkouškami v souladu

s nepřísnějšími požadavky,” uvádí Martin

Králík, ředitel společnosti Roboauto. Navíc

bude ve vozidle neustále přítomný speciálně proškolený takzvaný „bezpečnostní

Na palubě autonomního minibusu budou

vítáni úplně všichni. „Jedná se o naprosto

jedinečnou příležitost vyzkoušet tento

způsob veřejné dopravy, který doposud

nebyl v České republice k vidění. Jízdy budou zdarma,” vysvětluje Marek Vanžura.

Brno nebude jediným městem, kde budou

moci cestující tuto příležitosti využít. „Postupně jej nasadíme na několika různých

místech, abychom ověřili jeho efektivitu

v rozličných podmínkách a situacích,” dodává Martin Králík. O konkrétních lokalitách budou řešitelé projektu veřejnost

včas informovat.

p Co je hlavním přínosem autonomní mobility?

Hlavním očekávaným přínosem autonomních vozidel je zvýšení bezpečnosti silničního provozu, neboť řídicí výpočetní systém

disponuje rychlejšími reakčními časy než

člověk. Sebedokonaleji fungující stroj ale

k bezpečnosti silničního provozu nepřispěje, pokud si nezíská důvěru lidí. „Právě proto realizujeme tento projekt, abychom lépe

porozuměli, jak lidé autonomní vozidla vnímají. Teprve poté bude možné seriózně

uvažovat o zvýšení bezpečnosti na našich

silnicích,” uzavírá Marek Vanžura.

p

www.cdv.cz

www.technikaatrh.cz

13