30
služby l podpora výroby l automotive
Automotive čeká skok
v DIGITALIZACI
Rozšíření elektromobilů a trochu i samořízených aut. Vzestup online prodeje vozů
i jejich předplatného a ústup dealerů. A samozřejmě další digitalizace a robotizace.
Hlavně tyto změny překreslí automobilové odvětví v příštích zhruba deseti letech.
Vyplývá to i z průzkumu GAES, v jehož rámci KPMG vyzpovídala přes
1 100 manažerů autoprůmyslu v 31 státech včetně Česka.
Z průzkumu vyplývá
d
Dotázaní věří, že do roku 2030 budou
elektromobily tvořit už asi polovinu nově
prodaných vozů v USA, západní Evropě
i Číně. K prosazení elektromobilů přispěje
jejich zlevňování a kroky regulátorů jako
navržený úplný zákaz prodeje aut se spalovacími motory v EU od roku 2035.
Většina respondentů předpovídá, že
samořízená auta budou do roku 2030
komerčně dostupná ve velkoměstech
Evropy, USA i Číny. Létající vozy se objeví ve velkoměstech do roku 2035, míní
T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2
58 procent manažerů. Vývoj, testy a plány
na výrobu létajících aut postupují především v Číně, USA, Británii a Německu. Dále
než Česko je ale také například Slovensko.
Čtyřiaosmdesát procent oslovených prorokuje, že do roku 2030 bude předplatné
automobilů vážným konkurentem klasických prodejů. Předplacené vozy zákazníci
nevlastní, ale pouze užívají, a to třeba i jen
několik měsíců či týdnů. Nejlepší předpoklady k úspěšnému nabízení předplatného
mají podle GAES samotné automobilky,
nikoli dealeři.
Ti se mohou stát nadbytečnými i v oblasti
prodeje. Tři čtvrtiny dotázaných totiž odhaduje, že více než 40 % vozů prodají v budoucnu koncovým zákazníkům přímo automobilky. A hlavně – do sektoru vtrhne
více e-commerce trend. Do roku 2030 se
bude nejspíš většina nových aut prodávat
online. To si vyžádá mimořádný důraz na
kvalitu digitální zákaznické zkušenosti.
Digitální dispečink
d
Osmdesát pět procent manažerů zvažuje
pro příští roky nové investice, akvizice či