30

služby l podpora výroby l automotive

Automotive čeká skok

v DIGITALIZACI

Rozšíření elektromobilů a trochu i samořízených aut. Vzestup online prodeje vozů

i jejich předplatného a ústup dealerů. A samozřejmě další digitalizace a robotizace.

Hlavně tyto změny překreslí automobilové odvětví v příštích zhruba deseti letech.

Vyplývá to i z průzkumu GAES, v jehož rámci KPMG vyzpovídala přes

1 100 manažerů autoprůmyslu v 31 státech včetně Česka.

Z průzkumu vyplývá

d

Dotázaní věří, že do roku 2030 budou

elektromobily tvořit už asi polovinu nově

prodaných vozů v USA, západní Evropě

i Číně. K prosazení elektromobilů přispěje

jejich zlevňování a kroky regulátorů jako

navržený úplný zákaz prodeje aut se spalovacími motory v EU od roku 2035.

Většina respondentů předpovídá, že

samořízená auta budou do roku 2030

komerčně dostupná ve velkoměstech

Evropy, USA i Číny. Létající vozy se objeví ve velkoměstech do roku 2035, míní

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

58 procent manažerů. Vývoj, testy a plány

na výrobu létajících aut postupují především v Číně, USA, Británii a Německu. Dále

než Česko je ale také například Slovensko.

Čtyřiaosmdesát procent oslovených prorokuje, že do roku 2030 bude předplatné

automobilů vážným konkurentem klasických prodejů. Předplacené vozy zákazníci

nevlastní, ale pouze užívají, a to třeba i jen

několik měsíců či týdnů. Nejlepší předpoklady k úspěšnému nabízení předplatného

mají podle GAES samotné automobilky,

nikoli dealeři.

Ti se mohou stát nadbytečnými i v oblasti

prodeje. Tři čtvrtiny dotázaných totiž odhaduje, že více než 40 % vozů prodají v budoucnu koncovým zákazníkům přímo automobilky. A hlavně – do sektoru vtrhne

více e-commerce trend. Do roku 2030 se

bude nejspíš většina nových aut prodávat

online. To si vyžádá mimořádný důraz na

kvalitu digitální zákaznické zkušenosti.

Digitální dispečink

d

Osmdesát pět procent manažerů zvažuje

pro příští roky nové investice, akvizice či