služby l podpora výroby l automotive

partnerství. Je nabíledni, že mnohé tyto investice a akvizice budou souviset s úsilím

o ještě větší automatizaci a digitalizaci

provozů.

O automatizaci, robotizaci a digitalizaci

výroby se toho napsalo už hodně. Poměrně málo diskutovaným trendem je ale digitální dispečink. Ten slučuje do jednoho

ústředí dispečinky řízení různých úseků

výroby. Zatím na úrovni jednoho závodu,

ale v budoucnu se takto možná do určité

míry propojí i síť továren. Nároky na digitální infrastrukturu, její údržbu a obsluhu

a také na kvalitu datové základny tím pochopitelně rostou. Digitální dispečink ale

stále kormidlují dispečeři z masa a kostí,

kteří vyhodnocují plejádu sbíhajících se

informací. Například o tom, kde se které

auto nachází a jestli jsou pro něj komponenty, což je obzvlášť důležité v současných podmínkách narušených dodavatelských řetězců.

Digitální dvojčata

d

V automobilech budoucnosti bude elektronika stále důležitější součástí. Proto se

vozům už teď často přezdívá počítače na

čtyřech kolech. Provoz takovýchto aut bu-

de vytvářet hromadu dat a zájem o jejich

analýzu i zpeněžení. Čtyřicet tři procent

respondentů GAES očekává, že automobilky začnou tato data prodávat (nejen)

pojišťovnám.

Od roku 2019 je přibližně polovina vozů

konektivních, a tvoří stále rostoucí podíl

v rámci internetu věcí (IoT). Díky zabudované SIM kartě jsou neustále online a komunikují se svými backend servery a dalšími prvky IoT jako například mobilní

telefon řidiče. Výhledově budou konektivní všechna auta.

Z e-commerce a telekomunikací zároveň automotive přebírá koncept digitálního dvojčete. Digitální dvojče vozu je soubor informací o daném autě – kde a jak

dlouho jezdí, s jakou spotřebou, z čeho se

skládá a odkud součástky pocházejí. Digitální dvojče zákazníka je souborem informací o kupci nebo uživateli auta, aby výrobci či prodejci přesněji věděli, kdo, proč

a jak často u nich nakupuje a jak jejich

produkty využívá.

Nejen kvůli současným komplikacím ve

výrobě hledají automobilky nové zdroje

příjmů. Naději vidí i v nabízení zpoplatněných digitálních služeb. Těmi mohou být

například vzdálené odemykání, zamykání

či zastavení vozu nebo spuštění klimatizace v něm, ale také třeba automatické zarezervování servisu, když vozidlo samo

zaznamená potenciální technický problém. Rozvíjen patrně bude i koncept jakési digitalizované kanceláře v autě, která

umožní například napojení na kalendář

uživatele či integraci kolaborativních platforem typu Google Meet.

p

Jan Linhart

Autor článku je expert

pro oblast automotive v KPMG.

www.technikaatrh.cz

31