služby l podpora výroby l automotive
partnerství. Je nabíledni, že mnohé tyto investice a akvizice budou souviset s úsilím
o ještě větší automatizaci a digitalizaci
provozů.
O automatizaci, robotizaci a digitalizaci
výroby se toho napsalo už hodně. Poměrně málo diskutovaným trendem je ale digitální dispečink. Ten slučuje do jednoho
ústředí dispečinky řízení různých úseků
výroby. Zatím na úrovni jednoho závodu,
ale v budoucnu se takto možná do určité
míry propojí i síť továren. Nároky na digitální infrastrukturu, její údržbu a obsluhu
a také na kvalitu datové základny tím pochopitelně rostou. Digitální dispečink ale
stále kormidlují dispečeři z masa a kostí,
kteří vyhodnocují plejádu sbíhajících se
informací. Například o tom, kde se které
auto nachází a jestli jsou pro něj komponenty, což je obzvlášť důležité v současných podmínkách narušených dodavatelských řetězců.
Digitální dvojčata
d
V automobilech budoucnosti bude elektronika stále důležitější součástí. Proto se
vozům už teď často přezdívá počítače na
čtyřech kolech. Provoz takovýchto aut bu-
de vytvářet hromadu dat a zájem o jejich
analýzu i zpeněžení. Čtyřicet tři procent
respondentů GAES očekává, že automobilky začnou tato data prodávat (nejen)
pojišťovnám.
Od roku 2019 je přibližně polovina vozů
konektivních, a tvoří stále rostoucí podíl
v rámci internetu věcí (IoT). Díky zabudované SIM kartě jsou neustále online a komunikují se svými backend servery a dalšími prvky IoT jako například mobilní
telefon řidiče. Výhledově budou konektivní všechna auta.
Z e-commerce a telekomunikací zároveň automotive přebírá koncept digitálního dvojčete. Digitální dvojče vozu je soubor informací o daném autě – kde a jak
dlouho jezdí, s jakou spotřebou, z čeho se
skládá a odkud součástky pocházejí. Digitální dvojče zákazníka je souborem informací o kupci nebo uživateli auta, aby výrobci či prodejci přesněji věděli, kdo, proč
a jak často u nich nakupuje a jak jejich
produkty využívá.
Nejen kvůli současným komplikacím ve
výrobě hledají automobilky nové zdroje
příjmů. Naději vidí i v nabízení zpoplatněných digitálních služeb. Těmi mohou být
například vzdálené odemykání, zamykání
či zastavení vozu nebo spuštění klimatizace v něm, ale také třeba automatické zarezervování servisu, když vozidlo samo
zaznamená potenciální technický problém. Rozvíjen patrně bude i koncept jakési digitalizované kanceláře v autě, která
umožní například napojení na kalendář
uživatele či integraci kolaborativních platforem typu Google Meet.
p
Jan Linhart
Autor článku je expert
pro oblast automotive v KPMG.
www.technikaatrh.cz
31