48

služby l podpora výroby l automotive

Naučit vozidla komunikovat

s infrastrukturou a mezi sebou

pomůže komunikace V2X

Vozidlo projíždí městem a řidič při odbočování vlevo dostane upozornění „Pozor,

křížení s tramvají”, včas zastaví a nechává projet tramvaj, která má přednost, čímž

zabrání kolizi. To je jen jeden z příkladů, jak v praxi funguje kooperativní inteligentní

dopravní systém založený na komunikaci V2X, který během jízdy upozorňuje řidiče

na kritické situace a zvyšuje tak bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Benefity a příklady

zavádění C-ITS

Kooperativní inteligentní dopravní systém

(C-ITS) umožňuje zabezpečenou a důvěryhodnou komunikaci mezi vozidly navzájem, mezi vozidly a dopravní infrastrukturou a také s dalšími účastníky dopravního

provozu. Jedná se o inovativní inteligentní

dopravní systém, jehož rozvoj má významný potenciál pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, a to díky efektivnímu využívání dopravních dat. Smyslem

kooperativních systémů v současné fázi

jejich implementace je přinášet řidiči

včasné a přesné informace o dění kolem

něj. Díky C-ITS si mohou vozidla mezi

Standardizované C-ITS služby

• Varování před nebezpečnou lokalitou

• Varování před železničním přejezdem

• Varování před pracemi na silnici

• Přenos dopravních symbolů

a textových zpráv

• Služby spojené se SSZ

• Služby spojené s IZS

• Bezpečnostní služby MHD

• Sběr dopravních dat

• Varování před prudkým brzděním

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

sebou, ale i s dálniční infrastrukturou či

křižovatkami vyměňovat v reálném čase

zabezpečená data a informace. Řidič tak

dostává ověřená oznámení o možných

nebezpečích, jako je třeba výskyt náledí,

o vznikající koloně, pohybující se technice údržby dálnic nebo o blížícím se vozidlu IZS. Vytvoření komunikačního kanálu

mezi vozidly a ostatními prvky je rovněž

výchozí platformou pro rozvoj dopravy

v oblasti její automatizace.

Evropská unie podporuje rozvoj C-ITS

systémů prostřednictvím evropských projektů, nejprve výzkumných, poté ve formě

rozsáhlých testovacích a ověřovacích provozů a návazně v podobě dotačních příležitostí pro zavádění v produkčním provozu. Česká republika patří mezi členské

země EU, které se zapojily již do testovací

fáze zavádění C-ITS, a díky tomu má naše

země v současnosti připravenou potřebnou infrastrukturu pro zavádění C-ITS. Zároveň na českém trhu působí společnosti

s potřebným know-how, což je nezpochybnitelná výhoda pro úspěšný start využívání C-ITS v praxi.

d

C-ITS ve stávající podobě umí poskytovat

standardizované C-ITS služby. Jedná se

o služby zaměřené na bezpečnost a plynulost dopravy prostřednictvím informování účastníků dopravního provozu. Přínosy lze demonstrovat na již uskutečněných

realizacích, například:

• Na dálnicích D0, D1, D5 a D11

se pohybují C-ITS jednotkou vybavené

vozíky a vozidla středisek správy

a údržby komunikací, které hlásí svoji

polohu a upozorňují řidiče

na probíhající práce na silnici.

• V Brně jsou C-ITS jednotkou osazeny

světelné křižovatky, které umožňují

preferovaný průjezd vozidel

integrovaného záchranného systému

a městské veřejné dopravy.

• Vybrané železniční přejezdy

v Pardubickém a Ústeckém kraji

informují o svém stavu blížící se řidiče.

Příkladem implementace kooperativních

systémů je přenos dopravně informačních

a řídicích stavů do vozidla. Distribuce informací probíhá mezi centrálními prvky C-ITS,

centrálními C-ITS jednotkami propojenými s řídicími dopravními centry a vybranými C-ITS jednotkami na dálnicích, které

tak v předstihu předávají do vozidel informace o proměnném dopravním značení

na úseku před nimi, o aktuálních predikcích stavu počasí (např. hrozící náledí) nebo o pohybujících se vozidlech v protisměru. Řidiči tak na základě těchto včasných

informací mohou reagovat na danou dopravní situaci v předstihu.

Ukázkou implementace kooperativních

systémů je také vybavování vozidel integrovaného záchranného systému (IZS)

vozidlovými C-ITS jednotkami. Při zásahu

složek IZS pak informaci o blížícím se vozidle hasičů, zdravotní záchranné služby

nebo policie dostávají všechna vozidla

v okolí. Řidiči jsou tak připraveni na včasný