služby l podpora výroby l automotive
Scania testuje
autonomní nákladní vozidla
v dálničním provozu
Společnost Scania získala
povolení od Švédské
dopravní agentury
k testování autonomních
nákladních vozidel na
dálnici E4 mezi Södertälje
a Jönköpingem. Testy
proběhnou ve spolupráci
se společností TuSimple,
která je lídrem ve vývoji
autonomních vozidel
a klíčovým partnerem
skupiny TRATON
a společnosti Scania
vynakládajících
investice do této oblasti.
Nákladní vozidla budou nasazena do komerčního provozu v rámci potřeb dceřiné
společnosti Scania Transport Laboratory
a budou přepravovat náklad v podobě
zboží pro výrobní operace společnosti
Scania. Testy budou zahrnovat technologii podle úrovně 4 na pětibodové stupnici
organizace SAE pro autonomní vozidla,
což znamená, že jízda nákladních vozidel
probíhá autonomně, avšak z bezpečnostních důvodů na ni dohlíží řidič. Během
testů společnosti Scania bude v kabině
přítomen také zkušební technik, jehož
úkolem bude sledovat a ověřovat informace přenášené do nákladního vozidla ze
senzorů umožňujících autonomní řízení.
„V USA i v Číně již probíhají testy nákladních vozidel podle úrovně 4 na veřejných komunikacích, ale pokud vím, je Scania vůbec první společností v Evropě, jež
testuje tuto technologii na dálnici a s užitečným zatížením,” říká Hans Nordin, který je odpovědný za projekt Hub2Hub.
Ve druhé polovině tohoto roku plánuje společnost Scania rozšířit testy tak,
aby zahrnovaly celou trasu mezi Södertälje a Helsingborgem.
„V nadcházejících letech rovněž očekáváme, že budeme schopni otestovat tuto
technologii i v dalších evropských zemích
a v Číně,” uvádí Nordin.
Společnost Scania od roku 2017 testuje
v Austrálii autonomní nákladní vozidla pro
přepravu nákladu v těžebním průmyslu.
„Zkušenosti získané z těchto testů ukazují, že autonomní vozidla se mohou za
pár let stát nedílnou součástí přepravy nákladu v uzavřených oblastech, jako jsou
doly a terminály,” doplňuje Nordin.
Podle Nordina je takzvaná Hub2Hub
přeprava – jízda po dálnici mezi překládacími centry – prvním druhem přepravy na
veřejných komunikacích, kterou mohou
začít vykonávat autonomní vozidla.
„V rámci vývoje autonomních vozidel jsme
se dostali tak daleko, že tato technologie
může být pro tento typ přepravy připravena k uvedení na trh již během příštích pěti
let. Nasazení autonomních vozidel na silnicích s obousměrným provozem a v městském prostředí však bude trvat déle,” uzavírá Nordin.
Partner společnosti Scania, kterým je
společnost TuSimple se sídlem v San Diegu v USA a se závody v Tucsonu, Šanghaji a Pekingu, uskutečnila od svého založení v roce 2015 množství dálničních testů
zahrnujících miliony najetých kilometrů
s cílem vyvinout technologii autonomního
řízení pro úroveň automatizace 4. Tato
společnost je v současné době považována za lídra v oboru.
p
Film přibližující průběh
testu je k dispozici na
YouTube kanálu
společnosti Scania
www.scania.cz
www.technikaatrh.cz
29