služby l podpora výroby l automotive

Scania testuje

autonomní nákladní vozidla

v dálničním provozu

Společnost Scania získala

povolení od Švédské

dopravní agentury

k testování autonomních

nákladních vozidel na

dálnici E4 mezi Södertälje

a Jönköpingem. Testy

proběhnou ve spolupráci

se společností TuSimple,

která je lídrem ve vývoji

autonomních vozidel

a klíčovým partnerem

skupiny TRATON

a společnosti Scania

vynakládajících

investice do této oblasti.

Nákladní vozidla budou nasazena do komerčního provozu v rámci potřeb dceřiné

společnosti Scania Transport Laboratory

a budou přepravovat náklad v podobě

zboží pro výrobní operace společnosti

Scania. Testy budou zahrnovat technologii podle úrovně 4 na pětibodové stupnici

organizace SAE pro autonomní vozidla,

což znamená, že jízda nákladních vozidel

probíhá autonomně, avšak z bezpečnostních důvodů na ni dohlíží řidič. Během

testů společnosti Scania bude v kabině

přítomen také zkušební technik, jehož

úkolem bude sledovat a ověřovat informace přenášené do nákladního vozidla ze

senzorů umožňujících autonomní řízení.

„V USA i v Číně již probíhají testy nákladních vozidel podle úrovně 4 na veřejných komunikacích, ale pokud vím, je Scania vůbec první společností v Evropě, jež

testuje tuto technologii na dálnici a s užitečným zatížením,” říká Hans Nordin, který je odpovědný za projekt Hub2Hub.

Ve druhé polovině tohoto roku plánuje společnost Scania rozšířit testy tak,

aby zahrnovaly celou trasu mezi Södertälje a Helsingborgem.

„V nadcházejících letech rovněž očekáváme, že budeme schopni otestovat tuto

technologii i v dalších evropských zemích

a v Číně,” uvádí Nordin.

Společnost Scania od roku 2017 testuje

v Austrálii autonomní nákladní vozidla pro

přepravu nákladu v těžebním průmyslu.

„Zkušenosti získané z těchto testů ukazují, že autonomní vozidla se mohou za

pár let stát nedílnou součástí přepravy nákladu v uzavřených oblastech, jako jsou

doly a terminály,” doplňuje Nordin.

Podle Nordina je takzvaná Hub2Hub

přeprava – jízda po dálnici mezi překládacími centry – prvním druhem přepravy na

veřejných komunikacích, kterou mohou

začít vykonávat autonomní vozidla.

„V rámci vývoje autonomních vozidel jsme

se dostali tak daleko, že tato technologie

může být pro tento typ přepravy připravena k uvedení na trh již během příštích pěti

let. Nasazení autonomních vozidel na silnicích s obousměrným provozem a v městském prostředí však bude trvat déle,” uzavírá Nordin.

Partner společnosti Scania, kterým je

společnost TuSimple se sídlem v San Diegu v USA a se závody v Tucsonu, Šanghaji a Pekingu, uskutečnila od svého založení v roce 2015 množství dálničních testů

zahrnujících miliony najetých kilometrů

s cílem vyvinout technologii autonomního

řízení pro úroveň automatizace 4. Tato

společnost je v současné době považována za lídra v oboru.

p

Film přibližující průběh

testu je k dispozici na

YouTube kanálu

společnosti Scania

www.scania.cz

www.technikaatrh.cz

29