10
služby l podpora výroby l automotive
Další nezbytnou součástí je také otevření trhu práce cizincům s potřebnými kvalifikacemi. Už dnes musíme zkrátka počítat
s tím, že požadavky na kompetence zaměstnanců se budou v průběhu jejich profesního života měnit. Také již zmiňovaná
studie BCG říká, že bez aktivního přístupu
vlády a samotného průmyslu transformací
úspěšně neprojdeme.
p Vraťme se ještě k čisté
mobilitě. Evropský parlament
a Rada EU se prakticky dohodly
na konci spalovacích motorů od
roku 2035. Jak hodnotíte závěry
vyjednávání a jak se regulace
propisuje do autoprůmyslu?
Předně je třeba zdůraznit, že dekarbonizace ekonomiky není jen evropskou aktivitou, ale stejným směrem jdou i USA nebo
Čína. Průmyslové firmy nežijí ve vzduchoprázdnu a jejich akcionáři či banky na ně
kladou zvýšené nároky co do ochrany klimatu již dnes. Autoprůmysl si je plně vědom potřeby snižovat emisí a zmiňovaná
regulace je jedním z nástrojů, jak tohoto
cíle v rámci EU dosáhnout. Ačkoliv na finální podobu legislativy si ještě budeme
muset počkat, už nyní je téměř jisté, že k
roku 2035 bude zakázán prodej vozidel,
která by spalovala klasická paliva. Jako poT+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2
zitivní vnímáme, že nakonec nepřevážily
hlasy států volajících po výrazně přísnějších cílech. Naopak se během jednání podařilo do pozice Rady vložit některé pozitivní prvky, jako např. možnost využít
potenciál syntetických paliv a defacto tak
umožnit prodej vozidel se spalovacím
motorem i po roce 2035. Pozitivní také
je, že návrh nově obsahuje i jistou míru
flexibility revidovat v roce 2026 stanovené
cíle v návaznosti na reálný rozvoj elektromobility, potažmo dostupnost baterií či
surovin. Pozice Rady EU tak alespoň částečně reflektuje požadavky automobilového průmyslu, který dlouhodobě volá po
technické i časové proveditelnosti s ohledem na reálný stav ekonomiky a politiky, a
současně podporuje technologicky neutrální přístup k zelené transformaci.
p Není podle Vás rok 2035
příliš brzký? Některé členské
státy by toto datum posunuly
na později, jiné zase už třeba na
rok 2030. Je to reálné stihnout?
Předně je třeba říct, že regulace neříká, že
by v roce 2035 nesměly po silnicích jezdit
auta na naftu nebo benzín. Říká pouze tolik, že po tomto datu byste v EU neměl registrovat nový vůz využívající výlučně fosilní paliva. Myšlenkou je naplnit celkové cíle
dekarbonizace k roku 2050. To při stáří
vozového parku v EU zhruba 12–15 let
odpovídá doběhu většiny „starších” vozidel se spalovacími motory zakoupených
právě před rokem 2035. Jakkoli se nám
v tuto chvíli rok 2035 zdá jako velmi blízký, když se podíváme o stejný čas zpět,
v roce 2009 si asi málo kdo z nás uměl
představit, jak daleko se posune například
elektromobilita. Elektromobil byl tehdy kuriozitou, neexistovala síť veřejných dobíjecích stanic… Také když se podíváme na
strategie jednotlivých automobilek, některé z nich předbíhají s kompletní elektrifikací i evropskou regulaci. Pro zvládnutí
nastaveného cíle každopádně potřebujeme splnění několik základních podmínek.
Klíčový bude urychlený rozvoj infrastruktury. Například zkušenosti s cestováním
elektromobilem po Evropě ukazují, že to
jde, ale z pohledu zákaznického komfortu
to není stále optimální. Druhou věcí je stabilní a předvídatelná regulace. Například
teď, kdy jsme sotva schválili cíle snížení
emisí CO2, které mají firmy naplnit v relativně krátkém čase, začít diskutovat novou normu emisí Euro7, která ve své přísné podobě může znamenat konec
prodeje dostupných vozidel se spalovacím motorem již v řádu jednotek let, bych
považoval za velmi nešťastné.