služby l podpora výroby l automotive

pokrývají prakticky celý řetězec výroby

vozidla, od jednoduché až po sofistikovanou high-tech výrobu, výzkum a vývoj.

Obsluhujeme prakticky kompletní portfolio dodávek od sedaček, textilií, plastů,

dekorů, mechatroniky a elektroniky až

po světla, senzoriku, pohony a další části

vozu. Pro většinu dodavatelů konkrétní

typ pohonu přitom nehraje nutně roli,

pro druhé pak přicházející změny mohou

přinést nové příležitosti, díky schopnosti

využít stávající kompetence novým způsobem. Troufám si říct, že český autoprůmysl je z hlediska existujících schopností

a kompetencí na současnou situaci, kdy se

rozhoduje o umístění nových výrob a nových investic zejména v oblasti elektromobility, dobře připraven. Problémy

ovšem působí skutečnost, že v průběhu

covidových let i aktuální energetické krize

řada zemí EU své firmy intenzivně podporovala, a ty jsou teď tak v lepší investiční

kondici. Nadto řada zemí, které s nízkouhlíkovou transformací intenzivně pracují

a své firmy na této cestě aktivně podporují. To se bohužel v Česku zatím nestalo

a západní firmy tak často získávají značné

konkurenční výhody, které mohou rozhodnout o umístění nových technologií a výrob

právě tam.

p Podle řady studií ale

následkem nástupu čisté

mobility ubude v evropském

autoprůmyslu stovky tisíc

pracovních pozic, výroba

se zjednoduší. Jaké dopady

to bude mít na zaměstnanost

v České republice?

Nespojoval bych změny v zaměstnanosti

nutně jen s přechodem na čistou mobilitu.

Autoprůmysl je lídrem v zavádění robotizace a automatizace. Potenciál v oblasti

zavádění tzv. Průmyslu 4.0 ale ještě není

zdaleka naplněný a zcela jistě tak budou

postupně roboty nahrazovány pracovní

pozice s nízkou kvalifikací. Naopak významně poroste poptávka po kvalifikovanějších zaměstnancích, operátorech výroby schopných obsluhovat komplikované

stroje, IT specialistech, softwarových inženýrech atp. Společnost BCG nedávno

publikovala analýzu dopadů rozvoje čisté

mobility na český pracovní trh a některé

9

scénáře oproti zažitým předpokladům

predikují dokonce růst pracovních míst

v odvětví – některé pozice budou zanikat,

zároveň ale budou vznikat pozice nové.

p Hovoříte o nových profesích

a požadavcích na pracovním

trhu. Kde ale firmy takové lidi

vezmou, když je v Česku

dlouhodobě nejnižší

nezaměstnanost z celé EU?

Nedostatek především kvalifikovaných zaměstnanců je už několik let bolestí (nejen)

českého autoprůmyslu. Jedním z největších úkolů pro už současnou vládu tak je

koncepční úprava vzdělávání už od základních škol. Vláda musí zároveň připravit systém doplnění kvalifikací, potažmo

rekvalifikací stávajících zaměstnanců. Tak,

aby např. ti pracovníci, kteří dnes vyrábí

komponenty do vozů se spalovacími motory, v budoucnu neskončili na úřadech

práce, nezatěžovali státní rozpočet, ale

plynule navázali novou pozicí u stávajícího zaměstnavatele či přešli na úplně nové

působiště.

pokračování

www.technikaatrh.cz

a