služby l podpora výroby l automotive
pokrývají prakticky celý řetězec výroby
vozidla, od jednoduché až po sofistikovanou high-tech výrobu, výzkum a vývoj.
Obsluhujeme prakticky kompletní portfolio dodávek od sedaček, textilií, plastů,
dekorů, mechatroniky a elektroniky až
po světla, senzoriku, pohony a další části
vozu. Pro většinu dodavatelů konkrétní
typ pohonu přitom nehraje nutně roli,
pro druhé pak přicházející změny mohou
přinést nové příležitosti, díky schopnosti
využít stávající kompetence novým způsobem. Troufám si říct, že český autoprůmysl je z hlediska existujících schopností
a kompetencí na současnou situaci, kdy se
rozhoduje o umístění nových výrob a nových investic zejména v oblasti elektromobility, dobře připraven. Problémy
ovšem působí skutečnost, že v průběhu
covidových let i aktuální energetické krize
řada zemí EU své firmy intenzivně podporovala, a ty jsou teď tak v lepší investiční
kondici. Nadto řada zemí, které s nízkouhlíkovou transformací intenzivně pracují
a své firmy na této cestě aktivně podporují. To se bohužel v Česku zatím nestalo
a západní firmy tak často získávají značné
konkurenční výhody, které mohou rozhodnout o umístění nových technologií a výrob
právě tam.
p Podle řady studií ale
následkem nástupu čisté
mobility ubude v evropském
autoprůmyslu stovky tisíc
pracovních pozic, výroba
se zjednoduší. Jaké dopady
to bude mít na zaměstnanost
v České republice?
Nespojoval bych změny v zaměstnanosti
nutně jen s přechodem na čistou mobilitu.
Autoprůmysl je lídrem v zavádění robotizace a automatizace. Potenciál v oblasti
zavádění tzv. Průmyslu 4.0 ale ještě není
zdaleka naplněný a zcela jistě tak budou
postupně roboty nahrazovány pracovní
pozice s nízkou kvalifikací. Naopak významně poroste poptávka po kvalifikovanějších zaměstnancích, operátorech výroby schopných obsluhovat komplikované
stroje, IT specialistech, softwarových inženýrech atp. Společnost BCG nedávno
publikovala analýzu dopadů rozvoje čisté
mobility na český pracovní trh a některé
9
scénáře oproti zažitým předpokladům
predikují dokonce růst pracovních míst
v odvětví – některé pozice budou zanikat,
zároveň ale budou vznikat pozice nové.
p Hovoříte o nových profesích
a požadavcích na pracovním
trhu. Kde ale firmy takové lidi
vezmou, když je v Česku
dlouhodobě nejnižší
nezaměstnanost z celé EU?
Nedostatek především kvalifikovaných zaměstnanců je už několik let bolestí (nejen)
českého autoprůmyslu. Jedním z největších úkolů pro už současnou vládu tak je
koncepční úprava vzdělávání už od základních škol. Vláda musí zároveň připravit systém doplnění kvalifikací, potažmo
rekvalifikací stávajících zaměstnanců. Tak,
aby např. ti pracovníci, kteří dnes vyrábí
komponenty do vozů se spalovacími motory, v budoucnu neskončili na úřadech
práce, nezatěžovali státní rozpočet, ale
plynule navázali novou pozicí u stávajícího zaměstnavatele či přešli na úplně nové
působiště.
pokračování
www.technikaatrh.cz
a