22

materiály l komponenty

NOVINKY

z produkce společnosti KTR

I přes celosvětovou pandemií koronaviru v posledních dvou letech se společnosti KTR

podařilo uvést na trh hned několik novinek. Patří mezi ně torzně pružná univerzální

spojka EVOLASTIC pro velmi širokou škálu použití, nebo pak mezihřídelová spojka

ROTEX ZRS, která je velmi důmyslně navržená pro překlenutí velkých vzdáleností mezi

hřídelemi. Jednou z dalších novinek, kterou společnost KTR uvedla na trh, je pak

vysoce torzně pružná přírubová spojka SINULASTIC, jež doplňuje řadu spojek

pro použití v aplikacích se spalovacími motory. Některé z těchto novinek

bychom vám rádi podrobněji představili.

Bezzávitová a torzně pružná

spojka EVOLASTIC

d

Společnost KTR vyvinula a přinesla na trh

novou univerzální spojku využívající novou a velmi širokou škálu aplikací v oblastech souvisejících s hlavními a pomocnými pohony ve strojírenství a strojních

zařízeních. Bezzávitová a torzně pružná

spojka EVOLASTIC je k dispozici v deseti

velikostech a v každém z deseti základních provedení pro jmenovité krouticí

momenty od 100 do 5 600 Nm.

Srdcem systému EVOLASTIC je elastomerový prvek přenášející krouticí moment prostřednictvím vulkanizovaných

hliníkových ozubců. Spojení elastomeru

s nábojem nebo přírubou zajišťují radiální

a axiální šroubení. Konstrukce zajišťuje

spolehlivý přenos točivého momentu spolu s přesným předpětím v elastomeru.

Spojka nevyžaduje náročnou údržbu a je

schopna kompenzovat trvalé úhlové

nesouososti až do 3° v homokinetické

rovině.

Díky svým torzně měkkým vlastnostem

dosahuje spojka EVOLASTIC požadované

vibrační a akustické izolace hnacího ústrojí. Kromě přenosu točivého momentu

Srdcem systému EVOLASTIC je elastomerový prvek

T+T T e c h n i k a a t r h 8/ 2 0 2 2

spojka kompenzuje také axiální, radiální

a úhlové nesouososti a pružně tlumí přetížení.

EVOLASTIC rozšiřuje nabídku spojek

KTR o bezvůlové, torzně měkké univerzální spojky, například pro aplikace ve

frekvenčně řízených pohonech, nebo pohonech se spalovacími motory. Nová

spojka bude k dispozici v deseti velikostech a každé z deseti základních provedení pro jmenovité krouticí momenty od

100 do 5 600 Nm.

Základní verze rozlišuje škálu spojek s přímou montáží šroubením a zásuvné typy.

Spojka EVOLASTIC pokrývá všechny

funkční podmínky montáže od hotového

jednoduchého elastomerového prvku

přes aplikaci náboj/náboj a příruba/náboj

až po provedení s mezihřídelí. Portfolio

výrobků navíc umožňuje vysoce individuální a flexibilní možnosti montáže šité na

míru speciálních aplikaci.

Nová mezihřídelová spojka

z rodiny ROTEX

d

Další novinkou společnosti KTR je torzně

pružná spojka se speciálním mezikusem,

který je vyroben z vysokopevnostního

hliníku a umožňuje spojit hřídele vzdálené

až 4 000 mm. V současné době je ROTEX

ZRS k dispozici v pěti velikostech pro přenos točivého momentu do 560 Nm. Oblasti použití této konstrukce spojky jsou

skladovací a manipulační technika, zvedací systémy a portálové roboty, stejně jako

odvětví čerpadel a zemědělská technika.

Trubkový mezikus spojky ROTEX ZRS je

vyroben z vysoce pevnostního hliníku a vyniká vysokou celkovou tuhostí, která má

pozitivní vliv na ohybové kritické otáčky

spojky. Díky speciální geometrii průřezu

a malému průhybu lze spojit hřídele ve

vzdálenosti až 4 000 mm; navíc ROTEX

ZRS je vhodný pro vyšší otáčky než srovnatelné spojky s ocelovým trubkovým

mezikusem. Vysoká pevnost lehkého

ZRS mezikusu umožňuje přenos točivého momentu z měkkého plastového mezikusu tvrdosti 92 Shore-A na jedné straně spojky na torzně tuhý plastový

mezikus 64 Shore-D na druhé straně spojky. Vnitřní ozubcový profil je po celé délce trubkové části, což umožňuje upravit

délku mezikusu přesně podle potřeby zákazníka.

Dva bezvůlové plastové mezikusy

ROTEX-GS trubkový mezikus středí a současně podpírají v nábojích spojky. Oba

plastové mezikusy jsou umístěny uvnitř tubusu a jsou tak chráněny před vnějšími vlivy, jako jsou např. padající nečistoty.

Trubkový mezikus ZRS lze kombinovat

se všemi verzemi nábojů řady spojek KTR

ROTEX standard a ROTEX GS, což umožňuje širokou škálu aplikací. V závislosti na

konstrukčním provedení náboje se spojka

montuje a demontuje buď radiálně nebo

axiálně.

Výroba je zajištěna v centrále společnosti KTR v Rheine a spojka může být dodána

během několika pracovních dnů po potvrzení objednávky. Nová mezihřídelová

spojka je nyní k dispozici v pěti velikostech pro kroutící momenty až do 560 Nm.

Oblasti použití této spojky jsou skladovací

a manipulační technika, zvedací systémy

a portálové roboty, stejně jako odvětví

Čerpadel a zemědělská technika.

KTR Systems GmbH vyvíjí a vyrábí mechanické spojky, průmyslové brzdy, chladiče a hydraulické komponenty pro strojírenství. Společnost KTR byla založena

v roce 1959 ve vesfálském městě Rheine

a zaměstnává vice než 1100 lidí po celém

světe, z toho téměř 500 v Německu. Globální síť zahrnuje 24 dceřiných společností a 90 prodejních partnerů, také výrobní

závody v Brazílii, Číně, Německu, Indii,

Tchaj-wanu a ve Spojených státech. p

www.ktr.com/cz

Foto:KTR Systems