22
materiály l komponenty
NOVINKY
z produkce společnosti KTR
I přes celosvětovou pandemií koronaviru v posledních dvou letech se společnosti KTR
podařilo uvést na trh hned několik novinek. Patří mezi ně torzně pružná univerzální
spojka EVOLASTIC pro velmi širokou škálu použití, nebo pak mezihřídelová spojka
ROTEX ZRS, která je velmi důmyslně navržená pro překlenutí velkých vzdáleností mezi
hřídelemi. Jednou z dalších novinek, kterou společnost KTR uvedla na trh, je pak
vysoce torzně pružná přírubová spojka SINULASTIC, jež doplňuje řadu spojek
pro použití v aplikacích se spalovacími motory. Některé z těchto novinek
bychom vám rádi podrobněji představili.
Bezzávitová a torzně pružná
spojka EVOLASTIC
d
Společnost KTR vyvinula a přinesla na trh
novou univerzální spojku využívající novou a velmi širokou škálu aplikací v oblastech souvisejících s hlavními a pomocnými pohony ve strojírenství a strojních
zařízeních. Bezzávitová a torzně pružná
spojka EVOLASTIC je k dispozici v deseti
velikostech a v každém z deseti základních provedení pro jmenovité krouticí
momenty od 100 do 5 600 Nm.
Srdcem systému EVOLASTIC je elastomerový prvek přenášející krouticí moment prostřednictvím vulkanizovaných
hliníkových ozubců. Spojení elastomeru
s nábojem nebo přírubou zajišťují radiální
a axiální šroubení. Konstrukce zajišťuje
spolehlivý přenos točivého momentu spolu s přesným předpětím v elastomeru.
Spojka nevyžaduje náročnou údržbu a je
schopna kompenzovat trvalé úhlové
nesouososti až do 3° v homokinetické
rovině.
Díky svým torzně měkkým vlastnostem
dosahuje spojka EVOLASTIC požadované
vibrační a akustické izolace hnacího ústrojí. Kromě přenosu točivého momentu
Srdcem systému EVOLASTIC je elastomerový prvek
T+T T e c h n i k a a t r h 8/ 2 0 2 2
spojka kompenzuje také axiální, radiální
a úhlové nesouososti a pružně tlumí přetížení.
EVOLASTIC rozšiřuje nabídku spojek
KTR o bezvůlové, torzně měkké univerzální spojky, například pro aplikace ve
frekvenčně řízených pohonech, nebo pohonech se spalovacími motory. Nová
spojka bude k dispozici v deseti velikostech a každé z deseti základních provedení pro jmenovité krouticí momenty od
100 do 5 600 Nm.
Základní verze rozlišuje škálu spojek s přímou montáží šroubením a zásuvné typy.
Spojka EVOLASTIC pokrývá všechny
funkční podmínky montáže od hotového
jednoduchého elastomerového prvku
přes aplikaci náboj/náboj a příruba/náboj
až po provedení s mezihřídelí. Portfolio
výrobků navíc umožňuje vysoce individuální a flexibilní možnosti montáže šité na
míru speciálních aplikaci.
Nová mezihřídelová spojka
z rodiny ROTEX
d
Další novinkou společnosti KTR je torzně
pružná spojka se speciálním mezikusem,
který je vyroben z vysokopevnostního
hliníku a umožňuje spojit hřídele vzdálené
až 4 000 mm. V současné době je ROTEX
ZRS k dispozici v pěti velikostech pro přenos točivého momentu do 560 Nm. Oblasti použití této konstrukce spojky jsou
skladovací a manipulační technika, zvedací systémy a portálové roboty, stejně jako
odvětví čerpadel a zemědělská technika.
Trubkový mezikus spojky ROTEX ZRS je
vyroben z vysoce pevnostního hliníku a vyniká vysokou celkovou tuhostí, která má
pozitivní vliv na ohybové kritické otáčky
spojky. Díky speciální geometrii průřezu
a malému průhybu lze spojit hřídele ve
vzdálenosti až 4 000 mm; navíc ROTEX
ZRS je vhodný pro vyšší otáčky než srovnatelné spojky s ocelovým trubkovým
mezikusem. Vysoká pevnost lehkého
ZRS mezikusu umožňuje přenos točivého momentu z měkkého plastového mezikusu tvrdosti 92 Shore-A na jedné straně spojky na torzně tuhý plastový
mezikus 64 Shore-D na druhé straně spojky. Vnitřní ozubcový profil je po celé délce trubkové části, což umožňuje upravit
délku mezikusu přesně podle potřeby zákazníka.
Dva bezvůlové plastové mezikusy
ROTEX-GS trubkový mezikus středí a současně podpírají v nábojích spojky. Oba
plastové mezikusy jsou umístěny uvnitř tubusu a jsou tak chráněny před vnějšími vlivy, jako jsou např. padající nečistoty.
Trubkový mezikus ZRS lze kombinovat
se všemi verzemi nábojů řady spojek KTR
ROTEX standard a ROTEX GS, což umožňuje širokou škálu aplikací. V závislosti na
konstrukčním provedení náboje se spojka
montuje a demontuje buď radiálně nebo
axiálně.
Výroba je zajištěna v centrále společnosti KTR v Rheine a spojka může být dodána
během několika pracovních dnů po potvrzení objednávky. Nová mezihřídelová
spojka je nyní k dispozici v pěti velikostech pro kroutící momenty až do 560 Nm.
Oblasti použití této spojky jsou skladovací
a manipulační technika, zvedací systémy
a portálové roboty, stejně jako odvětví
Čerpadel a zemědělská technika.
KTR Systems GmbH vyvíjí a vyrábí mechanické spojky, průmyslové brzdy, chladiče a hydraulické komponenty pro strojírenství. Společnost KTR byla založena
v roce 1959 ve vesfálském městě Rheine
a zaměstnává vice než 1100 lidí po celém
světe, z toho téměř 500 v Německu. Globální síť zahrnuje 24 dceřiných společností a 90 prodejních partnerů, také výrobní
závody v Brazílii, Číně, Německu, Indii,
Tchaj-wanu a ve Spojených státech. p
www.ktr.com/cz
Foto:KTR Systems