50

služby l podpora výroby l automotive

Automobilky nasazují VR

nejen ve vývoji, ale také

pro výcvik servisních techniků

a zábavu na cestách

Virtuální realitě v automotive průmyslu jsme se věnovali již několikrát. Moderní

technologie ale nachází další a další využití. Již v roce 2016 se BMW pustilo do virtuální

reality ve vybraných showroomech. Dala jim možnost prezentovat prémiové vozy, které

nebyly dostupné skladem. Zákazníci tak získali možnost prohlédnout si přesně takový

vůz, který si s prodejcem nakonfigurovali. Již o rok později nasadila VR i Škoda při

odhalení svého prvního konceptu z oblasti elektromobility Vision E a Bugatti se dokonce nechalo slyšet, že jim virtuální realita pomohla zkrátit vývoj nového vozu o 50 %.

Při zrodu druhého nejrychlejšího automobilu na světě tak automobilka uspořila 25 %

nákladů. Postupem času a nejspíše i v důsledku kumulace pozitivních zkušeností nyní

virtuální realita vstupuje i do oblasti vzdělávání zaměstnanců a zábavy pro zákazníky.

BMW používá virtuální realitu ve vývoji a testování již roky

Komplexnost nových automobilů neustále

vzrůstá, a to obzvláště v době populárních

hybridních pohonů. A i když postupný přechod na plně elektrická vozidla slibuje do

jisté míry jejich mechanické zjednodušení,

tak i to znamená nutnost rychlého a efektivního přeškolení mnoha servisních techniků. Toho si je vědoma nejen skupina

WV Group, která virtuální realitu využívá

kde jen může.

Již v roce 2017 společnost WV nasadila virtuální realitu pro sdílení důležitých

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

informací mezi jednotlivými výrobními

provozy. S pomocí platformy Innoactive VR a headsetů HTC Vive tehdy snížila

nejen náklady na školení techniků, ale také zrychlila výměnu zkušeností a postupů, které se v jednotlivých závodech

osvědčily.

Letos navíc výrobní i servisní simulace

doplnila kombinace haptických rukavic

SenseGlove Nova, díky kterým mohou zaměstnanci cítit každý virtuální objekt přímo ve své ruce. Rukavice pro sledování

pozice v prostoru využívají dobře známé

HTC VIVE Trackery, takže jsou plně kompatibilní s dosavadním VR vybavením výrobce a snadno každé VR sadě doplní realistickou hmatovou odezvu. Technik ve

výcviku tak může uchopit virtuální kabel,

konektor, nebo jakýkoli větší díl, cítit jeho

fyzikální vlastnosti jako je pružnost, či hustota materiálu a také zaznamenat jeho interakci se zbytkem virtuálního vozu. Vše

tak, jako kdyby opravoval či sestavoval

vůz skutečný. To vše ovšem bez rizika