50
služby l podpora výroby l automotive
Automobilky nasazují VR
nejen ve vývoji, ale také
pro výcvik servisních techniků
a zábavu na cestách
Virtuální realitě v automotive průmyslu jsme se věnovali již několikrát. Moderní
technologie ale nachází další a další využití. Již v roce 2016 se BMW pustilo do virtuální
reality ve vybraných showroomech. Dala jim možnost prezentovat prémiové vozy, které
nebyly dostupné skladem. Zákazníci tak získali možnost prohlédnout si přesně takový
vůz, který si s prodejcem nakonfigurovali. Již o rok později nasadila VR i Škoda při
odhalení svého prvního konceptu z oblasti elektromobility Vision E a Bugatti se dokonce nechalo slyšet, že jim virtuální realita pomohla zkrátit vývoj nového vozu o 50 %.
Při zrodu druhého nejrychlejšího automobilu na světě tak automobilka uspořila 25 %
nákladů. Postupem času a nejspíše i v důsledku kumulace pozitivních zkušeností nyní
virtuální realita vstupuje i do oblasti vzdělávání zaměstnanců a zábavy pro zákazníky.
BMW používá virtuální realitu ve vývoji a testování již roky
Komplexnost nových automobilů neustále
vzrůstá, a to obzvláště v době populárních
hybridních pohonů. A i když postupný přechod na plně elektrická vozidla slibuje do
jisté míry jejich mechanické zjednodušení,
tak i to znamená nutnost rychlého a efektivního přeškolení mnoha servisních techniků. Toho si je vědoma nejen skupina
WV Group, která virtuální realitu využívá
kde jen může.
Již v roce 2017 společnost WV nasadila virtuální realitu pro sdílení důležitých
T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2
informací mezi jednotlivými výrobními
provozy. S pomocí platformy Innoactive VR a headsetů HTC Vive tehdy snížila
nejen náklady na školení techniků, ale také zrychlila výměnu zkušeností a postupů, které se v jednotlivých závodech
osvědčily.
Letos navíc výrobní i servisní simulace
doplnila kombinace haptických rukavic
SenseGlove Nova, díky kterým mohou zaměstnanci cítit každý virtuální objekt přímo ve své ruce. Rukavice pro sledování
pozice v prostoru využívají dobře známé
HTC VIVE Trackery, takže jsou plně kompatibilní s dosavadním VR vybavením výrobce a snadno každé VR sadě doplní realistickou hmatovou odezvu. Technik ve
výcviku tak může uchopit virtuální kabel,
konektor, nebo jakýkoli větší díl, cítit jeho
fyzikální vlastnosti jako je pružnost, či hustota materiálu a také zaznamenat jeho interakci se zbytkem virtuálního vozu. Vše
tak, jako kdyby opravoval či sestavoval
vůz skutečný. To vše ovšem bez rizika