8

služby l podpora výroby l automotive

Dodavatelský sektor je v Česku

velmi komplexní, jednoduchá

i sofistikovaná high-tech výroba

Povídali jsme si

se Zdeňkem Petzlem,

výkonným ředitelem

Sdružení automobilového

průmyslu o historické

transformaci odvětví,

nastupující čisté mobilitě

a budoucnosti českého

autoprůmyslu.

p Automobilový průmysl je

pro Českou republiku klíčovým

průmyslovým sektorem. Mohl

byste na úvod shrnout základní

fakta?

Automobilový průmysl se podílí zhruba

jednou desetinou na tuzemském HDP, je

nejvýznamnějším průmyslovým sektorem

se čtvrtinovým podílem na průmyslové výrobě i celkově na českém exportu. Přímo

segment po celém Česku zaměstnává na

180 tisíc lidí, dalších několik stovek tisíc

pracovních míst je na výkonnosti autoprůmyslu závislých zprostředkovaně. V souhrnu pak tržby firem sdružených u nás

přesahují každoročně jeden bilion korun

a z toho samozřejmě plynou významné

daňové i nedaňové příjmy pro tuzemské

veřejné rozpočty.

Autoprůmysl je zároveň i odvětvím se

silným multiplikačním efektem a tedy

jedním z nejvýznamnějších motorů pro

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

rozvoj vědy, výzkumu, inovací a vzdělávání. Se 62 mld. EUR ročních investic do vědy

a výzkumu je naše odvětví jedničkou v investicích v EU. Poměrově tomu odpovídají

i čísla za ČR, kde automotive tvoří 36 procent investic do vědy a výzkumu v průmyslu. Probíhající transformace automotive přitom motivuje evropské automobilky a jejich dodavatele investovat další miliardy

EUR do nových technologií pohonů či efektivity výroby. Žádné jiné odvětví neskýtá takový potenciál jako právě autoprůmysl.

p Zmiňujete transformaci

autoprůmyslu. Je důsledkem

zeleného směřování Evropy?

Ne zcela, ale Green Deal je samozřejmě

nejvýznamnějším impulsem probíhajících

změn. Srovnatelný význam má ale také

technologický pokrok, zejména v oblasti digitálních technologií, v automatizaci

a robotizaci. Všechny tyto prvky přinášejí

změny jak z pohledu výsledného produktu, tak i samotné výroby a její efektivity.

Nové technologie a digitální možnosti přinášejí také nové formy dopravy či způsobu využívání vozidla – dnes se už reálně

bavíme o autonomních vozidlech, přicházejí nové obchodní modely, kdy vozidlo

již nemusíte vlastnit, a to vše vyžaduje také velmi silnou a bezpečnou datovou infrastrukturu.

p Česko je ale automobilovou

zemí se silnou tradicí a know-how

ve výrobě právě spalovacích

motorů. Nemáte obavu, že nás

tyto změny budou stát místo

v popředí globálních řetězců?

Nástup čisté mobility samozřejmě přináší

určité hrozby, především pro dodavatelský sektor, který u nás tvoří 40 procent výkonnosti odvětví. Dodavatelský sektor je

v Česku velmi komplexní. Naše firmy