8
služby l podpora výroby l automotive
Dodavatelský sektor je v Česku
velmi komplexní, jednoduchá
i sofistikovaná high-tech výroba
Povídali jsme si
se Zdeňkem Petzlem,
výkonným ředitelem
Sdružení automobilového
průmyslu o historické
transformaci odvětví,
nastupující čisté mobilitě
a budoucnosti českého
autoprůmyslu.
p Automobilový průmysl je
pro Českou republiku klíčovým
průmyslovým sektorem. Mohl
byste na úvod shrnout základní
fakta?
Automobilový průmysl se podílí zhruba
jednou desetinou na tuzemském HDP, je
nejvýznamnějším průmyslovým sektorem
se čtvrtinovým podílem na průmyslové výrobě i celkově na českém exportu. Přímo
segment po celém Česku zaměstnává na
180 tisíc lidí, dalších několik stovek tisíc
pracovních míst je na výkonnosti autoprůmyslu závislých zprostředkovaně. V souhrnu pak tržby firem sdružených u nás
přesahují každoročně jeden bilion korun
a z toho samozřejmě plynou významné
daňové i nedaňové příjmy pro tuzemské
veřejné rozpočty.
Autoprůmysl je zároveň i odvětvím se
silným multiplikačním efektem a tedy
jedním z nejvýznamnějších motorů pro
T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2
rozvoj vědy, výzkumu, inovací a vzdělávání. Se 62 mld. EUR ročních investic do vědy
a výzkumu je naše odvětví jedničkou v investicích v EU. Poměrově tomu odpovídají
i čísla za ČR, kde automotive tvoří 36 procent investic do vědy a výzkumu v průmyslu. Probíhající transformace automotive přitom motivuje evropské automobilky a jejich dodavatele investovat další miliardy
EUR do nových technologií pohonů či efektivity výroby. Žádné jiné odvětví neskýtá takový potenciál jako právě autoprůmysl.
p Zmiňujete transformaci
autoprůmyslu. Je důsledkem
zeleného směřování Evropy?
Ne zcela, ale Green Deal je samozřejmě
nejvýznamnějším impulsem probíhajících
změn. Srovnatelný význam má ale také
technologický pokrok, zejména v oblasti digitálních technologií, v automatizaci
a robotizaci. Všechny tyto prvky přinášejí
změny jak z pohledu výsledného produktu, tak i samotné výroby a její efektivity.
Nové technologie a digitální možnosti přinášejí také nové formy dopravy či způsobu využívání vozidla – dnes se už reálně
bavíme o autonomních vozidlech, přicházejí nové obchodní modely, kdy vozidlo
již nemusíte vlastnit, a to vše vyžaduje také velmi silnou a bezpečnou datovou infrastrukturu.
p Česko je ale automobilovou
zemí se silnou tradicí a know-how
ve výrobě právě spalovacích
motorů. Nemáte obavu, že nás
tyto změny budou stát místo
v popředí globálních řetězců?
Nástup čisté mobility samozřejmě přináší
určité hrozby, především pro dodavatelský sektor, který u nás tvoří 40 procent výkonnosti odvětví. Dodavatelský sektor je
v Česku velmi komplexní. Naše firmy