16
služby l podpora výroby l automotive
Inovace a technologie potřebné
k přechodu od spalovacích
motorů k elektromobilitě
Český autoprůmysl čeká velká výzva. Hybridní a ryze elektrické pohony postupně
nahrazují spalovací motory. V praxi to pro firmy znamená provést zásadní změny
v celém výrobním cyklu. Elektroauta sice obsahují výrazně méně součástek než vozidla
se spalovacím motorem, ale jejich výroba je náročnější na přesnost. Pod tlak se dostane
i kontrola kvality, protože cena některých materiálů je vysoká a vyšší zmetkovitost by
výrobu prodražila. Jakým všem výzvám bude muset tuzemský autoprůmysl čelit?
Využití pětiosého měření sedel a vedení ventilů pomocí sondy REVO. Tradiční měření je časově náročné a zdlouhavé, pětiosý systém proces radikálně zkracuje a zároveň sbírá
množství dat pro vyhodnocení.
Průmyslové firmy budou muset být hlavně schopny rychleji inovovat a reagovat
na požadavky vývojářů. Zatímco spalovací automobily procházely spíše pozvolnou evolucí, elektroauta se vyvíjejí velmi
dynamicky.
„Životní cyklus vozidel se spalovacím
motorem se pohybuje okolo pěti až osmi
let, kdežto u elektromobilů se cyklus výrazně zkracuje. Pro výrobní prostředí to
znamená tlak na flexibilitu a efektivitu. Výroba se musí rychle přizpůsobit novému
T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2
designu při využití stejných strojů, a to
i v řádech měsíců, rozhodně ne let,“ vysvětluje Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw, která patří mezi
světové lídry v oblasti vývoje měřicích
systémů pro strojírenství a lékařství.
Delší dojezd na baterii
si žádá přesnější výrobu
d
Závod o prodloužení dojezdu elektroaut
bude tvrdý. Na špičku pelotonu se lze
dostat zvyšováním kapacity baterií a vyšší
účinností elektromotoru. Toho bude
možné dosáhnout jen pomocí inovací.
Motory budou muset být kompaktnější
a lehčí, aby dosáhly vyššího výkonu a nižší spotřeby.
„Elektromobily mají mnohem jednodušší mechaniku a méně složitých dílů
než vozidla se spalovacím motorem. Pro
jednotlivé součástky jsou ale často předepsány mnohem přísnější tolerance.
Firmy se proto budou muset vybavit pokročilejšími měřicími technologiemi, které