16

služby l podpora výroby l automotive

Inovace a technologie potřebné

k přechodu od spalovacích

motorů k elektromobilitě

Český autoprůmysl čeká velká výzva. Hybridní a ryze elektrické pohony postupně

nahrazují spalovací motory. V praxi to pro firmy znamená provést zásadní změny

v celém výrobním cyklu. Elektroauta sice obsahují výrazně méně součástek než vozidla

se spalovacím motorem, ale jejich výroba je náročnější na přesnost. Pod tlak se dostane

i kontrola kvality, protože cena některých materiálů je vysoká a vyšší zmetkovitost by

výrobu prodražila. Jakým všem výzvám bude muset tuzemský autoprůmysl čelit?

Využití pětiosého měření sedel a vedení ventilů pomocí sondy REVO. Tradiční měření je časově náročné a zdlouhavé, pětiosý systém proces radikálně zkracuje a zároveň sbírá

množství dat pro vyhodnocení.

Průmyslové firmy budou muset být hlavně schopny rychleji inovovat a reagovat

na požadavky vývojářů. Zatímco spalovací automobily procházely spíše pozvolnou evolucí, elektroauta se vyvíjejí velmi

dynamicky.

„Životní cyklus vozidel se spalovacím

motorem se pohybuje okolo pěti až osmi

let, kdežto u elektromobilů se cyklus výrazně zkracuje. Pro výrobní prostředí to

znamená tlak na flexibilitu a efektivitu. Výroba se musí rychle přizpůsobit novému

T+T T e c h n i k a a t r h 8 / 2 0 2 2

designu při využití stejných strojů, a to

i v řádech měsíců, rozhodně ne let,“ vysvětluje Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw, která patří mezi

světové lídry v oblasti vývoje měřicích

systémů pro strojírenství a lékařství.

Delší dojezd na baterii

si žádá přesnější výrobu

d

Závod o prodloužení dojezdu elektroaut

bude tvrdý. Na špičku pelotonu se lze

dostat zvyšováním kapacity baterií a vyšší

účinností elektromotoru. Toho bude

možné dosáhnout jen pomocí inovací.

Motory budou muset být kompaktnější

a lehčí, aby dosáhly vyššího výkonu a nižší spotřeby.

„Elektromobily mají mnohem jednodušší mechaniku a méně složitých dílů

než vozidla se spalovacím motorem. Pro

jednotlivé součástky jsou ale často předepsány mnohem přísnější tolerance.

Firmy se proto budou muset vybavit pokročilejšími měřicími technologiemi, které