kolejová doprava l infrastruktura
11
Srovnání spojení Berlín – Vídeň (zaokrouhleno)
Typ vlaku
Spoj
ICE
Railjet
Berolina Vindobona
Max. rychlost vlaku (km/h)
Max. rychlost tratí (km/h)
Vzdálenost (km)
Doba jízdy (hodin)
Cestovní rychlost (km/h)
Vysokorychlostní tratě
230
300
1000
8,5
118
ANO
230
160
800
8,5
94
NE
Doba cesty z Prahy do evropských měst s využitím
VRT (odhad)
Doba jízdy
Úspora
VRT
oproti současnosti
Město
Berlín
Vídeň
Bratislava
Budapešť
Frankfurt nad Mohanem
Varšava
2h
2h
2h
4h
5h
5h
2,5 h
2h
2h
2,5 h
2h
3h
Doba cesty z Prahy do evropských měst s využitím
VRT (odhad)
Město
Včasné rozhodnutí o formě přístupu na
rychlodráhy je klíčovým parametrem, který dopravce ovlivňuje při plánování budoucích investic. Málokdo si uvědomuje,
že plánování a dodávka vozidel dalece
přesahuje periodu pěti let. Jen v případě
nově pořizovaných 20 devítivozových
jednotek pro rychlost 230 km/h, které na
nových tratích budou rovněž jezdit, trvá
příprava a projednání záměru a jeho následná realizace 7 až 8 let. Tolik času dělí
první reálné úvahy o jejich pořízení od doby předání poslední jednotky. To není nepodstatné, mají-li se už okolo roku 2030
objevovat první ucelenější úseky nových
tratí.
Stejně je třeba začít diskutovat o plánovaných vysokorychlostních linkách. Téma
je úzce provázané se způsobem přístupu
na vysokorychlostní tratě a plánováním investic do nových vlaků.
„Je velký omyl mnoha lidí, pokud si myslí, že vysokorychlostní tratě budou sloužit
jen lidem z velkoměst. U nás třeba Pražanům a Brňanům. To bychom od nové infrastruktury chtěli velmi málo. Díky terminálům na nových tratích i jejich propojení
s konvenční sítí můžeme vysokorychlostní
železnicí oslovit statisíce obyvatel z venkova a malých měst, a to i poměrně daleko od rychlé tratě. K tomu je ale nutné
včas zahájit diskusi o možných linkách, jejich zastávkách a návaznostech, abychom
z nové infrastruktury vytěžili maximum,”
říká Jiří Ješeta.
Po vysokorychlostních tratích budou přirozeně vedeny mezistátní spoje. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer představil na mezinárodní konferenci vznik
nové generace velmi rychlých železničních spojení v Evropě pod názvem Trans
Europ Express 2.0, zkráceně jen TEE 2.0.
Její vznik podpořili ostatní evropští ministři dopravy podpisem tzv. Letter of Intent.
K němu se přihlásilo i české ministerstvo
dopravy. Tato nová síť může v budoucnosti spojit přímými vlaky Českou republiku nejen s obvyklými zahraničními
destinacemi, jako je Berlín, Hamburk či
Vídeň, ale nově také s Paříží, Kodaní,
Frankfurtem nad Mohanem, Benátkami
nebo Záhřebem.
Doba jízdy
VRT
Brno
Ostrava
Ústí nad Labem
Jihlava
Žďár nad Sázavou
Třebíč
Světlá nad Sázavou
1h
2h
30 min
40 min
1 h 15 min
1 h 15 min
40 min
Úspora
oproti současnosti
1 h 30 min
1h
30 min
1 h 30 min
1 h 15 min
1 h 45 min
1h
Rychlodráhy budou významné také pro
vnitrostátní dopravu. Rychlovlaky spojí
Prahu, Brno a Ostravu, ale otevírá se zde
ohromná příležitost podstatně vylepšit dopravní obslužnost velké části Čech a Moravy. V této souvislosti je zajímavé sledovat iniciativu některých samospráv, které
v poslední době projevily zájem o rozšíření sítě tzv. Rychlých spojení do dalších
míst. Typicky se jedná např. o Jihlavu nebo Liberec, jejichž napojení na železniční
síť významně zaostává. Inspirující je také
iniciativa Ústí nad Labem dostat vysokorychlostní železnici co nejblíže obyvatelům krajského města a vytěžit z této investice co nejvíce pro rozvoj celého Ústecka.
Nové vlaky využívající úseky rychlých
tratí mají šanci změnit vnímání a podstatně zatraktivnit dojížďky z některých oblastí, kde to je dnes těžko představitelné. Region Světlá nad Sázavou se k Praze přiblíží
přibližně na půlhodinu až čtyřicet minut
jízdy. Obdobných efektů se dosáhne např. u Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou a Tišnova či u Jihlavy a Třebíče. Dalších zlepšení se dočkají např. Kolín, Kutná
Hora, Čáslav a Golčův Jeníkov. Podobně
lze zrychlit cestování z Brna do Jihlavy
a dál do Jindřichova Hradce a Českých
Budějovic. Lze předpokládat, že se cesta
zkrátí ze současných 4,5 na pouhé 3 hodiny. Podstatně se zrychlí cestování z Moravských Budějovic a Znojma. Stejným
pokračování
www.technikaatrh.cz
a