kolejová doprava l infrastruktura

11

Srovnání spojení Berlín – Vídeň (zaokrouhleno)

Typ vlaku

Spoj

ICE

Railjet

Berolina Vindobona

Max. rychlost vlaku (km/h)

Max. rychlost tratí (km/h)

Vzdálenost (km)

Doba jízdy (hodin)

Cestovní rychlost (km/h)

Vysokorychlostní tratě

230

300

1000

8,5

118

ANO

230

160

800

8,5

94

NE

Doba cesty z Prahy do evropských měst s využitím

VRT (odhad)

Doba jízdy

Úspora

VRT

oproti současnosti

Město

Berlín

Vídeň

Bratislava

Budapešť

Frankfurt nad Mohanem

Varšava

2h

2h

2h

4h

5h

5h

2,5 h

2h

2h

2,5 h

2h

3h

Doba cesty z Prahy do evropských měst s využitím

VRT (odhad)

Město

Včasné rozhodnutí o formě přístupu na

rychlodráhy je klíčovým parametrem, který dopravce ovlivňuje při plánování budoucích investic. Málokdo si uvědomuje,

že plánování a dodávka vozidel dalece

přesahuje periodu pěti let. Jen v případě

nově pořizovaných 20 devítivozových

jednotek pro rychlost 230 km/h, které na

nových tratích budou rovněž jezdit, trvá

příprava a projednání záměru a jeho následná realizace 7 až 8 let. Tolik času dělí

první reálné úvahy o jejich pořízení od doby předání poslední jednotky. To není nepodstatné, mají-li se už okolo roku 2030

objevovat první ucelenější úseky nových

tratí.

Stejně je třeba začít diskutovat o plánovaných vysokorychlostních linkách. Téma

je úzce provázané se způsobem přístupu

na vysokorychlostní tratě a plánováním investic do nových vlaků.

„Je velký omyl mnoha lidí, pokud si myslí, že vysokorychlostní tratě budou sloužit

jen lidem z velkoměst. U nás třeba Pražanům a Brňanům. To bychom od nové infrastruktury chtěli velmi málo. Díky terminálům na nových tratích i jejich propojení

s konvenční sítí můžeme vysokorychlostní

železnicí oslovit statisíce obyvatel z venkova a malých měst, a to i poměrně daleko od rychlé tratě. K tomu je ale nutné

včas zahájit diskusi o možných linkách, jejich zastávkách a návaznostech, abychom

z nové infrastruktury vytěžili maximum,”

říká Jiří Ješeta.

Po vysokorychlostních tratích budou přirozeně vedeny mezistátní spoje. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer představil na mezinárodní konferenci vznik

nové generace velmi rychlých železničních spojení v Evropě pod názvem Trans

Europ Express 2.0, zkráceně jen TEE 2.0.

Její vznik podpořili ostatní evropští ministři dopravy podpisem tzv. Letter of Intent.

K němu se přihlásilo i české ministerstvo

dopravy. Tato nová síť může v budoucnosti spojit přímými vlaky Českou republiku nejen s obvyklými zahraničními

destinacemi, jako je Berlín, Hamburk či

Vídeň, ale nově také s Paříží, Kodaní,

Frankfurtem nad Mohanem, Benátkami

nebo Záhřebem.

Doba jízdy

VRT

Brno

Ostrava

Ústí nad Labem

Jihlava

Žďár nad Sázavou

Třebíč

Světlá nad Sázavou

1h

2h

30 min

40 min

1 h 15 min

1 h 15 min

40 min

Úspora

oproti současnosti

1 h 30 min

1h

30 min

1 h 30 min

1 h 15 min

1 h 45 min

1h

Rychlodráhy budou významné také pro

vnitrostátní dopravu. Rychlovlaky spojí

Prahu, Brno a Ostravu, ale otevírá se zde

ohromná příležitost podstatně vylepšit dopravní obslužnost velké části Čech a Moravy. V této souvislosti je zajímavé sledovat iniciativu některých samospráv, které

v poslední době projevily zájem o rozšíření sítě tzv. Rychlých spojení do dalších

míst. Typicky se jedná např. o Jihlavu nebo Liberec, jejichž napojení na železniční

síť významně zaostává. Inspirující je také

iniciativa Ústí nad Labem dostat vysokorychlostní železnici co nejblíže obyvatelům krajského města a vytěžit z této investice co nejvíce pro rozvoj celého Ústecka.

Nové vlaky využívající úseky rychlých

tratí mají šanci změnit vnímání a podstatně zatraktivnit dojížďky z některých oblastí, kde to je dnes těžko představitelné. Region Světlá nad Sázavou se k Praze přiblíží

přibližně na půlhodinu až čtyřicet minut

jízdy. Obdobných efektů se dosáhne např. u Havlíčkova Brodu, Žďáru nad Sázavou a Tišnova či u Jihlavy a Třebíče. Dalších zlepšení se dočkají např. Kolín, Kutná

Hora, Čáslav a Golčův Jeníkov. Podobně

lze zrychlit cestování z Brna do Jihlavy

a dál do Jindřichova Hradce a Českých

Budějovic. Lze předpokládat, že se cesta

zkrátí ze současných 4,5 na pouhé 3 hodiny. Podstatně se zrychlí cestování z Moravských Budějovic a Znojma. Stejným

pokračování

www.technikaatrh.cz

a