32
kolejová doprava l fakta
Motorizovaná doprava:
vlak, letadlo, silnice nebo loď
– která je nejzelenější?
Podle dvou studií o dopravě a životním prostředí, které
dnes zveřejnila Evropská agentura pro životní
prostředí (EEA), zůstává cestování vlakem
celkově nejekologičtějším způsobem
motorové osobní dopravy v Evropě
– z hlediska emisí skleníkových plynů
– ve srovnání s cestováním
autem nebo letadlem.
Cestování letadlem,
vlakem nebo automobilem:
ekologicky nejvhodnější
volba nemusí být vždy jasná
d
Zpráva o dopravě a životním prostředí do
roku 2020 – „vlak nebo letadlo?” řeší otázku hodnocení hodnoty cestování vlakem
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
a letadlem uprostřed úsilí o zavedení ekologické dohody Evropské unie. Evropská
zelená dohoda zahrnuje cíl snížit emise
skleníkových plynů z dopravy do roku
2050 o 90 % ve srovnání s rokem 1990.
K dosažení tohoto cíle může významně
přispět přechod k udržitelnější dopravě.
U osobní dopravy může hrát klíčovou roli
přechod z letecké dopravy na železniční
dopravu, uvádí se ve zprávě.
Dopad vlaků
a letadel na životní prostředí
d
Doprava představovala v roce 2018 25 %
emisí skleníkových plynů v EU. Emise tohoto odvětví pocházejí primárně ze silniční dopravy (72 %), zatímco námořní doprava a letecká doprava představují 14 %,
respektive 13 % emisí, a železnice podíl
0,4 % (emise pouze u dieselových vlaků).
Kromě jejich přímého příspěvku ke globálnímu oteplování a znečištění ovzduší
se berou v úvahu také emise, ke kterým
dochází při výrobě, přenosu a distribuci
energie používané vlaky a letadly. Doprava také způsobuje nevyfukované emise