16
kolejová doprava l infrastruktura
Proč železnice?
…protože
spojuje lidi,
železnice
má vše...
Je různorodá. Výhody železnice nejsou jen pro rekreanty
a dojíždějící. Podniky a nákladní dopravci mohou
přejít na železnici a těžit z levných a stále
konkurenceschopnějších nabídek na
přepravu zboží po celé Evropě
– to vše při současném snížení
jejich uhlíkové stopy.
Environmentálně udržitelná
d
Železniční doprava je zelená a udržitelná.
Železniční cesty jsou z velké části elektrifikovány a emitují mnohem méně CO2 než
ekvivalentní cestování po silnici nebo
vzduchem. Doprava po železnici představuje pouze 0,4 % emisí skleníkových plynů z dopravy v EU, zatímco veškerá doprava v EU představuje 25 % celkových
emisí EU. Navíc je to jediný dopravní prostředek, který v letech 1990–2017 důsledně snižoval své emise a spotřebu energie
a stále více využíval obnovitelné zdroje
energie
Železnice je bezpečná
d
Je cenově dostupná, pohodlná a především bezpečná. Ať už jste na dovolené
T+T T e c h n i k a a t r h 6 / 2 0 2 1
nebo na služební cestě, můžete se spolehnout na železnici, která vás bezpečně
dopraví do cíle. Jedná se o nejbezpečnější způsob pozemní dopravy s nejnižším
výskytem smrtelných nehod. Udělejte
z vlaku mobilní kancelář nebo si jen užívejte výhled, a nechte za sebou stresující
silnice a dálnice.
A proč železnice?
d
Objem přepravovaného zboží z roku na
rok neustále roste a požadavky na přepravu materiálu a lidí se zvyšují. Některé
kategorie přeprav jsou na hranicích
svých možností. Silniční doprava je přesně limitně daná průchodností silnic a dálnic. Lodní přeprava zase průchodností
řek, neustálou nestálostí počasí, velmi
proměnlivou a nárazovou vydatností srážek ovlivňující kladně i záporně splavnost
řek. V tomto světle je železniční doprava
stabilní a velmi perspektivní alternativou.
Dnes je to pro železniční dopravu v ČR
velká výzva. Je pravda, že v Covidové
době je řada aktuálních okamžitých
úkolů, ale v dlouhodobější perspektivě
není možno železnici ignorovat, je potřeba a vlastně nutnost dobudovat infrastrukturu k dnes již existujícím moderním
koridorům. Jedním z bodů je tak zlepšit
dostupnost železniční dopravy pro přepravce jak v nákladní, tak i osobní dopravě. Mezi hlavní stavební prvky novodobé
železnice je vytváření logistických center
pro kontejnerovou dopravu, záchytných
a bezpečných parkovišť v železničních
terminálech a významných stanicích pro
kvalitní přístup k dálkové přepravě, zvýšení rychlosti, snížení hlučnosti železniční
přepravy s využitím moderních vozů a posílení plynulosti jízdy vlaků modernizaci
přejezdů. Prosazení opatření bude finančně náročné, ale s tím by měla vládní garnitura počítat.
p