46

kolejová doprava l technologie

Na zkušebním okruhu ve Velimi

se představily nové vlakové

soupravy pro české dráhy

Skupina Škoda Transportation představila na okruhu VUZ ve Velimi nové dvoupatrové

soupravy typu Push-Pull pro České dráhy. Celkem pět těchto souprav si objednal

národní dopravce pro spoje v Moravskoslezském kraji. Ještě do konce roku začnou

jezdit ve zkušebním provozu na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem,

Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm.

„Nová generace dvoupatrových souprav,

které jsme představili, plně odpovídá standardům v západní Evropě. Cestující budou

jezdit v moderních pohodlných vozech,

které mají ve standardní výbavě klimatizaci i zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Ocení jistě i nová okna, která jsou vyrobena tak, aby lépe propouštěla mobilní

signál. Již při navrhování souprav jsme

mysleli i na cestující s aktivním životním

stylem a v soupravě je tak dostatek prostoru pro jízdní kola a lyže,” popisuje Petr Brzezina, Prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.

„Jde o první vlaky tohoto typu na území

České republiky, které budou v základní

sestavě složené z jednoho řídicího a dvou

vložených vozů. V provozu je doplní

upravené lokomotivy řady 750 z flotily ČD.

V tomto složení mohou vlaky push-pull,

s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení, v cílové stanici rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotivy. To

přispěje ke zrychlení dopravy a zkrácení

jízdních dob,” říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele

ČD pro obchod.

Soupravy mají kapacitu 356 míst k sezení a

jsou částečně nízkopodlažní pro bezbariérový nástup z nástupišť s výškou 550 mm.

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

Řídicí mikroprocesorový systém umožňuje ovládat soupravu z kabiny řídícího vozu

nebo lokomotivy jedním strojvedoucím

bez přítomnosti další osoby. Standardně

je souprava vybavena informačním systémem, validátorem jízdenek pro bezkontaktní nákup, Wi-Fi nebo novým zabezpečovacím systémem ETCS.

„Soupravy push-pull jsou netrakční vozy

tažené nebo tlačené lokomotivou a jsou

určeny pro provoz s maximální rychlostí

160 km/h. Velkou výhodou soupravy je

její flexibilita a modularita. Může být totiž

spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, tak rovněž například dieselovou

lokomotivou, tedy je možný provoz na

elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Další výhodou je možnost modulárně měnit kapacitu soupravy přidáním více

vložených vozů a měnit takto efektivně

kapacitu soupravy dle aktuálních potřeb

dopravce,” vysvětluje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation.

Velký prostor

pro zavadla, kola i lyže

d

Nová třívozová souprava je určena pro

regionální dopravu, je již standardně plně klimatizovaná s pohodlnými sedadly

2. třídy a zároveň je zde i malý oddíl první

třídy. Nechybí samozřejmě ani Wi-Fi připojení k internetu a elektrické zásuvky pro

napájení elektroniky cestujících. Výrobce

i dopravce navíc mysleli rovněž na turisty,

cyklisty a lyžaře. Prostorné multifunkční

prostory umožní převoz až 30 jízdních

kol, kočárků, přepravu objemných zavazadel a jsou zde mimo jiné i držáky až na

40 párů lyží.

V soupravě je pět WC, z toho jedno je

určené pro osoby na vozíčku a jedno má

také sklopný stůl pro přebalování kojenců.

Zároveň je souprava uzpůsobena pro dopravu nevidomých cestujících a umožňuje

přepravu až čtyř invalidních osob na vozíčku s doprovodem. Pro nevidomé a slabozraké cestující jsou jedny dveře řídicího

vozu vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené

akustickým majáčkem. Nezbytnou součástí je také moderní audiovizuální informační

systém poskytující informace o jízdě vlaku

a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících

osob. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační

štítky v Braillově písmu.

p

www.skoda.cz