46
kolejová doprava l technologie
Na zkušebním okruhu ve Velimi
se představily nové vlakové
soupravy pro české dráhy
Skupina Škoda Transportation představila na okruhu VUZ ve Velimi nové dvoupatrové
soupravy typu Push-Pull pro České dráhy. Celkem pět těchto souprav si objednal
národní dopravce pro spoje v Moravskoslezském kraji. Ještě do konce roku začnou
jezdit ve zkušebním provozu na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem,
Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm.
„Nová generace dvoupatrových souprav,
které jsme představili, plně odpovídá standardům v západní Evropě. Cestující budou
jezdit v moderních pohodlných vozech,
které mají ve standardní výbavě klimatizaci i zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Ocení jistě i nová okna, která jsou vyrobena tak, aby lépe propouštěla mobilní
signál. Již při navrhování souprav jsme
mysleli i na cestující s aktivním životním
stylem a v soupravě je tak dostatek prostoru pro jízdní kola a lyže,” popisuje Petr Brzezina, Prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.
„Jde o první vlaky tohoto typu na území
České republiky, které budou v základní
sestavě složené z jednoho řídicího a dvou
vložených vozů. V provozu je doplní
upravené lokomotivy řady 750 z flotily ČD.
V tomto složení mohou vlaky push-pull,
s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení, v cílové stanici rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotivy. To
přispěje ke zrychlení dopravy a zkrácení
jízdních dob,” říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele
ČD pro obchod.
Soupravy mají kapacitu 356 míst k sezení a
jsou částečně nízkopodlažní pro bezbariérový nástup z nástupišť s výškou 550 mm.
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
Řídicí mikroprocesorový systém umožňuje ovládat soupravu z kabiny řídícího vozu
nebo lokomotivy jedním strojvedoucím
bez přítomnosti další osoby. Standardně
je souprava vybavena informačním systémem, validátorem jízdenek pro bezkontaktní nákup, Wi-Fi nebo novým zabezpečovacím systémem ETCS.
„Soupravy push-pull jsou netrakční vozy
tažené nebo tlačené lokomotivou a jsou
určeny pro provoz s maximální rychlostí
160 km/h. Velkou výhodou soupravy je
její flexibilita a modularita. Může být totiž
spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, tak rovněž například dieselovou
lokomotivou, tedy je možný provoz na
elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Další výhodou je možnost modulárně měnit kapacitu soupravy přidáním více
vložených vozů a měnit takto efektivně
kapacitu soupravy dle aktuálních potřeb
dopravce,” vysvětluje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation.
Velký prostor
pro zavadla, kola i lyže
d
Nová třívozová souprava je určena pro
regionální dopravu, je již standardně plně klimatizovaná s pohodlnými sedadly
2. třídy a zároveň je zde i malý oddíl první
třídy. Nechybí samozřejmě ani Wi-Fi připojení k internetu a elektrické zásuvky pro
napájení elektroniky cestujících. Výrobce
i dopravce navíc mysleli rovněž na turisty,
cyklisty a lyžaře. Prostorné multifunkční
prostory umožní převoz až 30 jízdních
kol, kočárků, přepravu objemných zavazadel a jsou zde mimo jiné i držáky až na
40 párů lyží.
V soupravě je pět WC, z toho jedno je
určené pro osoby na vozíčku a jedno má
také sklopný stůl pro přebalování kojenců.
Zároveň je souprava uzpůsobena pro dopravu nevidomých cestujících a umožňuje
přepravu až čtyř invalidních osob na vozíčku s doprovodem. Pro nevidomé a slabozraké cestující jsou jedny dveře řídicího
vozu vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené
akustickým majáčkem. Nezbytnou součástí je také moderní audiovizuální informační
systém poskytující informace o jízdě vlaku
a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících
osob. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační
štítky v Braillově písmu.
p
www.skoda.cz