kolejová doprava l technologie
Došlo také k potvrzení změn v úpravách
vedení některých linek a kapacit vozidel
(např. nové linky 103, 106, 107). Spoje
s minimálním využitím, u kterých je jiná
alternativa spojení, již nebudou provozovány nebo budou vedeny v upravené
trase.
Vyřešené výzvy
a plány do budoucna
• Problémy s plánováním a financováním
nárazových sčítacích kampaní
přinášejících pouze omezené výsledky
v nedostatečné formě.
Aktuální stav
a očekávání ze strany klienta
d
• Poslední větší optimalizace jízdních
řádů proběhla v polovině
devadesátých letech, poté v roce 2009
došlo k úpravě linkového vedení.
• Pro další období je nutno jabloneckou
MHD optimalizovat s ohledem na
současnou situaci, minimalizovat
náklady vynaložené na její provoz,
optimalizovat nabídku spojení a také
nasazených vozidel a jejich kapacit.
• Město se neustále vyvíjí (pracovní
příležitosti, bytová výstavba, obchodní
centra atd.), stejně tak dochází ke
změnám ve společnosti (jiná
ekonomická situace, lepší dostupnost
osobních automobilů atd.) i v ostatních
druzích veřejné dopravy (železnice,
PAD) – na tento vývoj musí reagovat
i MHD.
• Smlouva se současným dopravcem je
do ledna 2021 a je nutno řešit zajištění
dopravy a souvisejících záležitostí po
tomto datu.
• Připravuje se nová koncepce a data
ze systému APC mají sehrát klíčovou
roli v rozhodovacích procesech.
linek, zajištění rychlé zpětné vazby
o využití spojů po provedené změně.
• Kvalitní datový podklad pro zpracování
koncepce rozvoje MHD – např. změny
v trasování linek.
• Lepší plánování nasazení vozidel
s ohledem na reálné využití
jednotlivých linek a spojů.
• Plánování objemů dopravy
a ekonomických ukazatelů.
Příklady činností
na nové koncepci,
ke kterým bylo využito APC
d
Pro potřebu správných rozhodnutí při přípravě nové koncepce MHD Jablonce n.
N. došlo k plánovanému nasazování vozidel vybavených systémem APC na jednotlivé linky v určené období tak, aby byla
naměřena potřebná data pro analytický
nástroj ABIRUN APC. Ten následně poskytuje sestavy s verifikovanými údaji jednotlivým odběratelům.
Je potvrzeno vysoké využívání dosavadních páteřních linek 101 a 104 – tyto linky
budou ponechány beze změn, ve špičkách pracovních dnů je nabídka ve vytížených úsecích doplněna o spoje dalších linek. Nově byla optimalizována nabídka
spojení na nejvytíženější relaci „centrum
města – sídliště Mšeno”.
d
• Zlepšení nabídky spojení na nejvíce
využívaných relacích.
• Zvýšení podílu průjezdných spojů přes
autobusové nádraží v Jablonci n. N.
(rozšíření nabídky přímých spojení,
snížení nutnosti přestupů).
• Snížení nabídky přepravních služeb
u minimálně využívaných spojů.
• Snížení rozsahu dopravního výkonu
tak, aby se nejednalo o zásadní zásah
do dopravní obslužnosti.
• Snížení počtu potřebných vozidel
a optimalizace vhodné kapacity
jednotlivých vozidel s ohledem
na využívání MHD Jablonce n. N.
• Rozšíření přepravní nabídky zavedením
nových dopravních spojení.
Závěr
d
Automatické počítání cestujících se dle
zainteresovaných osob velmi osvědčilo.
I v situaci, kdy je vybavena pouze menší
část vozového parku, poskytuje systém
APC přesná a nezpochybnitelná data o využití spojů cestujícími, která dosud nebyla
k dispozici v tak komplexním měřítku. Data z APC jsou rovněž silným argumentem
při jednáních s dalšími subjekty. Po realizaci optimalizace jablonecké MHD bude
systém APC dále sloužit pro zpětnou verifikaci všech rozhodnutí.
p
www.abirail.cz
Přínosy a výhody systému APC
pro servisní organizaci
a objednatele služeb
d
• Přesný přehled o přepravených
cestujících a využití jednotlivých spojů,
a to jak pro vlastní potřebu, tak pro
„obhajobu” nadstandardní nabídky
spojení vůči dalším subjektům.
• Na rozdíl od jednorázových sčítání
jsou k dispozici exaktní data, a to
kdykoliv, za jakékoli roční období, den
v týdnu, denní dobu. Jablonecká MHD
slouží nejen pro dopravu do škol
a zaměstnání, ale významná je
i rekreační doprava v letní i zimní
sezóně jak pro místní obyvatele, tak
pro české i zahraniční turisty.
• Optimalizace provozu MHD – úprava
jízdních řádů podle skutečného využití
ABIRUN APC: souhrnná statistika zastávek
www.technikaatrh.cz
27