36

kolejová doprava l fakta

Rok 2021

je Evropským rokem železnice

Evropská unie se rozhodla jmenovat rok 2021 Evropským rokem železnice. Chce tím

podpořit využívání vlaků jako bezpečného a udržitelného způsobu dopravy. Evropský

parlament schválil návrh Komise na vyhlášení roku 2021 Evropským rokem železnice.

Jedná se o jeden z kroků na podporu ekologicky šetrných druhů dopravy a dosažení

klimatické neutrality do roku 2050. Tento cíl zakotvuje Zelená dohoda pro Evropu.

K podpoře železniční dopravy v celé EU je naplánována celá řada aktivit, které mají

motivovat a povzbudit jednotlivce i firmy k jejímu většímu využívání.

Evropský rok železnic přinese v průběhu

celého roku spousty akcí. Patří k nim i mezinárodní festival umění Europalia, bienále

střídající evropské země. Letos si festival

zvolil téma železnice a konat se bude od

14. října 2021 do 14. února 2022 po celé

Evropě.

I Česku máme co slavit: v druhé polovině 19. století byla zprovozněna řada železnic, jen v roce 1871 se začalo jezdit

po 791 kilometrech nových tratí. Výročí

150 let provozu tak ale například oslavila

trať Retz–Znojmo–Okříšky–Jihlava. První

vlak na trať vyjel 23. 4. 1871. Stejný rok

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

vznikla i trať z Prahy do Veselí nad Lužnicí, ale i železnice z Pardubic do Havlíčkova Brodu, stejně jako trať z Trutnova do

Svobody nad Úpou, ze Zábřehu do Šumperka. V únoru 1871 byl zahájen i provoz

na tratě Lány–Chomutov v dělce 83,8 kilometrů.

Několik čísel z železnic

d

Evropskou unii protíná celkem 216 878 kilometrů železnic (rok 2018). V interaktivní

mapě můžete po přiblížení zjistit, kolik času vám zabere cesta vlakem mezi jednotlivými evropskými městy.

Udržitelná a bezpečná doprava d

Doprava tvoří 25 % emisí skleníkových

plynů v EU. Železnice se však na tomto

čísle podílí pouze 0,4 %. Důvodem je skutečnost, že většina vlaků využívá elektřinu

- jedná se tak o jediný druh dopravy, který

od roku 1990 výrazně snížil své emise.

Může tak zastávat významnou roli v udržitelném cestovním ruchu.

Díky nízkému počtu nehod je železnice

také nejbezpečnějším způsobem pozemní dopravy. Nehodami na železnici je způsobeno pouze 0,1 smrtelných úrazů v přepočtu na miliardu cestujících na kilometr.