36
kolejová doprava l fakta
Rok 2021
je Evropským rokem železnice
Evropská unie se rozhodla jmenovat rok 2021 Evropským rokem železnice. Chce tím
podpořit využívání vlaků jako bezpečného a udržitelného způsobu dopravy. Evropský
parlament schválil návrh Komise na vyhlášení roku 2021 Evropským rokem železnice.
Jedná se o jeden z kroků na podporu ekologicky šetrných druhů dopravy a dosažení
klimatické neutrality do roku 2050. Tento cíl zakotvuje Zelená dohoda pro Evropu.
K podpoře železniční dopravy v celé EU je naplánována celá řada aktivit, které mají
motivovat a povzbudit jednotlivce i firmy k jejímu většímu využívání.
Evropský rok železnic přinese v průběhu
celého roku spousty akcí. Patří k nim i mezinárodní festival umění Europalia, bienále
střídající evropské země. Letos si festival
zvolil téma železnice a konat se bude od
14. října 2021 do 14. února 2022 po celé
Evropě.
I Česku máme co slavit: v druhé polovině 19. století byla zprovozněna řada železnic, jen v roce 1871 se začalo jezdit
po 791 kilometrech nových tratí. Výročí
150 let provozu tak ale například oslavila
trať Retz–Znojmo–Okříšky–Jihlava. První
vlak na trať vyjel 23. 4. 1871. Stejný rok
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
vznikla i trať z Prahy do Veselí nad Lužnicí, ale i železnice z Pardubic do Havlíčkova Brodu, stejně jako trať z Trutnova do
Svobody nad Úpou, ze Zábřehu do Šumperka. V únoru 1871 byl zahájen i provoz
na tratě Lány–Chomutov v dělce 83,8 kilometrů.
Několik čísel z železnic
d
Evropskou unii protíná celkem 216 878 kilometrů železnic (rok 2018). V interaktivní
mapě můžete po přiblížení zjistit, kolik času vám zabere cesta vlakem mezi jednotlivými evropskými městy.
Udržitelná a bezpečná doprava d
Doprava tvoří 25 % emisí skleníkových
plynů v EU. Železnice se však na tomto
čísle podílí pouze 0,4 %. Důvodem je skutečnost, že většina vlaků využívá elektřinu
- jedná se tak o jediný druh dopravy, který
od roku 1990 výrazně snížil své emise.
Může tak zastávat významnou roli v udržitelném cestovním ruchu.
Díky nízkému počtu nehod je železnice
také nejbezpečnějším způsobem pozemní dopravy. Nehodami na železnici je způsobeno pouze 0,1 smrtelných úrazů v přepočtu na miliardu cestujících na kilometr.