10

kolejová doprava l infrastruktura

Vysokorychlostní železnice

je šance, kterou nesmíme

v Česku propásnout

Evropská unie sází při

ochraně životního

prostředí a v boji

s klimatickou změnou

na vysokorychlostní

železnice. Na „starém”

kontinentu dnes funguje

přes 10 000 kilometrů

rychlodrah a jednou tolik

tratí se staví, projektuje

nebo plánuje.

Z původně národních

sítí se postupně rodí síť

evropská. Řada linek je

dnes vedena mezistátně;

vlaky překračují hranice

mezi evropskými státy

rychlostí 300 km/h,

v mnohých případech

také více než jednu

hranici. Rozvoj

vysokorychlostní dopravy

ve světě je ještě

dynamičtější. Na celé

planetě funguje přes

50 000 kilometrů

vysokorychlostních drah

a lidé na nich urazí za rok

dohromady přes miliardu

kilometrů. Aktuální cíl

je provozovat po světě

přes 100 000 kilometrů

vysokorychlostních

železnic.

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

„Vysokorychlostní železnice je pro Českou republiku šancí, kterou nesmíme propásnout. Umožní rozvoj turistiky, podpoří

přísun investic, zvýší mobilitu obyvatel při

snížení negativních vlivů na životní prostředí a zároveň zajistí rozvoj železničního

průmyslu, když se uskuteční transfer špičkových technologií a techniky do naší země,” upozorňuje na význam moderní železniční dopravy Jiří Ješeta, náměstek

generálního ředitele ČD pro obchod.

Hned také dodává, jaká rizika mohou

přijít, pokud budeme se stavbou nových

tratí a nákupem rychlovlaků otálet: „Je nejvyšší čas stavbu vysokorychlostních drah

odstartovat. Už dnes je cesta mezi Berlínem a Vídní stejně rychlá po vysokorychlostních tratích okolo České republiky,

přestože je o dvě stě kilometrů delší.

Tamní vlaky přitom stále ještě nevyužívají

naplno potenciál, který jim nedávno otevřené tratě nabízejí. Navíc další rychlé úseky se za našimi hranicemi chystají. Bez vysokorychlostní železnice by se nám mohlo

stát, že zůstaneme bílým místem na mapě

Evropy. Stejnou zkušenost udělalo před

sto, sto padesáti lety mnoho důležitých

a prosperujících měst. Odmítala železnici,

hnedle v ní viděli ďáblovo dílo, a nově stavěné dráhy je minuly. Dnes jsou tato místa bezvýznamná, téměř zapomenutá. Zato tam, kde se železnici nebránili,

nastartovala rozvoj obchodu, průmyslu

a kolikrát z malých vesniček a městeček

vyrostla díky dráze prosperující města,”

doplnil Jiří Ješeta.

Přestože se výstavba vysokorychlostních

drah v České republice teprve rozjíždí, je

čas zabývat se také jejich budoucím provozem. Přístup dopravců na vysokorychlostní tratě může mít několik rozdílných

podob. Zvolit lze režim open-access, koncesní způsob, ale dá se uvažovat také o závazkové dopravě tam, kde linky využijí vysokorychlostní trať pouze z malé části

a většinu cesty absolvují po konvenční síti. Nabízí se i kombinace těchto forem.

Ačkoliv se otázka vhodného modelu přístupu na novou infrastrukturu může zdát

jako předčasná, není tomu zdaleka tak.