kolejová doprava l technologie

V Plzni by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré

dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho

města se tak jako první v Česku budou

moct setkat s ojedinělým ekosystémem

propojujícím chytré tramvaje, křižovatky,

zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného

záchranného systému,” vysvětluje Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.

Chytrá tramvaj na chytré trati d

Nové tramvaje pro Plzeň, které vyvíjí Škoda Transportation, jsou plně klimatizované, cestování bude skutečně komfortní

a bezpečné. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na

obou stranách vozidla. Samozřejmostí je

prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů,

nebo třeba kol. Tramvaje ForCity Smart

odpovídají nejnovějším evropským normám, včetně požadavků na nehořlavost

použitých materiálů, na pevnost skříní vozidel nebo odolnost skříně vozidla proti

nárazu. Například skelet čela vozidla je

navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy.

„Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se

naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Velmi si ceníme, že jsme se

mohli zapojit do projektu, který s využíváním nových technologií pomůže sledovat dopravu ve městě a optimalizovat ji

pro potřeby všech, kteří jsou její součástí.

Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,” říká Kamil Mrva, Viceprezident

pro Digitalizaci a IT ve skupině Škoda

Transportation.

Tříčlánkové obousměrné tramvaje

Škoda Transportation

d

Jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům a specifikům. Tramvaje, mimo jiné

nabízejí technické řešení vhodné jak pro

ostré oblouky, tak i pro náročné stoupání

tratí v Plzni.

Moderní vůz bude vybaven širokým

spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v

rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj

prostřednictvím hybridní komunikace ITS

G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní

například na práce na silnici či blížící se

vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,” říká

Martin Volný, jednatel společnosti INTENS

Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude

zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility. Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost

i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským městským dopravním podnikům pak možnost

daleko lépe plánovat kapacity a snižovat

intervaly tramvajové dopravy. V následujících fázích by měly být do nové tramvaje

postupně přidávány další čidla v podobě

kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek,

čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.

Realita je blízká

d

„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni

provoz plně autonomní tramvaje,” vysvětluje Roman Zarzycký, 1. náměstek

primátora a předseda představenstva

Plzeňských městských dopravních podniků. Nejedná se přitom o hudbu budoucnosti. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde

úspěšně testují robotické tramvaje už od

roku 2018. „Na rozdíl od autonomních

aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné

trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly.

Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky

omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,” dodává Roman Zarzycký.

se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování

Chytré tramvaje živý polygon. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum

NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích

systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,” přibližuje rektor ZČU

Miroslav Holeček.

Nedílnou součástí chytré mobility je také

digitalizace celého ekosystému, která bude realizována spolu s městkou organizací Správou informačních technologií. Ta

má v současné chvíli k dispozici velice

přesnou 3D mapu celého města, kterou

dále rozšíří o dynamický model dopravy

včetně prediktivních funkcí. „Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném

čase sbírat a zpracovávat velké množství

dat, která budou nedílnou součástí autonomní mobility, umožní poskytovat včasné informace autonomním vozidlům a zajistit jejich bezpečný provoz,” říká Luděk

Šantora, ředitel Správy informačních

technologií města Plzně.

Bezpečnost především

d

Celý systém bude naprosto bezpečný,

anonymní a jeho cílem bude zvýšit kvalitu

a komfort života občanů a návštěvníků

města Plzně. Současně má podpořit lokální průmysl a vznik nových start-upů, které

by mohly tuto živou laboratoř využívat

pro vývoj a implementaci inovativních

technologií a postupů.

p

Živý polygon na Borech

d

Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude

podílet také Západočeská univerzita.

V okolí kampusu na Borských polích, kde

www.ppf.eu

www.technikaatrh.cz

35