kolejová doprava l technologie
V Plzni by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré
dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho
města se tak jako první v Česku budou
moct setkat s ojedinělým ekosystémem
propojujícím chytré tramvaje, křižovatky,
zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného
záchranného systému,” vysvětluje Vlastimil Gola, radní pro Smart City z plzeňského magistrátu.
Chytrá tramvaj na chytré trati d
Nové tramvaje pro Plzeň, které vyvíjí Škoda Transportation, jsou plně klimatizované, cestování bude skutečně komfortní
a bezpečné. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na
obou stranách vozidla. Samozřejmostí je
prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů,
nebo třeba kol. Tramvaje ForCity Smart
odpovídají nejnovějším evropským normám, včetně požadavků na nehořlavost
použitých materiálů, na pevnost skříní vozidel nebo odolnost skříně vozidla proti
nárazu. Například skelet čela vozidla je
navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy.
„Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se
naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Velmi si ceníme, že jsme se
mohli zapojit do projektu, který s využíváním nových technologií pomůže sledovat dopravu ve městě a optimalizovat ji
pro potřeby všech, kteří jsou její součástí.
Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,” říká Kamil Mrva, Viceprezident
pro Digitalizaci a IT ve skupině Škoda
Transportation.
Tříčlánkové obousměrné tramvaje
Škoda Transportation
d
Jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům a specifikům. Tramvaje, mimo jiné
nabízejí technické řešení vhodné jak pro
ostré oblouky, tak i pro náročné stoupání
tratí v Plzni.
Moderní vůz bude vybaven širokým
spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v
rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj
prostřednictvím hybridní komunikace ITS
G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní
například na práce na silnici či blížící se
vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,” říká
Martin Volný, jednatel společnosti INTENS
Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude
zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility. Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost
i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským městským dopravním podnikům pak možnost
daleko lépe plánovat kapacity a snižovat
intervaly tramvajové dopravy. V následujících fázích by měly být do nové tramvaje
postupně přidávány další čidla v podobě
kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek,
čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.
Realita je blízká
d
„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni
provoz plně autonomní tramvaje,” vysvětluje Roman Zarzycký, 1. náměstek
primátora a předseda představenstva
Plzeňských městských dopravních podniků. Nejedná se přitom o hudbu budoucnosti. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde
úspěšně testují robotické tramvaje už od
roku 2018. „Na rozdíl od autonomních
aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné
trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly.
Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky
omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,” dodává Roman Zarzycký.
se už nyní díky pokrytí od O2 využívají sítě páté generace, vznikne pro testování
Chytré tramvaje živý polygon. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum
NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích
systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,” přibližuje rektor ZČU
Miroslav Holeček.
Nedílnou součástí chytré mobility je také
digitalizace celého ekosystému, která bude realizována spolu s městkou organizací Správou informačních technologií. Ta
má v současné chvíli k dispozici velice
přesnou 3D mapu celého města, kterou
dále rozšíří o dynamický model dopravy
včetně prediktivních funkcí. „Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném
čase sbírat a zpracovávat velké množství
dat, která budou nedílnou součástí autonomní mobility, umožní poskytovat včasné informace autonomním vozidlům a zajistit jejich bezpečný provoz,” říká Luděk
Šantora, ředitel Správy informačních
technologií města Plzně.
Bezpečnost především
d
Celý systém bude naprosto bezpečný,
anonymní a jeho cílem bude zvýšit kvalitu
a komfort života občanů a návštěvníků
města Plzně. Současně má podpořit lokální průmysl a vznik nových start-upů, které
by mohly tuto živou laboratoř využívat
pro vývoj a implementaci inovativních
technologií a postupů.
p
Živý polygon na Borech
d
Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude
podílet také Západočeská univerzita.
V okolí kampusu na Borských polích, kde
www.ppf.eu
www.technikaatrh.cz
35