kolejová doprava l úvodní slovo
Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI
Asociace podniků českého železničního průmyslu
Pobřežní 224/20, Praha 8
vopalenska@acri.cz • www.acri.cz
Krátce před současnou koronavirovou krizí
představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu, což je balíček opatření,
který má Evropské unii zajistit plynulý přechod na udržitelnější a hlavně ekologičtější
hospodářství. Evropská unie touto dohodou vyzdvihává především roli železniční
dopravy při dosahování cíle snížit emise
skleníkových plynů z dopravy o 90 % do
roku 2050. Evropská komise zároveň oznámila, že rok 2021 se stane evropským rokem železnice.
V protikladu stále rostoucími emisemi
z dopravy, emise železničního sektoru se
v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend pokračuje i nadále. Železnice je nejméně znečišťujícím
prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se podílí 0,5 %
emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace
dopravy závist právě na zvýšení podílu
železnic na trhu dopravy.
Železnice by se měla jasně stát základem všech národních dopravních strategií
s důrazem na ekologii a udržitelnost.
Hlavním cíle ekologické dohody je výrazně snížit emise oxidu uhličitého do roku
2050 a dosáhnout klimatické neutrality.
Zdroje přidělené na rozvoj železnice
v následujícím víceletém finančním
rámci EU budou hrát klíčovou roli při zajištění, aby dopravní systém jako celek
podporoval hospodářské oživení a růst
EU. A investice do železniční dopravy by
měly být na předním místě. A jaký je situace v České republice? Na základě stávajících specifických cílů v návrhu v Operačním programu doprava (OPD3) je výše
prostředků pro silnice více než dvojnásobná oproti železnici a tento nevyvážený přístup neodpovídá evropským a národním
trendům v oblasti udržitelné dopravy. Je
třeba přesunout priority směrem k udržitelným dopravním řešením a přehodnotit
plán projektů, aby byl zajištěn modální
přechod od silniční dopravy k železnici
a čisté městské mobilitě.
Železniční průmysl nabízí také řešení
pro městskou dopravu s nízkými nebo dokonce nulovými emisemi CO2. Tramvaje,
metro a příměstské vlaky jsou nejméně
znečišťující prostředky veřejné dopravy
v městských oblastech. Proto veřejná doprava a rozvoj multimodálních řešení bude zásadní pro řešení dekarbonizace
měst.
Propojením soukromého a veřejného
sektoru může evropský železniční průmysl vyvinout technologie, které mu umožní
do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. Evropská unie a její železniční sektor tím mohou poměrně zásadně pomoci
v řešení celosvětového problému se změnou klimatu.
www.technikaatrh.cz
1