kolejová doprava l úvodní slovo

Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI

Asociace podniků českého železničního průmyslu

Pobřežní 224/20, Praha 8

vopalenska@acri.cz • www.acri.cz

Krátce před současnou koronavirovou krizí

představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu, což je balíček opatření,

který má Evropské unii zajistit plynulý přechod na udržitelnější a hlavně ekologičtější

hospodářství. Evropská unie touto dohodou vyzdvihává především roli železniční

dopravy při dosahování cíle snížit emise

skleníkových plynů z dopravy o 90 % do

roku 2050. Evropská komise zároveň oznámila, že rok 2021 se stane evropským rokem železnice.

V protikladu stále rostoucími emisemi

z dopravy, emise železničního sektoru se

v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend pokračuje i nadále. Železnice je nejméně znečišťujícím

prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se podílí 0,5 %

emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace

dopravy závist právě na zvýšení podílu

železnic na trhu dopravy.

Železnice by se měla jasně stát základem všech národních dopravních strategií

s důrazem na ekologii a udržitelnost.

Hlavním cíle ekologické dohody je výrazně snížit emise oxidu uhličitého do roku

2050 a dosáhnout klimatické neutrality.

Zdroje přidělené na rozvoj železnice

v následujícím víceletém finančním

rámci EU budou hrát klíčovou roli při zajištění, aby dopravní systém jako celek

podporoval hospodářské oživení a růst

EU. A investice do železniční dopravy by

měly být na předním místě. A jaký je situace v České republice? Na základě stávajících specifických cílů v návrhu v Operačním programu doprava (OPD3) je výše

prostředků pro silnice více než dvojnásobná oproti železnici a tento nevyvážený přístup neodpovídá evropským a národním

trendům v oblasti udržitelné dopravy. Je

třeba přesunout priority směrem k udržitelným dopravním řešením a přehodnotit

plán projektů, aby byl zajištěn modální

přechod od silniční dopravy k železnici

a čisté městské mobilitě.

Železniční průmysl nabízí také řešení

pro městskou dopravu s nízkými nebo dokonce nulovými emisemi CO2. Tramvaje,

metro a příměstské vlaky jsou nejméně

znečišťující prostředky veřejné dopravy

v městských oblastech. Proto veřejná doprava a rozvoj multimodálních řešení bude zásadní pro řešení dekarbonizace

měst.

Propojením soukromého a veřejného

sektoru může evropský železniční průmysl vyvinout technologie, které mu umožní

do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. Evropská unie a její železniční sektor tím mohou poměrně zásadně pomoci

v řešení celosvětového problému se změnou klimatu.

www.technikaatrh.cz

1