24
kolejová doprava l infrastruktura
řidič bude možná ovládat dron nebo bezpilotní letoun a řídit od pracovního stolu
sběr a distribuci zásilek pro cargo.
p Zamíchal Covid nějak
s grafikonem železniční osobní
i nákladní dopravy, např. ve
prospěch té nákladní? Uvolnily
se trochu koleje v rámci osobní
dopravy?
Na přechodnou dobu ano, ale i tak jsme
se zabývali spíše postcovidovou situací
a konjunkturou. Vývoj nám dal za pravdu,
neboť přetížení kritických míst železniční
sítě přetrvává. Připravujeme proto další
opatření, například po schválení novely
Zákona o dráhách bude moci Správa železnic vyhlašovat jednotlivé úseky za specializovanou infrastrukturu.
p V médiích proběhla zpráva
o masivním zdražování elektrické
energie na přelomu roku. Jak se
tato dotkne nákladní železniční
dopravy?
Zdražení elektrické energie působí plošně
na všechny účastníky ekonomiky a společnosti. Věříme, že program podpory
elektrické trakce a vratky za obnovitelné
zdroje částečně pomůže tento vývoj eliminovat.
p Pokud by se masivně
přesunula doprava ze silnic
na železnice, nepřijde řada
autodopravců o práci?
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
Věřím v dopravní symbiózu, nikoliv jen
konkurenci silnice – železnice. Vždy budeme potřebovat „první a poslední míli”,
i když se stáhne část dopravy na železnici.
Také v osobní dopravě uvažujeme o tom,
aby cestující mohl cestovat po ČR s různými dopravci v rámci systému One ticket. Chceme jej dále rozvíjet, někteří dopravci už integrují prodej železničních
jízdenek s MHD v cílových městech. Na
železnici dostaneme více zboží a osob,
když vyřešíme jejich přiblížení k železnici.
V blízké budoucnosti můžeme čekat i zapojení dronů do přepravy kusových zásilek, přinejmenším z a do logistických center. Vzniknou nové typy práce a bývalý
p Předpokládá se sloučení
ministerstev průmyslu, dopravy
a pro místní rozvoj. Nebude mít
možné sloučení pozitivní vliv na
dopravní politiku?
Řízení, nikoliv sloučení Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu a obchodu zažíváme díky ministrovi Karlu Havlíčkovi
v obou rolích dnes a denně. Vnímám silné
synergické efekty a spatřuji v užší spolupráci s kolegy z MPaO výraznější probyznysový efekt naší práce. Nejen doma, ale i v hájení našich zájmů v Evropské unii. Ostatně
např. v Rakousku, které znám velmi dobře,
je pod jednou střechou ministerstva doprava, energetika a životní prostředí.
p
Děkujeme za rozhovor
www.mdcr.cz