24

kolejová doprava l infrastruktura

řidič bude možná ovládat dron nebo bezpilotní letoun a řídit od pracovního stolu

sběr a distribuci zásilek pro cargo.

p Zamíchal Covid nějak

s grafikonem železniční osobní

i nákladní dopravy, např. ve

prospěch té nákladní? Uvolnily

se trochu koleje v rámci osobní

dopravy?

Na přechodnou dobu ano, ale i tak jsme

se zabývali spíše postcovidovou situací

a konjunkturou. Vývoj nám dal za pravdu,

neboť přetížení kritických míst železniční

sítě přetrvává. Připravujeme proto další

opatření, například po schválení novely

Zákona o dráhách bude moci Správa železnic vyhlašovat jednotlivé úseky za specializovanou infrastrukturu.

p V médiích proběhla zpráva

o masivním zdražování elektrické

energie na přelomu roku. Jak se

tato dotkne nákladní železniční

dopravy?

Zdražení elektrické energie působí plošně

na všechny účastníky ekonomiky a společnosti. Věříme, že program podpory

elektrické trakce a vratky za obnovitelné

zdroje částečně pomůže tento vývoj eliminovat.

p Pokud by se masivně

přesunula doprava ze silnic

na železnice, nepřijde řada

autodopravců o práci?

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

Věřím v dopravní symbiózu, nikoliv jen

konkurenci silnice – železnice. Vždy budeme potřebovat „první a poslední míli”,

i když se stáhne část dopravy na železnici.

Také v osobní dopravě uvažujeme o tom,

aby cestující mohl cestovat po ČR s různými dopravci v rámci systému One ticket. Chceme jej dále rozvíjet, někteří dopravci už integrují prodej železničních

jízdenek s MHD v cílových městech. Na

železnici dostaneme více zboží a osob,

když vyřešíme jejich přiblížení k železnici.

V blízké budoucnosti můžeme čekat i zapojení dronů do přepravy kusových zásilek, přinejmenším z a do logistických center. Vzniknou nové typy práce a bývalý

p Předpokládá se sloučení

ministerstev průmyslu, dopravy

a pro místní rozvoj. Nebude mít

možné sloučení pozitivní vliv na

dopravní politiku?

Řízení, nikoliv sloučení Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu a obchodu zažíváme díky ministrovi Karlu Havlíčkovi

v obou rolích dnes a denně. Vnímám silné

synergické efekty a spatřuji v užší spolupráci s kolegy z MPaO výraznější probyznysový efekt naší práce. Nejen doma, ale i v hájení našich zájmů v Evropské unii. Ostatně

např. v Rakousku, které znám velmi dobře,

je pod jednou střechou ministerstva doprava, energetika a životní prostředí.

p

Děkujeme za rozhovor

www.mdcr.cz