kolejová doprava l infrastruktura

Mošnovská zóna bude mít

spojení s přístavem

v Antverpách

Ostrava bude propojena

s druhým největším

nákladním přístavem

v Evropě – přístavem

Antverpy.

Nový terminál mimo jiné logisticky propojí

Moravskoslezský kraj s jedním z největších

přístavů v Evropě–Antverpy. Předpokládá

se také přesun významného podílu nákladu

a zboží ze silnic na železnici. Memorandum podepsali ostravský primátor Tomáš

Macura, moravskoslezský hejtman Ivo

Vondrák, náměstek generálního ředitele

pro modernizaci dráhy Správy železniční

dopravní cesty Mojmír Nejezchleb, statutární ředitel společnosti Concens Investments Petr Kalina a manažer pro mezinárodní rozvoj přístavu Antverpy Wim Dillen.

„Rozvoj obchodních vztahů s přístavem

v Antverpách a dobudování logistického

cargo terminálu v Mošnově nepochybně

přinesou významné ekonomické impulsy

a příliv nových investic nejen pro Ostravu,

ale pro celý kraj. Je tedy logické, že město

již od počátku prosazuje vznik Multimodálního terminálu v Mošnově. Posílení

a zintenzivnění carga v průmyslové zóně

může významně přispět i k rozvoji ostravského letiště. Protože jednou z priorit

města je zlepšování životního prostředí,

tak také vítáme s tím související, připravované zvýšení kapacity železniční infrastruktury, které umožní další převedení významné části dopravní zátěže ze silniční

sítě na železnici. Pro zdejší firmy to bude

mít významný ekonomický přínos, pro region to bude znamenat výrazně nižší

emise z nákladní automobilové dopravy,”sdělil primátor Statutárního města

Ostravy Tomáš Macura.

„Zlepšení životního prostředí v Moravskoslezském kraji a zvýšení bezpečnosti

silniční dopravy v regionu je pro nás prioritní. Proto podporujeme veškerá technická opatření a obchodní aktivity směřující

k zahájení provozu terminálu a jeho bezkoliznímu fungování a rozvoji. Tím, že

Správa železniční a dopravní cesty postaví

novou odbočku z železniční trati Studénka-Veřovice přímo na II. tranzitní železniční koridor, propojí lépe mošnovské letiště

a průmyslovou zónu s Evropou. Podstatná

část kontejnerové nákladní dopravy se tak

přenese ze silnic na koleje a sníží se ekologická zátěž z dopravy,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák. Dodal,

že díky aktivitě Moravskoslezského kraje

byla pořízena studie přímého odbočení

z II. tranzitního železničního koridoru ke

kolejovému napojení terminálu kombinované dopravy a na Letiště Leoše Janáčka

Ostrava. „Díky této studii byla stavba zahrnuta do plánu investic Státního fondu dopravní infrastruktury. V současnosti se pracuje na projektové přípravě. Tato odbočka

je pro železniční napojení nového terminálu naprosto klíčová,” zdůraznil hejtman

Ivo Vondrák.

Investorem projektu s názvem Terminál kombinované dopravy Mošnov je

společnost Concens Investments (developer projektu OSTRAVA AIRPORT

MULTIMODAL PARK, jehož součástí bude terminál kombinované dopravy). Při

jeho přípravě a realizaci využije dotaci

z Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy ČR. Předpokládá, že terminál

zprovozní začátkem roku 2022. Stavba

nového terminálu kombinované dopravy

je příležitost pro rozvoj obchodních vztahů s přístavem Antverpy, a to jak z pohledu importu, tak exportu pro oba regiony.

Přístav Antverpy je se svými 235 miliony

tun námořního carga zmanipulovanými

v roce 2018 největším rostoucím přístavem v Evropě za posledních 6 let. Realizaci projektu Terminálu kombinované dopravy Mošnov považuje vedení přístavu

jako významnou příležitost a impuls pro

rozvoj obchodních vztahů s Českou republikou. „Železniční dopravu podporujeme jako velmi důležitou a zásadní alternativu vůči silniční přepravě. Projekt

Terminál kombinované dopravy Mošnov

má přesvědčivé ambice být jedním z největších a komplexním hubem ve střední

Evropě s dlouhodobým a udržitelným růstem,” dodal manažer pro mezinárodní

rozvoj přístavu Antverpy Wim Dillen. p

www.ostrava.cz

www.technikaatrh.cz

39