kolejová doprava l infrastruktura
Mošnovská zóna bude mít
spojení s přístavem
v Antverpách
Ostrava bude propojena
s druhým největším
nákladním přístavem
v Evropě – přístavem
Antverpy.
Nový terminál mimo jiné logisticky propojí
Moravskoslezský kraj s jedním z největších
přístavů v Evropě–Antverpy. Předpokládá
se také přesun významného podílu nákladu
a zboží ze silnic na železnici. Memorandum podepsali ostravský primátor Tomáš
Macura, moravskoslezský hejtman Ivo
Vondrák, náměstek generálního ředitele
pro modernizaci dráhy Správy železniční
dopravní cesty Mojmír Nejezchleb, statutární ředitel společnosti Concens Investments Petr Kalina a manažer pro mezinárodní rozvoj přístavu Antverpy Wim Dillen.
„Rozvoj obchodních vztahů s přístavem
v Antverpách a dobudování logistického
cargo terminálu v Mošnově nepochybně
přinesou významné ekonomické impulsy
a příliv nových investic nejen pro Ostravu,
ale pro celý kraj. Je tedy logické, že město
již od počátku prosazuje vznik Multimodálního terminálu v Mošnově. Posílení
a zintenzivnění carga v průmyslové zóně
může významně přispět i k rozvoji ostravského letiště. Protože jednou z priorit
města je zlepšování životního prostředí,
tak také vítáme s tím související, připravované zvýšení kapacity železniční infrastruktury, které umožní další převedení významné části dopravní zátěže ze silniční
sítě na železnici. Pro zdejší firmy to bude
mít významný ekonomický přínos, pro region to bude znamenat výrazně nižší
emise z nákladní automobilové dopravy,”sdělil primátor Statutárního města
Ostravy Tomáš Macura.
„Zlepšení životního prostředí v Moravskoslezském kraji a zvýšení bezpečnosti
silniční dopravy v regionu je pro nás prioritní. Proto podporujeme veškerá technická opatření a obchodní aktivity směřující
k zahájení provozu terminálu a jeho bezkoliznímu fungování a rozvoji. Tím, že
Správa železniční a dopravní cesty postaví
novou odbočku z železniční trati Studénka-Veřovice přímo na II. tranzitní železniční koridor, propojí lépe mošnovské letiště
a průmyslovou zónu s Evropou. Podstatná
část kontejnerové nákladní dopravy se tak
přenese ze silnic na koleje a sníží se ekologická zátěž z dopravy,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák. Dodal,
že díky aktivitě Moravskoslezského kraje
byla pořízena studie přímého odbočení
z II. tranzitního železničního koridoru ke
kolejovému napojení terminálu kombinované dopravy a na Letiště Leoše Janáčka
Ostrava. „Díky této studii byla stavba zahrnuta do plánu investic Státního fondu dopravní infrastruktury. V současnosti se pracuje na projektové přípravě. Tato odbočka
je pro železniční napojení nového terminálu naprosto klíčová,” zdůraznil hejtman
Ivo Vondrák.
Investorem projektu s názvem Terminál kombinované dopravy Mošnov je
společnost Concens Investments (developer projektu OSTRAVA AIRPORT
MULTIMODAL PARK, jehož součástí bude terminál kombinované dopravy). Při
jeho přípravě a realizaci využije dotaci
z Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy ČR. Předpokládá, že terminál
zprovozní začátkem roku 2022. Stavba
nového terminálu kombinované dopravy
je příležitost pro rozvoj obchodních vztahů s přístavem Antverpy, a to jak z pohledu importu, tak exportu pro oba regiony.
Přístav Antverpy je se svými 235 miliony
tun námořního carga zmanipulovanými
v roce 2018 největším rostoucím přístavem v Evropě za posledních 6 let. Realizaci projektu Terminálu kombinované dopravy Mošnov považuje vedení přístavu
jako významnou příležitost a impuls pro
rozvoj obchodních vztahů s Českou republikou. „Železniční dopravu podporujeme jako velmi důležitou a zásadní alternativu vůči silniční přepravě. Projekt
Terminál kombinované dopravy Mošnov
má přesvědčivé ambice být jedním z největších a komplexním hubem ve střední
Evropě s dlouhodobým a udržitelným růstem,” dodal manažer pro mezinárodní
rozvoj přístavu Antverpy Wim Dillen. p
www.ostrava.cz
www.technikaatrh.cz
39