kolejová doprava l asociace
p Jaké firmy konkrétně
reprezentujete?
Především se jedná o výrobce kolejových
vozidel, železniční infrastruktury, dodavatelé komponent, sdělovací a zabezpečovací techniky a informačních systémů, ale
členy jsou i výzkumné a projektové ústavy
a zkušebny. Členy ACRI jsou například
Škoda Transportation, Siemens, Třinecké
železárny, Bonatrans, DAKO-CZ, AŽD Praha nebo Výzkumný ústav železniční a další. V současnosti sdružujeme celkem 50 firem podnikajících v tomto odvětví.
p Firmy podnikající v tomto
oboru profesně sledujete už
poměrně dlouho.
Jak se podle vás českému
železničnímu průmyslu daří?
Pokud bych měla hovořit v konkrétních
číslech, tak firmy sdružené v ACRI v loňském roce zaměstnávaly 20 tisíc zaměstnanců a vytvářely obrat ve výši 76 miliard
korun. Na těchto výsledcích se z více než
padesáti procent podílí především export,
který ve své absolutní výši čtyřicet miliard
korun zůstává poslední čtyři roky skoro
neměnný.
Navíc podle dopadové analýzy zpracované poradenskou společností Deloitte
železniční průmysl vytváří přidanou hodnotu 26 miliard korun, se zahrnutím nepřímého a indukovaného efektu je to téměř
52 miliard korun. Z toho naprosto jasně
vyplývá, že právě železniční průmysl je
nejen perspektivní obor, ale i velice stabilním tahounem české ekonomiky a zároveň svou činností přispívá nejen k zaměstnanosti, ale i k tvorbě HDP České
republiky.
p Čím si úspěch právě českého
železničního průmyslu
vysvětlujete?
Základem stability těchto firem jsou především jejich inovativní a konkurenceschopné výrobky a služby. Zásadní měrou
se na tom také odráží nárůst poptávky po
příměstské a městské železniční dopravě
jak u nás, tak i v zahraničí. Toto je dáno
velkým tlakem na dekarbonizaci dopravy.
Je třeba si uvědomit, že kolejová doprava
je jedním z klíčových druhů dopravy, který je důležitý pro zajištění udržitelné mobility. Dalšími významnými faktory jsou na
jedné straně čerpání evropských fondů
v oblasti investičních aktivit v železničním
infrastruktuře a v oblasti dodávek kolejových vozidel, a na straně druhé řada exportních úspěchů našich firem. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na to, že
železniční průmysl má u nás 200 let tradici,
na kterou mohou firmy úspěšně navazovat.
p Hovoříte o vysokých
investicích do nových
a inovativních produktů,
můžete dát nějaké příklady?
Těch je opravdu mnoho, ale začneme
například catenary-free tramvaje, které
vyrábí Škoda Transportation pro tureckou Konyu. Ty dokáží bez napájení přes
pantograf ujet nejméně 3 kilometry, při
rychlosti až 30 kilometrů. Nebo dalším
příkladem je přední evropský dodavatel
zabezpečovacího a sdělovacího zařízení
pro železnice AŽD Praha na zkušebních
polygonech připravuje testování systému
učeného pro regionální vlaky, které budou na trati jezdit bez strojvedoucích. Řada členských firem dodává komponenty
pro vysokorychlostní vlaky, jako například
panelové počítače firmy AMiT, sedadla firmy Borcad určené pro první třídu, dvojkolí firmy Bonatrans, převodovky brněnské
IG Watteeuw nebo kompletní trakční vybavení pro vlaky s rychlostí nad 250 km/h
od Škody Electric. Širokopatní kolejnice
Třinecký železáren se používají pro stavbu
vysokorychlostních železničních tratí.
OLTIS Group nabízí komplexní a velmi
pružné informační systémy s mnoha komponentami pro využití v dopravě, spedici
a logistice.
p A jak se vás týká
tzv. Zelená dohoda?
Hlavním cíle ekologické dohody je výrazně
snížit emise oxidu uhličitého do roku 2050
a dosáhnout klimatické neutrality. Evropská
unie touto dohodou vyzdvihává především
roli železniční dopravy při dosahování cíle
snížit emise skleníkových plynů z dopravy
o 90 % do roku 2050. V protikladu stále
rostoucími emisemi z dopravy, emise železničního sektoru se v posledních třech
desetiletích významně snížily a tento trend
pokračuje i nadále. Železnice je nejméně
znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se
podílí 0,5 % emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace dopravy závist právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech
národních dopravních strategií s důrazem
na ekologii a udržitelnost.
Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI
Asociace podniků českého železničního průmyslu
Pobřežní 224/20, Praha 8
vopalenska@acri.cz
www.acri.cz
www.technikaatrh.cz
9