kolejová doprava l asociace

p Jaké firmy konkrétně

reprezentujete?

Především se jedná o výrobce kolejových

vozidel, železniční infrastruktury, dodavatelé komponent, sdělovací a zabezpečovací techniky a informačních systémů, ale

členy jsou i výzkumné a projektové ústavy

a zkušebny. Členy ACRI jsou například

Škoda Transportation, Siemens, Třinecké

železárny, Bonatrans, DAKO-CZ, AŽD Praha nebo Výzkumný ústav železniční a další. V současnosti sdružujeme celkem 50 firem podnikajících v tomto odvětví.

p Firmy podnikající v tomto

oboru profesně sledujete už

poměrně dlouho.

Jak se podle vás českému

železničnímu průmyslu daří?

Pokud bych měla hovořit v konkrétních

číslech, tak firmy sdružené v ACRI v loňském roce zaměstnávaly 20 tisíc zaměstnanců a vytvářely obrat ve výši 76 miliard

korun. Na těchto výsledcích se z více než

padesáti procent podílí především export,

který ve své absolutní výši čtyřicet miliard

korun zůstává poslední čtyři roky skoro

neměnný.

Navíc podle dopadové analýzy zpracované poradenskou společností Deloitte

železniční průmysl vytváří přidanou hodnotu 26 miliard korun, se zahrnutím nepřímého a indukovaného efektu je to téměř

52 miliard korun. Z toho naprosto jasně

vyplývá, že právě železniční průmysl je

nejen perspektivní obor, ale i velice stabilním tahounem české ekonomiky a zároveň svou činností přispívá nejen k zaměstnanosti, ale i k tvorbě HDP České

republiky.

p Čím si úspěch právě českého

železničního průmyslu

vysvětlujete?

Základem stability těchto firem jsou především jejich inovativní a konkurenceschopné výrobky a služby. Zásadní měrou

se na tom také odráží nárůst poptávky po

příměstské a městské železniční dopravě

jak u nás, tak i v zahraničí. Toto je dáno

velkým tlakem na dekarbonizaci dopravy.

Je třeba si uvědomit, že kolejová doprava

je jedním z klíčových druhů dopravy, který je důležitý pro zajištění udržitelné mobility. Dalšími významnými faktory jsou na

jedné straně čerpání evropských fondů

v oblasti investičních aktivit v železničním

infrastruktuře a v oblasti dodávek kolejových vozidel, a na straně druhé řada exportních úspěchů našich firem. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na to, že

železniční průmysl má u nás 200 let tradici,

na kterou mohou firmy úspěšně navazovat.

p Hovoříte o vysokých

investicích do nových

a inovativních produktů,

můžete dát nějaké příklady?

Těch je opravdu mnoho, ale začneme

například catenary-free tramvaje, které

vyrábí Škoda Transportation pro tureckou Konyu. Ty dokáží bez napájení přes

pantograf ujet nejméně 3 kilometry, při

rychlosti až 30 kilometrů. Nebo dalším

příkladem je přední evropský dodavatel

zabezpečovacího a sdělovacího zařízení

pro železnice AŽD Praha na zkušebních

polygonech připravuje testování systému

učeného pro regionální vlaky, které budou na trati jezdit bez strojvedoucích. Řada členských firem dodává komponenty

pro vysokorychlostní vlaky, jako například

panelové počítače firmy AMiT, sedadla firmy Borcad určené pro první třídu, dvojkolí firmy Bonatrans, převodovky brněnské

IG Watteeuw nebo kompletní trakční vybavení pro vlaky s rychlostí nad 250 km/h

od Škody Electric. Širokopatní kolejnice

Třinecký železáren se používají pro stavbu

vysokorychlostních železničních tratí.

OLTIS Group nabízí komplexní a velmi

pružné informační systémy s mnoha komponentami pro využití v dopravě, spedici

a logistice.

p A jak se vás týká

tzv. Zelená dohoda?

Hlavním cíle ekologické dohody je výrazně

snížit emise oxidu uhličitého do roku 2050

a dosáhnout klimatické neutrality. Evropská

unie touto dohodou vyzdvihává především

roli železniční dopravy při dosahování cíle

snížit emise skleníkových plynů z dopravy

o 90 % do roku 2050. V protikladu stále

rostoucími emisemi z dopravy, emise železničního sektoru se v posledních třech

desetiletích významně snížily a tento trend

pokračuje i nadále. Železnice je nejméně

znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se

podílí 0,5 % emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace dopravy závist právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech

národních dopravních strategií s důrazem

na ekologii a udržitelnost.

Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI

Asociace podniků českého železničního průmyslu

Pobřežní 224/20, Praha 8

vopalenska@acri.cz

www.acri.cz

www.technikaatrh.cz

9