42

kolejová doprava l sktualita

Společnost AŽD testuje systémy

pro autonomní provoz vlaků

bez strojvedoucích

Kopidlnka, tedy trať

Kopidlno–Dolní Bousov,

se postupně proměňuje

v experimentální dráhu.

Společnost AŽD zde totiž

začala testovat systémy

pro autonomní provoz

vlaků bez strojvedoucích

na širé trati.

Vlak bez strojvedoucího jede poklidnou

krajinou, když vtom se za obloukem na

železničním přejezdu objeví porouchaný

terénní automobil a kousek od něj mává

zoufalý řidič, který z vozidla stačil vyskočit. Vlak nejdříve mírně zpomalí a po chvíli bezpečně zastaví před přejezdem. Toto

je přesný popis jedné z testovacích jízd na

měřicím voze ETCS 851.026-5 společnosti AŽD, při nichž se nejen ověřuje spolehlivost jednotlivých technologií pro autonomní provoz vlaků na širé trati, ale slouží

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

také pro sběr potřebných dat z kamer

a dalších senzorů instalovaných na čele vozidla. Z těch se neuronové sítě učí co nejlépe rozpoznávat objekty v jejich zorném

poli. Získané informace jsou neustále posílány k vyhodnocení do výpočetního a řídicího modulu, který pošle pokyny již existující technologii AŽD ATO (Automatic

Train Operation – Automatické vedení

vlaku). Ta v běžném provozu umí vlak

po souhlasu strojvedoucího sama rozjet

a poté ho spolehlivě zastaví v následující stanici. Za bezpečnost v rámci autonomního provozu zůstává odpovědný

systém ETCS (Evropský jednotný vlakový

zabezpečovač).