42
kolejová doprava l sktualita
Společnost AŽD testuje systémy
pro autonomní provoz vlaků
bez strojvedoucích
Kopidlnka, tedy trať
Kopidlno–Dolní Bousov,
se postupně proměňuje
v experimentální dráhu.
Společnost AŽD zde totiž
začala testovat systémy
pro autonomní provoz
vlaků bez strojvedoucích
na širé trati.
Vlak bez strojvedoucího jede poklidnou
krajinou, když vtom se za obloukem na
železničním přejezdu objeví porouchaný
terénní automobil a kousek od něj mává
zoufalý řidič, který z vozidla stačil vyskočit. Vlak nejdříve mírně zpomalí a po chvíli bezpečně zastaví před přejezdem. Toto
je přesný popis jedné z testovacích jízd na
měřicím voze ETCS 851.026-5 společnosti AŽD, při nichž se nejen ověřuje spolehlivost jednotlivých technologií pro autonomní provoz vlaků na širé trati, ale slouží
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
také pro sběr potřebných dat z kamer
a dalších senzorů instalovaných na čele vozidla. Z těch se neuronové sítě učí co nejlépe rozpoznávat objekty v jejich zorném
poli. Získané informace jsou neustále posílány k vyhodnocení do výpočetního a řídicího modulu, který pošle pokyny již existující technologii AŽD ATO (Automatic
Train Operation – Automatické vedení
vlaku). Ta v běžném provozu umí vlak
po souhlasu strojvedoucího sama rozjet
a poté ho spolehlivě zastaví v následující stanici. Za bezpečnost v rámci autonomního provozu zůstává odpovědný
systém ETCS (Evropský jednotný vlakový
zabezpečovač).