kolejová doprava l infrastruktura

zákona osvobodit elektrickou trakci od

plateb ve prospěch obnovitelných zdrojů.

Považuji to z hlediska dopravního za výborný a systémový počin.

p Program je založený na

zpětné kompenzaci. Domníváte

se, že dopravní firmy nyní mají

silný kapitál a financování ustojí?

Věřím a jak jsem jednotlivými dopravci informován, tak ano. Přeci jen Covid a lockdowny neohrozily nákladní železniční

dopravu tolik jako např. osobní železniční

a zájezdovou autobusovou dopravu. Nejtvrdší důsledky zaznamenalo letectví a také provoz lanových drah a vleků, které

mám také na starosti.

p V jakém časovém horizontu

mohou dopravci počítat

s úhradou kompenzace?

Nezáleží jen na nás, ale i na Evropské komisi, která musí programům v ČR dát zelenou. Zkoumání, zda nedochází k narušení tržních principů a volné soutěže bylo

komplikované a řeší je s námi různé části

Evropské komise. Nechci předjímat, ale

v zásadě je náš program pro nákladní dopravu odsouhlasen a během léta můžeme

očekávat rozhodnutí Evropské komise.

Následně vypíšeme výzvy a budeme moci

začít programy profinancovávat dopravcům.

p Je dobře, že k většímu využití

nákladní dopravy na železnici se

staví kladně jak Česko, tak i EU.

Jak se daří zakomponovat

program transevropské dopravní

sítě do grafikonů jednotlivých

států?

Blíží se moment, kdy pravidelně Evropská

unie reviduje a doplňuje schéma transevropských dopravních sítí TEN-T. V září

loňského roku jsme zahájili jednání s Evropskou komisí a těší nás, že jsme na

dobré cestě doplnit ve střední Evropě síť

vysokorychlostních železnic. Jednáme

s Německem a s Rakouskem, kde se

naše VRT budou napojovat na západní

a jižní vysokorychlostní koridory a hrajeme vedoucí roli v tomto tématu ve Visegrádské skupině. Investice do VRT se maximálně využijí, když budeme mít ze srdce

Evropy napojení přes sousední země všemi směry. Společně s VRT máme ambici

v rámci sítě TEN-T rozvíjet také další významné konvenční tratě zejména pro nákladní dopravu, abychom dokázali postupně vytvořit kapacitní tahy ve všech

hlavních směrech poptávky. Modernizace

a výstavba sítě je samozřejmě náročným

úkolem nejen v ČR, ale i v dalších zemích.

Obecně bych ale řekl, že je tomu kladena

vysoká priorita.

p Existuje také výzva na

podporu železničních vleček,

rozvoj terminálů kombinované

dopravy a řešení nakládkových

míst na železniční síti. Je to

celostátní program?

Ano, programy na podporu kombinované

dopravy jsou vypisovány v podstatě již od

poloviny 90. let minulého století, původně

z národních zdrojů a od roku 2004 především se zapojením zdrojů EU. Pro nyní začínající plánovací období 2021–2027 se

23

počítá jak s programem na rozvoj překladišť kombinované dopravy, tak i s obnovením programu pro rozvoj vleček.

V obou případech nyní probíhá příprava

na notifikaci veřejných podpor Komisí, s

tím že předkládání projektových žádostí

by bylo možné někdy na přelomu let

2022–2023.

Rovněž nakládková místa jsou sledována. Nyní probíhá převod části pozemků

ČD na SŽ, který se dotkne právě i tzv. nakládkových míst. Poté předpokládáme, že

dle stanovených priorit bude možné zahájit systematičtější podporu i této infrastruktury. Půjde o zařízení ve veřejném

vlastnictví, a proto zde nebude nutné podstupovat zdlouhavý proces notifikace veřejné podpory.

Všechny priority v této oblasti shrnuje

vládou schválená Koncepce nákladní dopravy pro období 2017–2023 s výhledem

do roku 2030.

p Podpora vleček je myšlena

pro stávající a jejich rekonstrukce

nebo i vznik nových? Co musí

firma splnit, aby mohla byt

součástí programu na obnovu

a rozvoj?

Program bude zaměřen na veškeré investice, mající za cíl zlepšení parametrů stávajících vleček, jejich reaktivaci nebo i výstavbu zcela nových vleček. Podrobné

parametry jsou nyní diskutovány se zástupci odborné veřejnosti. Základní podmínkou v každém případě bude využití

vlečky v železniční nákladní dopravě.

pokračování

www.technikaatrh.cz

a