kolejová doprava l infrastruktura
zákona osvobodit elektrickou trakci od
plateb ve prospěch obnovitelných zdrojů.
Považuji to z hlediska dopravního za výborný a systémový počin.
p Program je založený na
zpětné kompenzaci. Domníváte
se, že dopravní firmy nyní mají
silný kapitál a financování ustojí?
Věřím a jak jsem jednotlivými dopravci informován, tak ano. Přeci jen Covid a lockdowny neohrozily nákladní železniční
dopravu tolik jako např. osobní železniční
a zájezdovou autobusovou dopravu. Nejtvrdší důsledky zaznamenalo letectví a také provoz lanových drah a vleků, které
mám také na starosti.
p V jakém časovém horizontu
mohou dopravci počítat
s úhradou kompenzace?
Nezáleží jen na nás, ale i na Evropské komisi, která musí programům v ČR dát zelenou. Zkoumání, zda nedochází k narušení tržních principů a volné soutěže bylo
komplikované a řeší je s námi různé části
Evropské komise. Nechci předjímat, ale
v zásadě je náš program pro nákladní dopravu odsouhlasen a během léta můžeme
očekávat rozhodnutí Evropské komise.
Následně vypíšeme výzvy a budeme moci
začít programy profinancovávat dopravcům.
p Je dobře, že k většímu využití
nákladní dopravy na železnici se
staví kladně jak Česko, tak i EU.
Jak se daří zakomponovat
program transevropské dopravní
sítě do grafikonů jednotlivých
států?
Blíží se moment, kdy pravidelně Evropská
unie reviduje a doplňuje schéma transevropských dopravních sítí TEN-T. V září
loňského roku jsme zahájili jednání s Evropskou komisí a těší nás, že jsme na
dobré cestě doplnit ve střední Evropě síť
vysokorychlostních železnic. Jednáme
s Německem a s Rakouskem, kde se
naše VRT budou napojovat na západní
a jižní vysokorychlostní koridory a hrajeme vedoucí roli v tomto tématu ve Visegrádské skupině. Investice do VRT se maximálně využijí, když budeme mít ze srdce
Evropy napojení přes sousední země všemi směry. Společně s VRT máme ambici
v rámci sítě TEN-T rozvíjet také další významné konvenční tratě zejména pro nákladní dopravu, abychom dokázali postupně vytvořit kapacitní tahy ve všech
hlavních směrech poptávky. Modernizace
a výstavba sítě je samozřejmě náročným
úkolem nejen v ČR, ale i v dalších zemích.
Obecně bych ale řekl, že je tomu kladena
vysoká priorita.
p Existuje také výzva na
podporu železničních vleček,
rozvoj terminálů kombinované
dopravy a řešení nakládkových
míst na železniční síti. Je to
celostátní program?
Ano, programy na podporu kombinované
dopravy jsou vypisovány v podstatě již od
poloviny 90. let minulého století, původně
z národních zdrojů a od roku 2004 především se zapojením zdrojů EU. Pro nyní začínající plánovací období 2021–2027 se
23
počítá jak s programem na rozvoj překladišť kombinované dopravy, tak i s obnovením programu pro rozvoj vleček.
V obou případech nyní probíhá příprava
na notifikaci veřejných podpor Komisí, s
tím že předkládání projektových žádostí
by bylo možné někdy na přelomu let
2022–2023.
Rovněž nakládková místa jsou sledována. Nyní probíhá převod části pozemků
ČD na SŽ, který se dotkne právě i tzv. nakládkových míst. Poté předpokládáme, že
dle stanovených priorit bude možné zahájit systematičtější podporu i této infrastruktury. Půjde o zařízení ve veřejném
vlastnictví, a proto zde nebude nutné podstupovat zdlouhavý proces notifikace veřejné podpory.
Všechny priority v této oblasti shrnuje
vládou schválená Koncepce nákladní dopravy pro období 2017–2023 s výhledem
do roku 2030.
p Podpora vleček je myšlena
pro stávající a jejich rekonstrukce
nebo i vznik nových? Co musí
firma splnit, aby mohla byt
součástí programu na obnovu
a rozvoj?
Program bude zaměřen na veškeré investice, mající za cíl zlepšení parametrů stávajících vleček, jejich reaktivaci nebo i výstavbu zcela nových vleček. Podrobné
parametry jsou nyní diskutovány se zástupci odborné veřejnosti. Základní podmínkou v každém případě bude využití
vlečky v železniční nákladní dopravě.
pokračování
www.technikaatrh.cz
a