38
kolejová doprava l novinka
Siemens Mobility a ViP představují
výzkumný projekt „Autonomní
jízda tramvají po vozovně“
Společnosti Siemens Mobility a ViP Verkehrsbetrieb
Potsdam GmbH předvedly na tiskové konferenci úspěšný
test výzkumného projektu mFUND AStriD („Autonomous
Tram in Depot“). Konsorcium složené ze společností
Siemens Mobility, ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH,
Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Institute for
Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM)
a Codewerk GmbH zahájilo společný výzkum plně
automatizované tramvajové vozovny v říjnu 2019.
Technologie má být připravena v roce 2026.
„AStriD je důležitým milníkem na cestě
k autonomním tramvajím. Společně s našimi partnery využíváme cenné synergie
k digitalizaci vozovny a optimalizaci časově náročných posunovacích procesů. Díky automatizaci vozovny můžeme ještě
lépe podporovat naše zákazníky při zajišťování udržitelného růstu hodnoty v průběhu celého životního cyklu a garantovat
dostupnost,” říká Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla společnosti Siemens Mobility.
Výzkumný a vývojový projekt je realizován ve vozovně provozované společností
Verkehrsbetriebs Potsdam.
„Autonomní jízda po tramvajové trati
a ve vozovně uleví našim řidičům a zvýší
bezpečnost našich cestujících i ostatních
účastníků silničního provozu,” řekl Uwe
Loeschmann, generální ředitel společnosti
ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH.
„Autonomní provoz tramvají v naší vozovně se systémem AStriD otevírá možnost
automatizovaného čištění, zásobování
a odstavování s centrálním řízením a zvýšením bezpečnosti provozu.”
Starosta města Postupim, Mike Schubert: „Jedná se o důležitý projekt zaměřený na budoucnost. Účast hlavního města
a jeho dopravního podniku ukazuje, jak se
v Postupimi daří duchu inovací. Pokud se
podaří tuto novou technologii v příštích
letech využít, mohla by dopravnímu podniku pomoci modernizovat místní veřejnou dopravu. Proto nás těší, že můžeme
jako partner projektu společnosti Siemens
spolupracovat na tomto, podle našeho
názoru, průkopnickém vývoji.”
Při příležitosti konání veletrhu InnoTrans
2018 předvedly společnosti Siemens
Mobility a Verkehrsbetrieb Potsdam zkušební autonomní (samořídící) tramvaj v reálném pouličním městském provozu na
úseku postupimské tramvajové sítě. Výzkumný projekt, který z této iniciativy vzešel, je zaměřen na vývoj digitální vozovny
na základě autonomního provozu tramvají bez jejich obsazení řidiči. Technická proveditelnost projektu bude demonstrována
na autonomních servisních funkcích, jako
je například samočinný průjezd tramvaje
mycím rámem na odstavné kolejiště. Zajištění komerční životaschopnosti automatizace provozu vozovny je tak první fází zavádění autonomního řízení tramvají.
Hned od počátku projekt zvažuje různé
právní a ekonomické podmínky, které musí být splněny pro schválení a provoz autonomně jedoucí tramvaje. Tříletý projekt
je financován Spolkovým ministerstvem
dopravy a digitální infrastruktury (BMVI)
v rámci jeho Fondu modernosti (mFUND).
Partneři z konsorcia si rozdělili projekt
do různých pracovních balíčků. Siemens
Mobility vyvíjí autonomní (samořídící)
tramvaj ve vozovně a systém řízení vozovny (YMS), který dává tramvaji příkazy
k jízdě. Kromě toho spolupracuje s partnerem projektu KIT na vývoji digitální mapy, která je základem pro sledování polohy tramvaje ve vozovně.
ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH
poskytl tramvaj a infrastrukturu vozovny,
umožňuje přístup ke všem potřebným datům, systémům a zařízením a vyhodnocuje výsledky projektu z pohledu provozovatele vozovny.
Institut KIT pro technologie zpracování
informací (ITIV) přispívá svými odbornými
znalostmi v oblasti specifikace a digitalizace vozoven, automatizace procesů a identifikace potřebných dat a podporuje vývoj
digitální mapy.
Institut IKEM analyzuje a vyhodnocuje
právní a ekonomické otázky související
s projektem.
Společnost Codewerk se specializuje na
průmyslové systémy a mimo jiné vyvíjí
software pro datovou komunikaci v železničních vozidlech. V tomto projektu Codewerk podporuje komunikaci mezi tramvají a řídicím centrem a je zodpovědný za
integraci částí infrastruktury vozovny. p
www.siemens.cz
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1