38

kolejová doprava l novinka

Siemens Mobility a ViP představují

výzkumný projekt „Autonomní

jízda tramvají po vozovně“

Společnosti Siemens Mobility a ViP Verkehrsbetrieb

Potsdam GmbH předvedly na tiskové konferenci úspěšný

test výzkumného projektu mFUND AStriD („Autonomous

Tram in Depot“). Konsorcium složené ze společností

Siemens Mobility, ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH,

Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Institute for

Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM)

a Codewerk GmbH zahájilo společný výzkum plně

automatizované tramvajové vozovny v říjnu 2019.

Technologie má být připravena v roce 2026.

„AStriD je důležitým milníkem na cestě

k autonomním tramvajím. Společně s našimi partnery využíváme cenné synergie

k digitalizaci vozovny a optimalizaci časově náročných posunovacích procesů. Díky automatizaci vozovny můžeme ještě

lépe podporovat naše zákazníky při zajišťování udržitelného růstu hodnoty v průběhu celého životního cyklu a garantovat

dostupnost,” říká Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla společnosti Siemens Mobility.

Výzkumný a vývojový projekt je realizován ve vozovně provozované společností

Verkehrsbetriebs Potsdam.

„Autonomní jízda po tramvajové trati

a ve vozovně uleví našim řidičům a zvýší

bezpečnost našich cestujících i ostatních

účastníků silničního provozu,” řekl Uwe

Loeschmann, generální ředitel společnosti

ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH.

„Autonomní provoz tramvají v naší vozovně se systémem AStriD otevírá možnost

automatizovaného čištění, zásobování

a odstavování s centrálním řízením a zvýšením bezpečnosti provozu.”

Starosta města Postupim, Mike Schubert: „Jedná se o důležitý projekt zaměřený na budoucnost. Účast hlavního města

a jeho dopravního podniku ukazuje, jak se

v Postupimi daří duchu inovací. Pokud se

podaří tuto novou technologii v příštích

letech využít, mohla by dopravnímu podniku pomoci modernizovat místní veřejnou dopravu. Proto nás těší, že můžeme

jako partner projektu společnosti Siemens

spolupracovat na tomto, podle našeho

názoru, průkopnickém vývoji.”

Při příležitosti konání veletrhu InnoTrans

2018 předvedly společnosti Siemens

Mobility a Verkehrsbetrieb Potsdam zkušební autonomní (samořídící) tramvaj v reálném pouličním městském provozu na

úseku postupimské tramvajové sítě. Výzkumný projekt, který z této iniciativy vzešel, je zaměřen na vývoj digitální vozovny

na základě autonomního provozu tramvají bez jejich obsazení řidiči. Technická proveditelnost projektu bude demonstrována

na autonomních servisních funkcích, jako

je například samočinný průjezd tramvaje

mycím rámem na odstavné kolejiště. Zajištění komerční životaschopnosti automatizace provozu vozovny je tak první fází zavádění autonomního řízení tramvají.

Hned od počátku projekt zvažuje různé

právní a ekonomické podmínky, které musí být splněny pro schválení a provoz autonomně jedoucí tramvaje. Tříletý projekt

je financován Spolkovým ministerstvem

dopravy a digitální infrastruktury (BMVI)

v rámci jeho Fondu modernosti (mFUND).

Partneři z konsorcia si rozdělili projekt

do různých pracovních balíčků. Siemens

Mobility vyvíjí autonomní (samořídící)

tramvaj ve vozovně a systém řízení vozovny (YMS), který dává tramvaji příkazy

k jízdě. Kromě toho spolupracuje s partnerem projektu KIT na vývoji digitální mapy, která je základem pro sledování polohy tramvaje ve vozovně.

ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH

poskytl tramvaj a infrastrukturu vozovny,

umožňuje přístup ke všem potřebným datům, systémům a zařízením a vyhodnocuje výsledky projektu z pohledu provozovatele vozovny.

Institut KIT pro technologie zpracování

informací (ITIV) přispívá svými odbornými

znalostmi v oblasti specifikace a digitalizace vozoven, automatizace procesů a identifikace potřebných dat a podporuje vývoj

digitální mapy.

Institut IKEM analyzuje a vyhodnocuje

právní a ekonomické otázky související

s projektem.

Společnost Codewerk se specializuje na

průmyslové systémy a mimo jiné vyvíjí

software pro datovou komunikaci v železničních vozidlech. V tomto projektu Codewerk podporuje komunikaci mezi tramvají a řídicím centrem a je zodpovědný za

integraci částí infrastruktury vozovny. p

www.siemens.cz

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1