22
kolejová doprava l infrastruktura
Modernizace železnice,
přesun dopravy na ni
a aktuální otazníky v dopravě...
p Jakým způsobem byly a jsou
firmy motivovány k přepravě po
železnici?
Na tuto a další otázky
jsme se zeptali
ing. Jana Sechtra,
náměstka pro řízení
Sekce nesilniční dopravy
a mezinárodních vztahů
z Ministerstva dopravy
České republiky.
Zásadním způsobem modernizujeme železniční infrastrukturu, elektrizujeme tratě
a programově jsme zahájili přechod na
jednotný napájecí systém 25 kV/50 Hz.
Nízká přenosová schopnost trakčního vedení v systému 3 kV neumožňuje hospodárně elektrizovat jednokolejné, dopravně málo zatížené tratě. Systém 25 kV má
vyšší přenosovou schopnost a nevyžaduje tak rozsáhlá pevná zařízení. Počítáme
s ním i na vysokorychlostních tratích, od
kterých si slibujeme uvolnění kapacit na
stávajících koridorech pro nákladní i příměstskou dopravu. Rovněž od rozšíření
systému ETCS si slibujeme zvýšení bezpečnosti a v některých případech i propustnosti železniční sítě.
p Proč Česko nezrušilo nebo
alespoň nesnížilo nákladním
železničním dopravcům poplatky
za přístup k železniční dopravní
cestě?
Zkoumali jsme tento přístup, který zvolily
některé státy. Ministerstvo dopravy se rozhodlo vytvořit speciální podpůrné programy pro jednotlivé dopravní mody. Lépe
podle mého názoru reagují na rozdílné
T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1
důsledky epidemie Covid v jednotlivých
segmentech železniční, silniční a vodní
dopravy a nenarušují volnou cenotvorbu.
U železniční a vodní dopravy jsme navíc
vytvořili speciální programy pro osobní
a nákladní dopravu.
p Aktuálně je v řešení podpora
nákladní železniční dopravy
– podpora nákladních dopravců
v elektrické trakci (ROCET).
Program, ve kterém má být
finanční alokace 230 mil. Kč má
trvat 5 roků. Není to příliš
krátkodobá záležitost?
5 let je ale dostatečně dlouhá doba na vyhodnocení tohoto kroku. Vratka plateb,
které dopravci uskutečnili prostřednictvím
Správy železnic energetickému trhu je důležitým krokem, kterým reagujeme na covidovou situaci a vracíme do železničního
nákladního segmentu významnou částku
cash flow. Zprostředkovaně podporujeme
konkurenceschopnost našeho průmyslu,
který je nejvýznamnějším zákazníkem železniční nákladní dopravy. Srovnáme tím
krok se silniční dopravou, pro kterou nedávno vláda snížila o 1 Kč spotřební daň
z PHM. Zároveň registruji iniciativu Poslanecké sněmovny legislativní cestou
prostřednictvím novely Energetického