22

kolejová doprava l infrastruktura

Modernizace železnice,

přesun dopravy na ni

a aktuální otazníky v dopravě...

p Jakým způsobem byly a jsou

firmy motivovány k přepravě po

železnici?

Na tuto a další otázky

jsme se zeptali

ing. Jana Sechtra,

náměstka pro řízení

Sekce nesilniční dopravy

a mezinárodních vztahů

z Ministerstva dopravy

České republiky.

Zásadním způsobem modernizujeme železniční infrastrukturu, elektrizujeme tratě

a programově jsme zahájili přechod na

jednotný napájecí systém 25 kV/50 Hz.

Nízká přenosová schopnost trakčního vedení v systému 3 kV neumožňuje hospodárně elektrizovat jednokolejné, dopravně málo zatížené tratě. Systém 25 kV má

vyšší přenosovou schopnost a nevyžaduje tak rozsáhlá pevná zařízení. Počítáme

s ním i na vysokorychlostních tratích, od

kterých si slibujeme uvolnění kapacit na

stávajících koridorech pro nákladní i příměstskou dopravu. Rovněž od rozšíření

systému ETCS si slibujeme zvýšení bezpečnosti a v některých případech i propustnosti železniční sítě.

p Proč Česko nezrušilo nebo

alespoň nesnížilo nákladním

železničním dopravcům poplatky

za přístup k železniční dopravní

cestě?

Zkoumali jsme tento přístup, který zvolily

některé státy. Ministerstvo dopravy se rozhodlo vytvořit speciální podpůrné programy pro jednotlivé dopravní mody. Lépe

podle mého názoru reagují na rozdílné

T+T T e c h n i k a a t r h 6/ 2 0 2 1

důsledky epidemie Covid v jednotlivých

segmentech železniční, silniční a vodní

dopravy a nenarušují volnou cenotvorbu.

U železniční a vodní dopravy jsme navíc

vytvořili speciální programy pro osobní

a nákladní dopravu.

p Aktuálně je v řešení podpora

nákladní železniční dopravy

– podpora nákladních dopravců

v elektrické trakci (ROCET).

Program, ve kterém má být

finanční alokace 230 mil. Kč má

trvat 5 roků. Není to příliš

krátkodobá záležitost?

5 let je ale dostatečně dlouhá doba na vyhodnocení tohoto kroku. Vratka plateb,

které dopravci uskutečnili prostřednictvím

Správy železnic energetickému trhu je důležitým krokem, kterým reagujeme na covidovou situaci a vracíme do železničního

nákladního segmentu významnou částku

cash flow. Zprostředkovaně podporujeme

konkurenceschopnost našeho průmyslu,

který je nejvýznamnějším zákazníkem železniční nákladní dopravy. Srovnáme tím

krok se silniční dopravou, pro kterou nedávno vláda snížila o 1 Kč spotřební daň

z PHM. Zároveň registruji iniciativu Poslanecké sněmovny legislativní cestou

prostřednictvím novely Energetického