54

letecký průmysl l strojírenství

Nástroje ISCAR

pro obrábění v leteckém průmyslu

Z pohledu výroby je při

obrábění leteckých

komponentů největší

výzvou typ obráběného

materiálu. Titan,

vysokoteplotní superslitiny

(HTSA) a žáruvzdorné

oceli jsou těžko

obrobitelné materiály

a díky jejich charakteristice

jsou skutečným

problémem v celém

dodavatelské řetězci

leteckého průmyslu.

Špatná obrobitelnost těchto materiálů má

za následek nízké řezné rychlosti, což výrazně snižuje produktivitu a zkracuje životnost nástroje. Oba tyto faktory přímo

souvisejí s řeznými nástroji. ISCAR, jako

výrobce řezných nástrojů, si uvědomuje,

že funkčnost řezného nástroje definuje

stávající úroveň produktivity. Pravdou je,

že řezné nástroje ve svém vývoji mírně zaostávají za pokrokem u obráběcích strojů

a tato mezera ve vývoji omezuje možnosti špičkových strojů při výrobě leteckých

komponentů.

Moderní letadla a zejména pak bezpilotní letouny (UAV) mají podstatně vyšší podíl použitých součástí vyrobených z kompozitních materiálů. Efektivní obrábění

kompozitních materiálů si žádá specifické

řezné nástroje, na které se zaměřuje technologický skok v leteckém průmyslu.

Letecký hliník je i nadále široce používaným materiálem pro prvky draku letounů.

Mohlo by se zdát, že obrábění tohoto materiálu je jednoduché, avšak výběr správného řezného nástroje je nezbytným klíčem vedoucím k úspěchu při vysoce

produktivním obrábění hliníku.

Složitý tvar dílu je specifickým znakem

technologie turbínového motoru. Většina

geometricky komplikovaných částí leteckých motorů pracuje ve vysoce korozivním prostředí, a proto je vyrobena z těžko

obrobitelných materiálů, jako je titan a vysokoteplotní slitiny, aby byla zajištěna požadovaná odolnost a dlouhá životnost.

Složitost tvaru, nízká obrobitelnost materiálu a požadavky na vysokou přesnost jsou

T + T Technika a trh 10–11/2022

Obr. 1: Fréza D25 z řady HELI2000 s označením HM90 E90A D25-4-MMT15-JHP v systému MULTI-MASTER

hlavními překážkami při výrobě těchto dílů.

Moderní víceosá obráběcí centra umožňují použít různé strategie obrábění a tím

poskytují efektivnější způsob obrábění

tvarově složitých dílců. Ale řezný nástroj,

který přichází do přímého kontaktu s obrobkem, má silný dopad na celkový úspěch procesu obrábění. Intenzivní opotřebení nástroje ovlivňuje přesnost povrchu,

zatímco nepředvídatelné a náhlé poškození nástroje může v extrémních případech

vést až k vyzmetkování celého dílu.

Moderní víceúčelové stroje, soustruhy

švýcarského typu a soustruhy s revolverovou hlavou s poháněnými nástroji zásadně

změnily výrobu malých dílů různých hydraulických a pneumatických systémů, pohonů a příslušenství, které se používají v letadlech. V důsledku toho vyžaduje letecký

průmysl stále více řezných nástrojů, které

jsou speciálně navrženy pro tyto stroje, aby

bylo dosaženo maximální efektivity obrábění.

Řezný nástroj, jakožto nejmenší součást

výrobního systému, je klíčovým prvkem

pro podstatné zlepšení výkonu. Výrobci

leteckých dílů a výrobci obráběcích strojů

proto čekají na inovativní řešení pro novou úroveň procesů odstraňování přebytečného materiálu od výrobců a dodavatelů řezných nástrojů. Cíle řešení jsou

evidentní! Vyšší produktivita a delší životnost nástrojů. Obrábění složitých tvarů

konkrétních leteckých dílů a velkých dílů

draku vyžaduje od nástroje předvídatelnou životnost pro spolehlivé plánování

procesu a včasnou výměnu opotřebovaných nástrojů nebo jejich vyměnitelných

Obr. 2: Antivibrační tyč AV-D s vyměnitelnou

hlavou AVC-D25-GEAIR-3 pro vnitřní

zapichování, soustružení

a závitování