54
letecký průmysl l strojírenství
Nástroje ISCAR
pro obrábění v leteckém průmyslu
Z pohledu výroby je při
obrábění leteckých
komponentů největší
výzvou typ obráběného
materiálu. Titan,
vysokoteplotní superslitiny
(HTSA) a žáruvzdorné
oceli jsou těžko
obrobitelné materiály
a díky jejich charakteristice
jsou skutečným
problémem v celém
dodavatelské řetězci
leteckého průmyslu.
Špatná obrobitelnost těchto materiálů má
za následek nízké řezné rychlosti, což výrazně snižuje produktivitu a zkracuje životnost nástroje. Oba tyto faktory přímo
souvisejí s řeznými nástroji. ISCAR, jako
výrobce řezných nástrojů, si uvědomuje,
že funkčnost řezného nástroje definuje
stávající úroveň produktivity. Pravdou je,
že řezné nástroje ve svém vývoji mírně zaostávají za pokrokem u obráběcích strojů
a tato mezera ve vývoji omezuje možnosti špičkových strojů při výrobě leteckých
komponentů.
Moderní letadla a zejména pak bezpilotní letouny (UAV) mají podstatně vyšší podíl použitých součástí vyrobených z kompozitních materiálů. Efektivní obrábění
kompozitních materiálů si žádá specifické
řezné nástroje, na které se zaměřuje technologický skok v leteckém průmyslu.
Letecký hliník je i nadále široce používaným materiálem pro prvky draku letounů.
Mohlo by se zdát, že obrábění tohoto materiálu je jednoduché, avšak výběr správného řezného nástroje je nezbytným klíčem vedoucím k úspěchu při vysoce
produktivním obrábění hliníku.
Složitý tvar dílu je specifickým znakem
technologie turbínového motoru. Většina
geometricky komplikovaných částí leteckých motorů pracuje ve vysoce korozivním prostředí, a proto je vyrobena z těžko
obrobitelných materiálů, jako je titan a vysokoteplotní slitiny, aby byla zajištěna požadovaná odolnost a dlouhá životnost.
Složitost tvaru, nízká obrobitelnost materiálu a požadavky na vysokou přesnost jsou
T + T Technika a trh 10–11/2022
Obr. 1: Fréza D25 z řady HELI2000 s označením HM90 E90A D25-4-MMT15-JHP v systému MULTI-MASTER
hlavními překážkami při výrobě těchto dílů.
Moderní víceosá obráběcí centra umožňují použít různé strategie obrábění a tím
poskytují efektivnější způsob obrábění
tvarově složitých dílců. Ale řezný nástroj,
který přichází do přímého kontaktu s obrobkem, má silný dopad na celkový úspěch procesu obrábění. Intenzivní opotřebení nástroje ovlivňuje přesnost povrchu,
zatímco nepředvídatelné a náhlé poškození nástroje může v extrémních případech
vést až k vyzmetkování celého dílu.
Moderní víceúčelové stroje, soustruhy
švýcarského typu a soustruhy s revolverovou hlavou s poháněnými nástroji zásadně
změnily výrobu malých dílů různých hydraulických a pneumatických systémů, pohonů a příslušenství, které se používají v letadlech. V důsledku toho vyžaduje letecký
průmysl stále více řezných nástrojů, které
jsou speciálně navrženy pro tyto stroje, aby
bylo dosaženo maximální efektivity obrábění.
Řezný nástroj, jakožto nejmenší součást
výrobního systému, je klíčovým prvkem
pro podstatné zlepšení výkonu. Výrobci
leteckých dílů a výrobci obráběcích strojů
proto čekají na inovativní řešení pro novou úroveň procesů odstraňování přebytečného materiálu od výrobců a dodavatelů řezných nástrojů. Cíle řešení jsou
evidentní! Vyšší produktivita a delší životnost nástrojů. Obrábění složitých tvarů
konkrétních leteckých dílů a velkých dílů
draku vyžaduje od nástroje předvídatelnou životnost pro spolehlivé plánování
procesu a včasnou výměnu opotřebovaných nástrojů nebo jejich vyměnitelných
Obr. 2: Antivibrační tyč AV-D s vyměnitelnou
hlavou AVC-D25-GEAIR-3 pro vnitřní
zapichování, soustružení
a závitování