56
letecký průmysl l strojírenství
(CAMFIX). Společným znakem tohoto
modulárního systému je vyústění kanálku
vnitřního chlazení přímo na břit destičky
(viz obr. 2). V závislosti na průměru nástroje s válcovou stopkou se maximální
tlak chladicí kapaliny pohybuje od 30 do
70 barů, zatímco nástroje s polygonální
kuželovou stopkou CAMFIX umožňují
použít vysokotlaké hlazení až 300 barů.
Efektivní přívod chladicí kapaliny výrazně
prodlužuje životnost břitové destičky tím,
že zamezuje nežádoucímu přenosu tepla
a také pomáhá správné tvorbě a odvodu třísek z místa řezu. Proto tyto nástroje nacházejí široké uplatnění v leteckém průmyslu.
Nástroje pro vrtání
d
Obrábění kompozitních materiálů je velmi složitá disciplína plná různých nástrah.
Vysoká abrazivita kompozitů zvyšuje míru
opotřebení a dramaticky snižuje životnost
nástroje a ovlivňuje jeho výkon. Vrtání je
nejběžnější operací při obrábění kompozitů, a proto i sebemenší vylepšení funkčnosti vrtacích nástrojů je klíčové.
Společnost ISCAR vyvinula řadu nových
vrtáků určených zejména pro kompozitní
materiály. Pro zvýšení odolnosti proti oděru mají tyto vrtáky pájený břit z polykrystalického diamantu (PCD) a nebo je břit
opatřen diamantovým povlakem. V závislosti na průměru vrtáku je řezná část
opatřena hrotem (označení SCD-WPCD)
nebo špičkou (označení SCD-FNPCD)
z pájeného PCD a v obou případech je
možné až pětinásobné přebroušení. Monolitní karbidové vrtáky s diamantovým
CVD povlakem (označení SCD-CVD) jsou
atraktivní díky další specifické konstrukční
vlastnosti, kterou je zvlněný tvar hlavních
břitů. Takto speciálně konstruovaná geometrie řezné hrany účinně snižuje řezný
odpor a omezuje delaminaci a otřepy při
vrtání CFRP a vrstvených CFRP s hliníkovými fóliemi.
Kromě kompozitů jsou vrtáky s diamantovým CVD povlakem vhodné pro obrábění dalších vysoce abrazivních materiálů.
Vrtání hlubokých otvorů o malém průměru je běžnou operací při výrobě leteckých komponentů. Speciálně pro tyto
operace jsou určeny nové monolitní karbidové vrtáky SCD-SXC firmy ISCAR, které jsou dostupné v průměrech 3–10 mm.
Kombinace speciální geometrie, dvou
vodicích fazetek, leštěných drážek, vícevrstvého povlaku a vnitřního chlazení činí
z této řady nástrojů velmi efektivní nástroj
pro vrtání otvorů do austenitické nerez oceli, žáruvzdorné oceli a slitin na bázi železa,
a to až do hloubky 50×D s jedním nástrojem.
Pro jakoukoli složitost
d
Profily lopatek proudových motorů, kompresorů, impelerů a rotorů s integrovanými
T + T Technika a trh 10–11/2022
lopatkami (IBR) mají složitý tvar, který je
definován aerodynamickými požadavky.
K této složitosti se přidává nový vývoj zaměřený na zlepšení účinnosti leteckých
motorů. Pokrok v technologii přinesl nové
metody výroby tvarových dílů, zejména
3D tisk, což výrazně snižuje množství potřebného materiálu určeného k odebrání.
Konvenční třískové obrábění však zůstává
nejběžnější metodou konečné metody
opracování při výrobě geometricky složitých leteckých komponent. Pokrok v pětiosém obrábění a CAD/CAM systémech
výrazně pomohl překonat potíže při výrobě dílů pro letecký průmysl.
Soudečkové frézy jsou velmi vhodným
nástrojem pro pětiosé obrábění leteckých
komponentů s tvarově složitými povrchy.
Společnost ISCAR vyvinula řadu soudečkových fréz o průměru 8–16 mm, které
jsou dostupné jako monolitní karbidové
frézy nebo v systému MULTI-MASTER
s vyměnitelnou karbidovou hlavicí. Zavedením těchto nástrojů do obráběcích procesů lze dosáhnout vyšší produktivity při
obrábění lopatek.
Slibný multitasking
d
U víceúčelových strojů a soustruhů švýcarského typu závisí efektivita odebírání
přebytečného materiálu, do značné míry,
na správném výběru nástroje. Abychom
dosáhli vyšší produktivity v omezeném
prostoru stroje, je nutné dodržet základní
požadavek a zajistit maximální tuhost
upnutí nástroje a minimalizovat jeho vyložení.
S novou prodejní kampaní NEOLOGIQ
uvedla na trh společnost ISCAR novou řadu stopek NEOCOLLET (viz obr. 4), které
umožňují přímé upínání do ER kleštinových upínačů bez použití ER kleštin. Výhodou systému je vyšší tuhost upnutí. Na
novou řadu stopek NEOCOLLET se upínají vyměnitelné celokarbidové frézovací
hlavice z řady T-SLOT s označením SD-SP.
Jak již bylo několikrát zmíněno, použití
vysokotlakého chlazení může podstatně
zlepšit výkon obrábění, zejména pokud se
jedná o problematické materiály jako je titan, vysokoteplotní superslitiny (HTSA),
různé typy nerez ocelí a další těžko obrobitelné materiály používané v leteckém průmyslu. ISCAR také nabízí nové
soustružnické nástroje s držákem se
čtvercovým průřezem stopky a spolehlivým upínacím mechanismem pro 55°
kosočtvercové destičky, které rovněž
umožňují použít vysokotlaké chlazení při
podélném, čelním a tvarovém soustružení
dílů s malým průměrem (viz obr. 5).
Výše uvedené příklady novinek ilustrují,
jak se firma ISCAR stále snaží najít efektivnější řešení pro splnění nových požadavků leteckého průmyslu. Zpomalení průmyslu a růstu ekonomiky, včetně omezení
výroby letadel způsobené onemocněním
COVID-19, však nezmenšilo ani jinak negativně neovlivnilo zaměření firmy ISCAR
na uspokojení potřeb svých obchodních
partnerů a spotřebitelů nástrojů v leteckém průmyslu. Naopak byly vyvinuty
nové progresivní řezné nástroje, které
bezpochyby ISCAR úspěšně implementuje do modernizované technologie výroby po renesanci ve výrobě letadel
zítřka.
p
www.iscar.cz
Obr. 5: Vnější nožové držáky pro 55°
kosočtvercové destičky s přívodem
vysokotlakého chlazení