56

letecký průmysl l strojírenství

(CAMFIX). Společným znakem tohoto

modulárního systému je vyústění kanálku

vnitřního chlazení přímo na břit destičky

(viz obr. 2). V závislosti na průměru nástroje s válcovou stopkou se maximální

tlak chladicí kapaliny pohybuje od 30 do

70 barů, zatímco nástroje s polygonální

kuželovou stopkou CAMFIX umožňují

použít vysokotlaké hlazení až 300 barů.

Efektivní přívod chladicí kapaliny výrazně

prodlužuje životnost břitové destičky tím,

že zamezuje nežádoucímu přenosu tepla

a také pomáhá správné tvorbě a odvodu třísek z místa řezu. Proto tyto nástroje nacházejí široké uplatnění v leteckém průmyslu.

Nástroje pro vrtání

d

Obrábění kompozitních materiálů je velmi složitá disciplína plná různých nástrah.

Vysoká abrazivita kompozitů zvyšuje míru

opotřebení a dramaticky snižuje životnost

nástroje a ovlivňuje jeho výkon. Vrtání je

nejběžnější operací při obrábění kompozitů, a proto i sebemenší vylepšení funkčnosti vrtacích nástrojů je klíčové.

Společnost ISCAR vyvinula řadu nových

vrtáků určených zejména pro kompozitní

materiály. Pro zvýšení odolnosti proti oděru mají tyto vrtáky pájený břit z polykrystalického diamantu (PCD) a nebo je břit

opatřen diamantovým povlakem. V závislosti na průměru vrtáku je řezná část

opatřena hrotem (označení SCD-WPCD)

nebo špičkou (označení SCD-FNPCD)

z pájeného PCD a v obou případech je

možné až pětinásobné přebroušení. Monolitní karbidové vrtáky s diamantovým

CVD povlakem (označení SCD-CVD) jsou

atraktivní díky další specifické konstrukční

vlastnosti, kterou je zvlněný tvar hlavních

břitů. Takto speciálně konstruovaná geometrie řezné hrany účinně snižuje řezný

odpor a omezuje delaminaci a otřepy při

vrtání CFRP a vrstvených CFRP s hliníkovými fóliemi.

Kromě kompozitů jsou vrtáky s diamantovým CVD povlakem vhodné pro obrábění dalších vysoce abrazivních materiálů.

Vrtání hlubokých otvorů o malém průměru je běžnou operací při výrobě leteckých komponentů. Speciálně pro tyto

operace jsou určeny nové monolitní karbidové vrtáky SCD-SXC firmy ISCAR, které jsou dostupné v průměrech 3–10 mm.

Kombinace speciální geometrie, dvou

vodicích fazetek, leštěných drážek, vícevrstvého povlaku a vnitřního chlazení činí

z této řady nástrojů velmi efektivní nástroj

pro vrtání otvorů do austenitické nerez oceli, žáruvzdorné oceli a slitin na bázi železa,

a to až do hloubky 50×D s jedním nástrojem.

Pro jakoukoli složitost

d

Profily lopatek proudových motorů, kompresorů, impelerů a rotorů s integrovanými

T + T Technika a trh 10–11/2022

lopatkami (IBR) mají složitý tvar, který je

definován aerodynamickými požadavky.

K této složitosti se přidává nový vývoj zaměřený na zlepšení účinnosti leteckých

motorů. Pokrok v technologii přinesl nové

metody výroby tvarových dílů, zejména

3D tisk, což výrazně snižuje množství potřebného materiálu určeného k odebrání.

Konvenční třískové obrábění však zůstává

nejběžnější metodou konečné metody

opracování při výrobě geometricky složitých leteckých komponent. Pokrok v pětiosém obrábění a CAD/CAM systémech

výrazně pomohl překonat potíže při výrobě dílů pro letecký průmysl.

Soudečkové frézy jsou velmi vhodným

nástrojem pro pětiosé obrábění leteckých

komponentů s tvarově složitými povrchy.

Společnost ISCAR vyvinula řadu soudečkových fréz o průměru 8–16 mm, které

jsou dostupné jako monolitní karbidové

frézy nebo v systému MULTI-MASTER

s vyměnitelnou karbidovou hlavicí. Zavedením těchto nástrojů do obráběcích procesů lze dosáhnout vyšší produktivity při

obrábění lopatek.

Slibný multitasking

d

U víceúčelových strojů a soustruhů švýcarského typu závisí efektivita odebírání

přebytečného materiálu, do značné míry,

na správném výběru nástroje. Abychom

dosáhli vyšší produktivity v omezeném

prostoru stroje, je nutné dodržet základní

požadavek a zajistit maximální tuhost

upnutí nástroje a minimalizovat jeho vyložení.

S novou prodejní kampaní NEOLOGIQ

uvedla na trh společnost ISCAR novou řadu stopek NEOCOLLET (viz obr. 4), které

umožňují přímé upínání do ER kleštinových upínačů bez použití ER kleštin. Výhodou systému je vyšší tuhost upnutí. Na

novou řadu stopek NEOCOLLET se upínají vyměnitelné celokarbidové frézovací

hlavice z řady T-SLOT s označením SD-SP.

Jak již bylo několikrát zmíněno, použití

vysokotlakého chlazení může podstatně

zlepšit výkon obrábění, zejména pokud se

jedná o problematické materiály jako je titan, vysokoteplotní superslitiny (HTSA),

různé typy nerez ocelí a další těžko obrobitelné materiály používané v leteckém průmyslu. ISCAR také nabízí nové

soustružnické nástroje s držákem se

čtvercovým průřezem stopky a spolehlivým upínacím mechanismem pro 55°

kosočtvercové destičky, které rovněž

umožňují použít vysokotlaké chlazení při

podélném, čelním a tvarovém soustružení

dílů s malým průměrem (viz obr. 5).

Výše uvedené příklady novinek ilustrují,

jak se firma ISCAR stále snaží najít efektivnější řešení pro splnění nových požadavků leteckého průmyslu. Zpomalení průmyslu a růstu ekonomiky, včetně omezení

výroby letadel způsobené onemocněním

COVID-19, však nezmenšilo ani jinak negativně neovlivnilo zaměření firmy ISCAR

na uspokojení potřeb svých obchodních

partnerů a spotřebitelů nástrojů v leteckém průmyslu. Naopak byly vyvinuty

nové progresivní řezné nástroje, které

bezpochyby ISCAR úspěšně implementuje do modernizované technologie výroby po renesanci ve výrobě letadel

zítřka.

p

www.iscar.cz

Obr. 5: Vnější nožové držáky pro 55°

kosočtvercové destičky s přívodem

vysokotlakého chlazení