elektromobilita l energetika l měření a regulace
prvků (Finite Element Analysis, FEA) a ostatní simulační programy, používané v konstrukčních procesech, umožňují vývoj ve
virtuálním světě, identifikaci případných
problémů a jejich včasnou prevenci. Tímto způsobem je možné plnit časové harmonogramy zákazníků.
To, co se prokázalo jako účinné v jiných
průmyslových odvětvích, je často možné
aplikovat i u elektromobility. Společnost
například používá své stávající zkušební
systémy a zařízení, z nichž některá jsou
velmi složitá, k tomu, aby rychle dospěla
i k řešením v této oblasti. Příklady zahrnují
zkušební laboratoř pro testy požární odolnosti v letectví v Northborough v americkém státě Massachusetts a zkušební
stolice rotačních zařízení pro aplikace
v německém Stuttgartu, ve Ft. Wayne v Indianě, USA, v Bridgwateru v Anglii a v italském Turinu.
Těsnění pro těžké provozní
podmínky zvyšují efektivnost
elektromobility
d
Prof. Dr. Konrad Saur pokračuje: „Různé
třídy elektricky poháněných vozidel vyžadují velmi podobná řešení v oblasti těsnění. U všech těchto vozidel musí být například baterie chráněna před provozním
prostředím a vibracemi. Jedním z palčivých problémů je to, že chemické složení
bateriové kapaliny se u nabité baterie liší
od baterie vybité.”
A s ohledem na těsnění rotačních pohybů
dodává: „U elektricky poháněných vozidel
jsou požadavky na těsnění instalovaná na
e-nápravách obecně náročnější nežli u spalovacích motorů. Je tomu tak především díky výrazně vyšším provozním otáčkám
elektromotorů a s nimi souvisejícím, výrazně vyšším teplotám v oblasti těsnění rotačních pohybů. Navíc musí být v závislosti na
tribologickém chování tyto komponenty
schopné se vesměs obejít bez mazání nebo musí být kompatibilní s případným
chemicky agresivním mazivem.”
– a to i s nízkým využitím maziva – a pomáhají zvyšovat dojezdovou vzdálenost
vozidel či letadel poháněných elektrickým
proudem.
Elektrická vodivost:
nové možnosti
pro těsnění a skříně
d
Pokud jde o materiály, představují Turcon®
MC1 a Turcon® MC2 první elektricky vodivé směsi na bázi polytetrafluorethylenu
(PTFE), které jsou určeny k použití u pružinových a elastomerových předpjatých těsnění. Tyto materiály umožňují zajištění
vlastností, jako je izolace, elektrická a tepelná vodivost a elektromagnetické stínění.
Tyto materiály optimálně naplňují požadavky pro materiály používané pro výrobu těsnění k bateriím elektromotorů.
Odolávají jak vysokým teplotám, které
jsou charakteristickým jevem u elektromotorů, tak i agresivním kapalinám v bateriích.
Společnost Trelleborg pro baterie také vyvíjí a vyrábí zakázková řešení pro těsnění
krytů. Jelikož je baterie svým tvarem přizpůsobená tvaru vozidla, musí být za účelem splnění dalších funkčních požadavků
přizpůsobena tvaru vozidla i bateriová
skříň a její těsnění. Těsnění nejenom chrání baterii před vlhkem, ale poskytuje jí také ochranu před tlakovou vodou, což je
požadavek pro všechny výrobce baterií,
spočívající v nutnosti zajistit baterii
ochranné krytí IP66.
Posun vpřed:
Řešení společnosti Trelleborg
pomáhají formovat budoucnost d
Prof. Dr. Konrad Saur je přesvědčen, že
společnost Trelleborg Sealing Solutions
významnou měrou přispívá ke zvýšení
úrovně elektromobility. Závěrem sděluje:
„Pokud se týče celkového komplexního
systému elektrických vozidel, zdají se být
komponenty společnosti Trelleborg spíše
nevýznamné. Avšak ve skutečnosti mají
rozhodující význam pro další rozvoj elektrických vozidel.
Spolu s našimi zákazníky jsme již pro
elektromobilitu vyvinuli perspektivní řešení. Budeme jim dále naslouchat a úzce s nimi spolupracovat. Vědomí, že jsme klíčovým hráčem v tomto vzkvétajícím trhu
budoucnosti, nás plní hrdostí. Budeme dále pomáhat s formováním vývoje prostřednictvím svých inovací a budeme přispívat
k tomu, aby elektricky poháněná vozidla
mohla být v budoucnu stále efektivnější,
a abychom dosáhli vyšší hustoty energie
a větší dojezdové vzdálenosti.”
p
www.tss.trelleborg.com/cz
Menší tření vede k větší
dojezdové vzdálenosti:
Těsnění HiSpin posunují elektromobilitu kupředu
d
Těsnění rotačních pohybů HiSpin ®
PDR RT a HiSpin® HS40 jsou specificky
navržena pro aplikace u e-náprav a jsou
konstruována tak, aby fungovala efektivně
při vysokých otáčkách, což je nutné pro
efektivní funkci e-nápravy. Tímto způsobem významně přispívají k tomu, aby
elektrická vozidla našla své uplatnění v širokém spektru aplikací.
Těsnění HiSpin® PDR RT a HiSpin® HS40
společnosti Trelleborg splňují požadavky
na těsnění, které jsou kladeny při vysokých
otáčkách s nízkým koeficientem tření
www.technikaatrh.cz
23