24

elektromobilita l energetika l měření a regulace

Elektro tahač SEMI od Tesly

jde do výroby

ujede však jen zhruba 800 km

Tesla Semi je plně elektrický návěs třídy 8 poháněný

baterií ve vývoji společností Tesla, Inc. Dvě koncepční

vozidla byla odhalena v listopadu 2017. Výroba byla

zahájena letos a měla by dosáhnout 100 000

nákladních vozidel ročně.

Trocha historie

d

Společnost původně oznámila, že nákladní automobil bude mít dojezd 500 mil na

plné nabití a s novými bateriemi bude

schopen ujet 400 mil (650 km) po 80%

nabití za 30 minut pomocí solárního pohonu. Nabíjecí stanice Tesla Megacharger.

Generální ředitel Tesly Elon Musk řekl, že

Semi bude standardně dodáván s Tesla

Autopilot, který umožňuje semi-autonomní jízdu na dálnicích.

Semi byl poprvé zmíněn v hlavním plánu

Tesla 2016. Tesla v té době uvedla, že mají

funkční prototyp, který používá „hromadu“

elektromotorů Tesla Model 3. Od dubna

2017 vedl program Tesla Semi Jerome

Guillen. Guillen měl kdysi na starosti návěs Cascadia Diesel Motor Class 8 společnosti Freightliner, než se připojil k Tesle,

aby konfiguroval výrobní linku Modelu S,

ale o rok později opustil program Semi,

aby vedl jednu z linek generální montáže

Modelu 3 a následně se stal prezidentem

Tesly. automotive v září 2018. Nové vedení programu Semi nebylo ke konci roku

2019 veřejně oznámeno.

Koncept prototypu Semi byl odhalen na

tiskové konferenci 16. listopadu 2017, kde

Musk poskytl další specifika. Tvrdil, že provoz elektrického Semi bude stát (12 centů/km) méně než naftový nákladní vůz,

T + T Technika a trh 10–11/2022

pokud by se nabíjel na meganabíječce,

kde by Tesla garantovala cenu 7 c/kWh

(ve Spojených státech). Pokud se Semi nenabíjí na Meganabíječce, budou úspory

záviset na ceně elektřiny; vysoké náklady

například v Kalifornii mohou eliminovat

přínos provozních nákladů.

a brzdy, aby poskytovaly trakci a stabilitu

za všech podmínek. Centrální poloha sedadel poskytuje řidiči lepší výhled, zatímco plně elektrická architektura snižuje riziko převrácení a vniknutí do kabiny

v případě nehody.

Masivní rozsah

Dva prototypy Tesla Semis

v Rocklinu v Kalifornii

d

V listopadu 2017 Tesla předpokládala, že

očekávaná cena běžných produkčních verzí pro verze s dojezdem 300 mil (480 km)

a 500 mil (800 km) bude 150 000 USD

a 180 000 USD. Společnost uvedla, že nabídne Founder's Series Semi za 200 000

USD.

Špičkový výkon

d

Tři nezávislé motory poskytují okamžitý

točivý moment a bezkonkurenční výkon

při jakékoli rychlosti, takže řidiči mohou

bezpečně splynout a držet krok s provozem. Zrychlete z 0 na 60 mph za 20 sekund s plným zatížením a udržujte rychlost na úrovni dálnice i ve strmých svazích.

d

Kombinovaná nákladní vozidla tvoří asi

18 procent emisí vozidel v USA – Semi to

pomůže změnit. Se spotřebou energie

méně než 2 kWh na míli může Semi ujet

až 500 mil na jedno nabití. Obnovte až

70 procent dojezdu za 30 minut pomocí

nabíječek Tesla Semi Chargers.

Nízké náklady

d

Nabíjení elektřinou je přibližně 2,5× levnější na míli než tankování nafty. Operátoři vidí odhadovanou úsporu paliva až

200 000 USD během prvních tří let vlastnictví. Díky vzdálené diagnostice, bezdrátovým aktualizacím softwaru a menšímu

počtu pohyblivých součástí, které je třeba

udržovat, budou operátoři trávit méně času v servisních střediscích a více času na

cestách.

p

Maximální bezpečnost

d

Tahač Semi se standardně dodává s aktivními bezpečnostními prvky, které se spojují s pokročilými ovládacími prvky motoru

www.tesla.com/semi