24
elektromobilita l energetika l měření a regulace
Elektro tahač SEMI od Tesly
jde do výroby
ujede však jen zhruba 800 km
Tesla Semi je plně elektrický návěs třídy 8 poháněný
baterií ve vývoji společností Tesla, Inc. Dvě koncepční
vozidla byla odhalena v listopadu 2017. Výroba byla
zahájena letos a měla by dosáhnout 100 000
nákladních vozidel ročně.
Trocha historie
d
Společnost původně oznámila, že nákladní automobil bude mít dojezd 500 mil na
plné nabití a s novými bateriemi bude
schopen ujet 400 mil (650 km) po 80%
nabití za 30 minut pomocí solárního pohonu. Nabíjecí stanice Tesla Megacharger.
Generální ředitel Tesly Elon Musk řekl, že
Semi bude standardně dodáván s Tesla
Autopilot, který umožňuje semi-autonomní jízdu na dálnicích.
Semi byl poprvé zmíněn v hlavním plánu
Tesla 2016. Tesla v té době uvedla, že mají
funkční prototyp, který používá „hromadu“
elektromotorů Tesla Model 3. Od dubna
2017 vedl program Tesla Semi Jerome
Guillen. Guillen měl kdysi na starosti návěs Cascadia Diesel Motor Class 8 společnosti Freightliner, než se připojil k Tesle,
aby konfiguroval výrobní linku Modelu S,
ale o rok později opustil program Semi,
aby vedl jednu z linek generální montáže
Modelu 3 a následně se stal prezidentem
Tesly. automotive v září 2018. Nové vedení programu Semi nebylo ke konci roku
2019 veřejně oznámeno.
Koncept prototypu Semi byl odhalen na
tiskové konferenci 16. listopadu 2017, kde
Musk poskytl další specifika. Tvrdil, že provoz elektrického Semi bude stát (12 centů/km) méně než naftový nákladní vůz,
T + T Technika a trh 10–11/2022
pokud by se nabíjel na meganabíječce,
kde by Tesla garantovala cenu 7 c/kWh
(ve Spojených státech). Pokud se Semi nenabíjí na Meganabíječce, budou úspory
záviset na ceně elektřiny; vysoké náklady
například v Kalifornii mohou eliminovat
přínos provozních nákladů.
a brzdy, aby poskytovaly trakci a stabilitu
za všech podmínek. Centrální poloha sedadel poskytuje řidiči lepší výhled, zatímco plně elektrická architektura snižuje riziko převrácení a vniknutí do kabiny
v případě nehody.
Masivní rozsah
Dva prototypy Tesla Semis
v Rocklinu v Kalifornii
d
V listopadu 2017 Tesla předpokládala, že
očekávaná cena běžných produkčních verzí pro verze s dojezdem 300 mil (480 km)
a 500 mil (800 km) bude 150 000 USD
a 180 000 USD. Společnost uvedla, že nabídne Founder's Series Semi za 200 000
USD.
Špičkový výkon
d
Tři nezávislé motory poskytují okamžitý
točivý moment a bezkonkurenční výkon
při jakékoli rychlosti, takže řidiči mohou
bezpečně splynout a držet krok s provozem. Zrychlete z 0 na 60 mph za 20 sekund s plným zatížením a udržujte rychlost na úrovni dálnice i ve strmých svazích.
d
Kombinovaná nákladní vozidla tvoří asi
18 procent emisí vozidel v USA – Semi to
pomůže změnit. Se spotřebou energie
méně než 2 kWh na míli může Semi ujet
až 500 mil na jedno nabití. Obnovte až
70 procent dojezdu za 30 minut pomocí
nabíječek Tesla Semi Chargers.
Nízké náklady
d
Nabíjení elektřinou je přibližně 2,5× levnější na míli než tankování nafty. Operátoři vidí odhadovanou úsporu paliva až
200 000 USD během prvních tří let vlastnictví. Díky vzdálené diagnostice, bezdrátovým aktualizacím softwaru a menšímu
počtu pohyblivých součástí, které je třeba
udržovat, budou operátoři trávit méně času v servisních střediscích a více času na
cestách.
p
Maximální bezpečnost
d
Tahač Semi se standardně dodává s aktivními bezpečnostními prvky, které se spojují s pokročilými ovládacími prvky motoru
www.tesla.com/semi