46

manipulační technika l doprava

a tento nový zákon jim jednoznačně shrnuje, na co se zaměřit. Já se servisu věnuji

posledních 6 let a před 6 lety povinné kontroly (Inspekce) nedodržovalo asi 80 % firem. Situace se prokazatelně mění a podle

našeho každoročního průzkumu Crane

monitor je to dnes menšina, která kontroly zanedbává, jde přibližně „jen” o 30 %

a toto číslo každým rokem klesá.

Navíc se pravidelná péče o zařízení

velmi vyplácí. Z vlastní zkušenosti

mohu potvrdit, že do firem, které dodržují pravidelné čtvrtletní kontroly,

prakticky nevyjíždíme na opravy. Pokud při kontrole zjistíme hrozící závadu, vyřešíme ji včas a vyhneme se nečekané odstávce a vyšším nákladům

a opravu.

p Kdo může kontroly provádět?

Jakou musí mít odbornost?

Revize a zkoušky musí provádět revizní

technik, který má středoškolské vzdělání

a tři roky praxe v oboru nebo vysokoškolské vzdělání a dva roky praxe. V tom není

prakticky žádná změna. Kontroly může

vykonávat pouze odborný technik, s prokazatelnou dvouletou zkušeností, který je

vyučený v oboru strojním nebo elektrotechnickém. Na montáže a opravy je nově potřeba vyučení v oboru a rok praxe.

Tuto úpravu jako profesionál, dlouhodobě

působící v oboru, vítám, protože bylo

smutnou praxí, že na montáž jeřábu některých firem přijela skupina dělníků

bez jakýchkoliv zkušeností, vedená jediným zkušeným pracovníkem, to už se

teď nesmí dít. Všichni, kteří budou zařízení instalovat musí být minimálně vyučeni v oboru.

T + T Technika a trh 10–11/2022

p Co firma Konecranes

and Demag nabízí svým

zákazníkům, aby dostála

zákonným požadavkům?

Prakticky úplně všechno. Především už to

nabízíme a v praxi realizujeme řadu let,

nová legislativa jen potvrzuje správnost

této cesty. Nový jeřáb dodáme podle

předpisů včetně jeřábové dráhy, pokud je

potřeba. Snadno pak projde ověřovací

zkouškou u technické inspekce. Naši

technici pak pravidelně každé 3 měsíce

provádějí kontroly, jsme schopni k tomu

účelu zajistit i plošinu. U kritických zařízení dokážeme vytipovat a zajistit balíček

náhradních dílů nezbytných pro chod zařízení. Po roce provedeme pravidelnou

údržbu podle návodu výrobce. Nabízíme

revize, zkoušky, měření životnosti, po 5 letech provedeme zaměření dráhy a podrobnou prohlídku ocelové konstrukce.

Součástí naší nabídky jsou samozřejmě také velké i menší modernizace. Když jeřáb

dojde na konec životnosti, jsme schopni

udělat generální opravu, takže pak pracuje dál jako nový. A když už opravit nelze,

nabídneme zákazníkovi nový jeřáb.

o zařízení po celou dobu jeho životnosti,

v ČR zcela bezkonkurenční. Pro řadu výrobců jejich zájem končí předáním jeřábu

zákazníkovi, ale to je podle naší strategie

špatný přístup. My se nebojíme zodpovídat za stav našeho zařízení v kterémkoliv

okamžiku jeho provozu.

p To je velký závazek, jak máte

servis organizačně řízený?

Máme tři větší servisní střediska: ve Slaném, v Brně a v Ostravě a menší základny v regionech. Řada našich techniků

pracovala dříve i na jiných značkách jeřábů, takže máme kompletní know-how

všeho, co lze v republice najít. Dokážeme zákazníkům vyřešit prakticky jakýkoliv problém na jakémkoliv zařízení, v tom

je naše síla.

p

p Co když od vás někdo chce

servisovat jeřáb jiné značky?

To je snadné. První, co uděláme, je, že

zkontrolujeme dokumentaci a doplníme, co není v pořádku. Potom zpravidla

následuje důkladná revize naším technikem a výpočet životnosti. Pokud je zařízení v pořádku, naskočíme do standardního

cyklu 3měsíčních kontrol a tak dále, jak

jsem to popsal v předchozí odpovědi.

Bez nadsázky mohu říci, že naše společnost je v oblasti servisu a obecně v péči

Konecranes and Demag, s.r.o.

Bienerova 1536, 274 81 Slaný

Tel.: +420 312 514 111

www.konecranes.cz

www.demagcranes.cz