46
manipulační technika l doprava
a tento nový zákon jim jednoznačně shrnuje, na co se zaměřit. Já se servisu věnuji
posledních 6 let a před 6 lety povinné kontroly (Inspekce) nedodržovalo asi 80 % firem. Situace se prokazatelně mění a podle
našeho každoročního průzkumu Crane
monitor je to dnes menšina, která kontroly zanedbává, jde přibližně „jen” o 30 %
a toto číslo každým rokem klesá.
Navíc se pravidelná péče o zařízení
velmi vyplácí. Z vlastní zkušenosti
mohu potvrdit, že do firem, které dodržují pravidelné čtvrtletní kontroly,
prakticky nevyjíždíme na opravy. Pokud při kontrole zjistíme hrozící závadu, vyřešíme ji včas a vyhneme se nečekané odstávce a vyšším nákladům
a opravu.
p Kdo může kontroly provádět?
Jakou musí mít odbornost?
Revize a zkoušky musí provádět revizní
technik, který má středoškolské vzdělání
a tři roky praxe v oboru nebo vysokoškolské vzdělání a dva roky praxe. V tom není
prakticky žádná změna. Kontroly může
vykonávat pouze odborný technik, s prokazatelnou dvouletou zkušeností, který je
vyučený v oboru strojním nebo elektrotechnickém. Na montáže a opravy je nově potřeba vyučení v oboru a rok praxe.
Tuto úpravu jako profesionál, dlouhodobě
působící v oboru, vítám, protože bylo
smutnou praxí, že na montáž jeřábu některých firem přijela skupina dělníků
bez jakýchkoliv zkušeností, vedená jediným zkušeným pracovníkem, to už se
teď nesmí dít. Všichni, kteří budou zařízení instalovat musí být minimálně vyučeni v oboru.
T + T Technika a trh 10–11/2022
p Co firma Konecranes
and Demag nabízí svým
zákazníkům, aby dostála
zákonným požadavkům?
Prakticky úplně všechno. Především už to
nabízíme a v praxi realizujeme řadu let,
nová legislativa jen potvrzuje správnost
této cesty. Nový jeřáb dodáme podle
předpisů včetně jeřábové dráhy, pokud je
potřeba. Snadno pak projde ověřovací
zkouškou u technické inspekce. Naši
technici pak pravidelně každé 3 měsíce
provádějí kontroly, jsme schopni k tomu
účelu zajistit i plošinu. U kritických zařízení dokážeme vytipovat a zajistit balíček
náhradních dílů nezbytných pro chod zařízení. Po roce provedeme pravidelnou
údržbu podle návodu výrobce. Nabízíme
revize, zkoušky, měření životnosti, po 5 letech provedeme zaměření dráhy a podrobnou prohlídku ocelové konstrukce.
Součástí naší nabídky jsou samozřejmě také velké i menší modernizace. Když jeřáb
dojde na konec životnosti, jsme schopni
udělat generální opravu, takže pak pracuje dál jako nový. A když už opravit nelze,
nabídneme zákazníkovi nový jeřáb.
o zařízení po celou dobu jeho životnosti,
v ČR zcela bezkonkurenční. Pro řadu výrobců jejich zájem končí předáním jeřábu
zákazníkovi, ale to je podle naší strategie
špatný přístup. My se nebojíme zodpovídat za stav našeho zařízení v kterémkoliv
okamžiku jeho provozu.
p To je velký závazek, jak máte
servis organizačně řízený?
Máme tři větší servisní střediska: ve Slaném, v Brně a v Ostravě a menší základny v regionech. Řada našich techniků
pracovala dříve i na jiných značkách jeřábů, takže máme kompletní know-how
všeho, co lze v republice najít. Dokážeme zákazníkům vyřešit prakticky jakýkoliv problém na jakémkoliv zařízení, v tom
je naše síla.
p
p Co když od vás někdo chce
servisovat jeřáb jiné značky?
To je snadné. První, co uděláme, je, že
zkontrolujeme dokumentaci a doplníme, co není v pořádku. Potom zpravidla
následuje důkladná revize naším technikem a výpočet životnosti. Pokud je zařízení v pořádku, naskočíme do standardního
cyklu 3měsíčních kontrol a tak dále, jak
jsem to popsal v předchozí odpovědi.
Bez nadsázky mohu říci, že naše společnost je v oblasti servisu a obecně v péči
Konecranes and Demag, s.r.o.
Bienerova 1536, 274 81 Slaný
Tel.: +420 312 514 111
www.konecranes.cz
www.demagcranes.cz