manipulační technika l doprava

45

p Co se tedy od 1. 7. mění pro

uživatele zdvihacích zařízení?

Zásadní změnou je rozšíření definice pro

vyhrazená zdvihací zařízení. Zatímco dříve

do této kategorie spadala zařízení s nosností nad 5 tun, nyní sem patří zařízení nad

1 tunu. Tato skupina mezi 1 a 5 tunami zařízení je ve firmách nesmírně početná, odhaduji, že řádově jde o vyšší tisíce zařízení,

pro která nyní platí nová pravidla.

Další rozšíření se týká vyhrazených zařízení první třídy, což jsou nově zařízení nad

3,2 tuny nosnosti. Ta podléhají povinnosti

uvedení do provozu pod dohledem Technické inspekce České republiky (TIČR).

p Jsou nově stanovené také

sankce v případě neplnění

zákonných povinností?

Ano, horní hranice pokuty, kterou lze udělit,

stoupla na 2 miliony. Ale osobně se domnívám, že k takto přísným postihům docházet

nebude. Na základě mých informací nastává

období, kdy inspekce bude kontrolovat dodržování nového zákona, zda firmy mají v

pořádku dokumentaci, jak často dělají Kontroli, zda vedou potřebnou evidenci apod.,

ale primárním cílem není někoho trestat.

p Jaké má teď provozovatel

zařízení nad 1 tunu povinnosti?

Základem je Kontrola každé 3 měsíce

(dříve Inspekce dle ČSN ISO 9927-1).

Podle zatřídění zařízení se v ročních až

čtyřletých intervalech provádějí revize

zdvihacího zařízení a elektrozařízení. Dále

je třeba zajistit údržbu stanovenou v manuálu, obvykle jednou za půl roku či za

rok. Pokud je součástí ocelová konstrukce,

musí se kontrolovat i ta, stejně jako vazáky a prostředky pro zavěšení. Povinností

je také měření životnosti zařízení, což je

snadné u nových jeřábů, jejichž řídící

jednotka shromažďuje data po celou dobu životního cyklu, ale platí to samozřejmě i u starších zařízení, kde to již tak snadné není.

p Povede nová právní úprava

k větší bezpečnosti?

Já se domnívám, že ano. Firmy si uvědomují, že bezpečnost je třeba brát vážně,

pokračování

inzerce

Jeřábová řa

ada Konecranes S

NOVÉ SYNTETICKÉ LANO pro perfektní navíjení - jeho stabilní

symetrická struktura eliminuje tradiční defekty lana a zároveň

snižuje povrchový tlak a opotřebení.

Nová generace

zdvihání břemen

NAKLONĚNÝ BUBEN A V Y VÁŽENÉ NAVÍJENÍ jsou prvními

jeřábovými vlastnostmi tohoto druhu na světě. Eliminují maximální

třecí síly lana a prodlužují životnost navíjejících komponentů.

konecranes.cz

INOVATIVNÍ HLAVNÍ NOSNÍK mostového jeřábu je tím nejlepším

řešením pro vaši jeřábovou dráhu. Revoluční kluzný spoj zajišťuje

přesné usazení příčníku na jeřábové dráze.

www.technikaatrh.cz

a