elektromobilita l energetika l měření a regulace
až po začátku cesty. Je to také komfortnější, protože posádka první kilometry v autě
nemusí drkotat zuby nebo se potit. „V extrémních teplotách je vždy potřeba počítat s tím, že nabíjení může být oproti běžným situacím o něco pomalejší. V zimě je
potřeba baterii vyhřívat, v horkém létě
chladit,” říká Michal Hora a doplňuje, že
vše funguje ideálně zhruba od pokojové
teploty výše a že systém chlazení či vytápění baterie si elektromobily ŠKODA řídí
zcela samy, uživatel se nemusí o nic starat
(s výjimkou zmíněného nastavení vyhřátí
nebo vychlazení interiéru před cestou).
Nabíjet lze bezpečně i za deště d
Jak doma, tak na cestách může být nabíjení už skutečně tak jednoduché, že stačí
jen přijet, zaparkovat a připojit konektor.
K co nejefektivnějšímu domácímu nabíjení elektromobilu doporučují experti pořídit si domů wallbox, který umožní auto
nabíjet střídavým proudem s výkonem až
11 kW. „Wallbox je nejjednodušší a nejpraktičtější řešení, v budoucnu bude možné ho také napojit na systém řízení energie v domě a ovládat ho třeba v souvislosti
s výrobou elektřiny ve fotovoltaické elektrárně na domě,” říká Hora.
Ten také ujišťuje, že nabíjení se není třeba při dodržení základních bezpečnostních pokynů obávat v žádném počasí.
„Problém není nabíjet ani v dešti a bouřce. Nabíjecí systém je oddělen od karoserie vozu a ta je při nabíjení uzemněna.
Nabíjecí konektor je pak zkonstruován
tak, aby se do něj voda nedostávala, je tedy možné ho používat venku i za deště,”
vysvětluje Hora a dodává: „S tím, že během nabíjení navíc může posádka libovolně setrvat v autě, nebo se od něj vzdálit.
Stav nabíjecího procesu lze snadno sledovat pomocí mobilní aplikace.”
Při setrvání ve voze pak lze bez problémů využívat jeho komfortní prvky: mít
puštěné rádio, nabíjet mobilní telefon nebo tablet a podobně. „Spotřeba těchto zařízení je minimální a lze je využívat bez vlivu na nabíjení jako takové,” vysvětluje
Hora. Na rychlonabíječkách je bezproblémové i vytápění nebo chlazení interiéru.
„Z mé vlastní zkušenosti je provoz elektromobilu velmi komfortní a finančně výhodnější než u auta se spalovacím motorem. Méně starostí přináší i servis.
Elektromobil ŠKODA využívám denně už
dva roky a zpět k vozu se spalovacím motorem bych se už nevrátil,” popisuje své
zkušenosti Michal Hora. A i když jsou
praktické zkušenosti dobré, přiznává, že
je samozřejmě cílem vše ještě zlepšovat:
budoucí elektromobily tak mají nabídnout
i možnosti rychlejšího nabíjení, měly by
být dostupnější a přitom by měla třeba životnost baterií být delší. „Určitě se máme
kam posouvat,” uzavírá Hora.
Víte že
d
Michal Hora
expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové
nabíjecí systémy
systém i nabíjecí konektor jsou na to
připraveny.
• Při nabíjení můžete dle libosti zůstat
v autě a poslouchat třeba rádio.
Ale klidně také můžete odejít, stav
nabíjení lze snadno zkontrolovat
v mobilní aplikaci.
• Baterii neprospívá stav, kdy
dlouhodobě setrvává buď vybitá,
nebo plně nabitá. Ideální je tak
udržovat množství energie v baterii
v rozmezí 10–80 % její kapacity. p
www.skoda-storyboard.com
• Nabíjet elektromobil můžete bez
problémů i v dešti a bouřce, elektrický
www.technikaatrh.cz
17