16
elektromobilita l energetika l měření a regulace
Nebojte se nabíjení
...nabíjet elektromobil můžete
bez obav za každého počasí
Navíc existují postupy a řešení, které samotné nabíjení usnadní, urychlí a pomohou šetřit
baterii. Přečtěte si rady experta. Stačí přijet k nabíječce,
zapojit konektor do zásuvky a v podstatě se o nic nestarat. Tak jednoduše už nabíjení elektromobilů vypadá.
Přesto je dobré při něm dodržovat pár
doporučených rad a postupů, které mohou prodloužit životnost baterie nebo
zkrátit čas, který na cestách řidiči nabíjením stráví.
Dostatečný dojezd elektromobilu zajišťují moderní baterie s vysokou kapacitou.
Jejich životnost mohou způsobem používání auta a především jeho nabíjení výrazně ovlivnit i majitelé vozu. „ŠKODA
AUTO i další značky koncernu garantují,
že kapacita baterie nepoklesne po dobu
nejméně osmi let nebo 160 000 kilometrů
pod úroveň 70 %,” říká David Pekárek,
odborník mladoboleslavké automobilky
na baterie.
„Ze zkušeností víme, že se hodnoty
zdraví baterie v uvedených intervalech
pohybují mnohem výše. Vše ale záleží na
způsobu používání vozu,” dodává. Baterii
podle něj neprospívá například dlouhé
odstavení vozidla s plně nabitým nebo naopak zcela vybitým akumulátorem.
Dobře nabitá baterie
d
Základní obecné doporučení je udržovat
baterii nabitou zhruba v rozmezí 10–80 %
T + T Technika a trh 10–11/2022
kapacity. „Nabíjet na 100 % doporučujeme pouze před delší cestou, ideální je
v systému vozu nastavit požadovaný čas
odjezdu a po dobití auta na 100 % vyrazit
co nejdříve,” říká Pekárek. S udržením baterie v ideálním rozmezí kapacity pomohou funkce režimu péče o baterii, kde lze
nastavit skončení nabíjení při dosažení
80 procent kapacity baterie, a odložené
nabíjení.
Při delší cestě je výhodnější naplánovat
si více zastávek s možností rychlejšího dobíjení, než dobíjet baterii do plna. Nabíjením tak strávíte méně času, protože nabíjení baterie zejména na rychlonabíječkách
při dosažení kapacity 80 % výrazně zpomaluje. Expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové nabíjecí systémy Michal Hora
zároveň doporučuje DC nabíjení s vyššími
výkony používat skutečně jen na cestách
a v míře, která je nezbytná. Zdraví baterie
nejvíce prospívá AC nabíjení třeba v domácím prostředí. Klíč je v tom, že rychlé
nabíjení generuje teplo, které baterii nesvědčí, ačkoli je aktivně chlazena. Při domácím nabíjení nižšími výkony vzniká tepla minimum. (Navíc ceny elektřiny v domácnosti
bývají příznivější než na veřejných místech.)
Chytře vychlazený
nebo vyhřátý interiér
d
Pokud jde o nabíjení v mrazivém počasí,
je u delších cest ideální následující scénář:
v systému vozu povolit výjimečně nabití
auta na 100 % a zároveň s časem odjezdu
určit i teplotu, na kterou chce mít posádka
interiér vyhřátý. Auto se nejen nabije, ale
také předehřeje s využitím elektřiny ze sítě interiér i baterii vozu. Rychlé nabíjení je
pak na cestě dobré využít rovnou ve chvíli, kdy je vůz po cestě zahřátý a zahřátá na
provozní teplotu tak bude i baterie: nabíjení pak bude v rámci možností co nejrychlejší. Není naopak dobré nechávat
nabíjení třeba na druhý den ráno s tím, že
k rychlonabíječce vyrazíte před odjezdem, kdy bude baterie studená a nabíjení
pomalé.
Předehřátí interiéru, nebo naopak jeho
vychlazení v letním období, prodlouží dojezd auta: na udržení nastavené teploty
totiž bude vůz potřebovat méně energie,
než když má interiér vyhřát nebo zchladit