letecký průmysl l strojírenství

Aero L-39NG

300 dodavatelů, 14 000 součástek,

31 000 hodin práce

Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba

14 000 součástek. Více jak polovinu z nich Aero dokáže vyrobit ve vlastních

provozech. Komponenty pro cvičný proudový letoun z české produkce dodává celkem

300 českýcha zahraničních firem. Přibližně 60 % dodavatelů jsou společnosti

z České republiky. Sériová výroba s vysokou přidanou hodnotou je šancí

i pro další tuzemské zástupce nejen z oblasti leteckého průmyslu.

Od září 2022 společnost Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG

pro sériovou výrobu měsíčně. Tradiční

český výrobce letadel potřebuje na zkompletování jednoho letounu L-39NG přibližně 14 000 součástek. Přitom si dokáže

sám vyrobit větší část potřebných dílů,

což je asi 8 200 komponent. Na jeden

cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi

8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks

nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka má být dokončen do

konce letošního roku.

„Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce

zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském

řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní

dodavatele,” uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.

Aero spustilo sériovou výrobu

cvičného letounu L-39NG

d

Ten je vhodným pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil, před několika měsíci. Při

sériové výrobě Engéčka a jeho komponent

se kontroluje shoda s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled a funkčnost, u celého letounu pak ještě vlastnosti za letu.

Před zahájením sériové výroby ale letoun

a jeho vybavení musely projít etapou vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například

o materiálové zkoušky, statické a únavové zkoušky, zkoušky klimatické odolnosti, zkoušky elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové

zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti

konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké

rychlosti, zkoušky záchranného systému

pilotů atd.

Společnost Aero Vodochody uspořádala

nedávno pro tuzemské i zahraniční dodavatele součástek na L-39NG speciální dodavatelskou konferenci. „Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce,

protože pro výrobu Engéčka potřebujeme

tisíce součástek od dodavatelů z celého

světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států

amerických, Itálie, Francie a Německa,”

řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup

společnosti Aero Vodochody.

Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný

letoun L-39NG patří například firmy První

brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan,

MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA,

MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER &

SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český

Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol.

s r.o. nebo Compo Tech PLUS.

p

www.aero.cz

www.technikaatrh.cz

57