letecký průmysl l strojírenství
Aero L-39NG
300 dodavatelů, 14 000 součástek,
31 000 hodin práce
Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba
14 000 součástek. Více jak polovinu z nich Aero dokáže vyrobit ve vlastních
provozech. Komponenty pro cvičný proudový letoun z české produkce dodává celkem
300 českýcha zahraničních firem. Přibližně 60 % dodavatelů jsou společnosti
z České republiky. Sériová výroba s vysokou přidanou hodnotou je šancí
i pro další tuzemské zástupce nejen z oblasti leteckého průmyslu.
Od září 2022 společnost Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG
pro sériovou výrobu měsíčně. Tradiční
český výrobce letadel potřebuje na zkompletování jednoho letounu L-39NG přibližně 14 000 součástek. Přitom si dokáže
sám vyrobit větší část potřebných dílů,
což je asi 8 200 komponent. Na jeden
cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi
8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks
nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka má být dokončen do
konce letošního roku.
„Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce
zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském
řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní
dodavatele,” uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.
Aero spustilo sériovou výrobu
cvičného letounu L-39NG
d
Ten je vhodným pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil, před několika měsíci. Při
sériové výrobě Engéčka a jeho komponent
se kontroluje shoda s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled a funkčnost, u celého letounu pak ještě vlastnosti za letu.
Před zahájením sériové výroby ale letoun
a jeho vybavení musely projít etapou vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například
o materiálové zkoušky, statické a únavové zkoušky, zkoušky klimatické odolnosti, zkoušky elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové
zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti
konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké
rychlosti, zkoušky záchranného systému
pilotů atd.
Společnost Aero Vodochody uspořádala
nedávno pro tuzemské i zahraniční dodavatele součástek na L-39NG speciální dodavatelskou konferenci. „Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce,
protože pro výrobu Engéčka potřebujeme
tisíce součástek od dodavatelů z celého
světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států
amerických, Itálie, Francie a Německa,”
řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup
společnosti Aero Vodochody.
Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný
letoun L-39NG patří například firmy První
brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan,
MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA,
MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER &
SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český
Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol.
s r.o. nebo Compo Tech PLUS.
p
www.aero.cz
www.technikaatrh.cz
57