manipulační technika l doprava
novou výrobní halu v Rychnově
nad Kněžnou. Jakým materiálem,
o jakých hmotnostech v této hale
manipulujete?
Přestože nám okolnosti nehrály příliš do
karet – teď mám na mysli především situaci okolo nouzového stavu, rozhodli jsme
se nic neodkládat a novou montážní halu
otevřít v původním termínu, tedy 30. března. Spuštění provozu v takto velké hale
vyžaduje určitou přípravu a vždy je lepší
postupný nájezd. Díky opatřením, která
jsme zavedli, byly naše možnosti výrazně
omezeny a ke spuštění provozu došlo takřka přes víkend. Zpočátku bylo nutné věnovat se především zaškolení zaměstnanců na nově instalované technologie
včetně jeřábů. Ty jsou v našem případě
používány především pro manipulaci
s těžšími komponenty (hydraulické válce,
náboje kol a podobně) a základními rámy
stroje (svařenci) při postupové montáži našich výrobků. V prvních montážních operacích lze tedy hovořit o manipulaci s komponenty o hmotnosti od 15 do 500 kg,
v předmontážních operacích na podsestavách o hmotnostech od 500 do 2 000 kg
a při finálním sestavování našich strojů od
2 do 10 t.
p V této nové hale
pracuje 19 dvoukočkových
mostových jeřábů
a 10 jeřábů z jeřábové
stavebnice KBK. Jaké technologie
vyžadují tak velký počet jeřábů?
Celkový počet zdvihacích zařízení, které
jsme pro tuto halu ve spolupráci s firmou
51
Demag realizovali, je 29. Je to dáno trochu odlišným způsobem montáže, a tím
i potřebou jednotlivých pracovišť. V porovnání s automotive odvětvím se rozhodně nemůžeme považovat za velkosériovou výrobu, ale určité charakteristické
prvky výroby automobilů se snažíme aplikovat i v našem prostředí. Jedním z těchto prvků je myšlenka Henryho Forda ve
využití linkové, tedy postupové montáže.
V našem pojetí není samozřejmě možné
využít pásových dopravníků ať už kvůli
rozměrovým, ale i hmotnostním rozdílům
mezi jednotlivými výrobky. V našem portfoliu jsou stroje pro menší farmáře od třímetrového pracovního záběru až po velké agroholdingy, využívající pracovní
záběry 18 i více metrů. Takto velké odlišnosti prostě na jeden pás nepostavíte. Na
druhou stranu jsme již před několika lety
opustili statický způsob montáže finálního
výrobku, kdy se vše smontovalo na jednom místě. Náš současný způsob práce se
tedy nachází někde mezi a lze jej aplikovat i při menších sériích a široké škále variability. K tomu je ale zapotřebí dostatečný počet pracovišť pro rozdělení
jednotlivých operací montáže. Zjednodušeně řečeno na každém pracovišti se
montuje část stroje, která se následně sjíždí k montáži finálního celku. Všechna pracoviště bylo tedy zapotřebí vybavit vlastním zdvihacím zařízením pro zkrácení
prostojů při čekání na jeřáb. Během jednotlivých operací se využívají především
pro manipulaci s dílci, polohování, zakládání či vyndávání z přípravků, ale také
k paletizaci.
pokračování
www.technikaatrh.cz
a