manipulační technika l doprava

novou výrobní halu v Rychnově

nad Kněžnou. Jakým materiálem,

o jakých hmotnostech v této hale

manipulujete?

Přestože nám okolnosti nehrály příliš do

karet – teď mám na mysli především situaci okolo nouzového stavu, rozhodli jsme

se nic neodkládat a novou montážní halu

otevřít v původním termínu, tedy 30. března. Spuštění provozu v takto velké hale

vyžaduje určitou přípravu a vždy je lepší

postupný nájezd. Díky opatřením, která

jsme zavedli, byly naše možnosti výrazně

omezeny a ke spuštění provozu došlo takřka přes víkend. Zpočátku bylo nutné věnovat se především zaškolení zaměstnanců na nově instalované technologie

včetně jeřábů. Ty jsou v našem případě

používány především pro manipulaci

s těžšími komponenty (hydraulické válce,

náboje kol a podobně) a základními rámy

stroje (svařenci) při postupové montáži našich výrobků. V prvních montážních operacích lze tedy hovořit o manipulaci s komponenty o hmotnosti od 15 do 500 kg,

v předmontážních operacích na podsestavách o hmotnostech od 500 do 2 000 kg

a při finálním sestavování našich strojů od

2 do 10 t.

p V této nové hale

pracuje 19 dvoukočkových

mostových jeřábů

a 10 jeřábů z jeřábové

stavebnice KBK. Jaké technologie

vyžadují tak velký počet jeřábů?

Celkový počet zdvihacích zařízení, které

jsme pro tuto halu ve spolupráci s firmou

51

Demag realizovali, je 29. Je to dáno trochu odlišným způsobem montáže, a tím

i potřebou jednotlivých pracovišť. V porovnání s automotive odvětvím se rozhodně nemůžeme považovat za velkosériovou výrobu, ale určité charakteristické

prvky výroby automobilů se snažíme aplikovat i v našem prostředí. Jedním z těchto prvků je myšlenka Henryho Forda ve

využití linkové, tedy postupové montáže.

V našem pojetí není samozřejmě možné

využít pásových dopravníků ať už kvůli

rozměrovým, ale i hmotnostním rozdílům

mezi jednotlivými výrobky. V našem portfoliu jsou stroje pro menší farmáře od třímetrového pracovního záběru až po velké agroholdingy, využívající pracovní

záběry 18 i více metrů. Takto velké odlišnosti prostě na jeden pás nepostavíte. Na

druhou stranu jsme již před několika lety

opustili statický způsob montáže finálního

výrobku, kdy se vše smontovalo na jednom místě. Náš současný způsob práce se

tedy nachází někde mezi a lze jej aplikovat i při menších sériích a široké škále variability. K tomu je ale zapotřebí dostatečný počet pracovišť pro rozdělení

jednotlivých operací montáže. Zjednodušeně řečeno na každém pracovišti se

montuje část stroje, která se následně sjíždí k montáži finálního celku. Všechna pracoviště bylo tedy zapotřebí vybavit vlastním zdvihacím zařízením pro zkrácení

prostojů při čekání na jeřáb. Během jednotlivých operací se využívají především

pro manipulaci s dílci, polohování, zakládání či vyndávání z přípravků, ale také

k paletizaci.

pokračování

www.technikaatrh.cz

a