KUKA_c.qxd
4.8.2020
9:50
Page 63
pohony l automatizace l převody
Ilustrační foto Fordu ST: Julie Vítková
Plně automatizovaná
kontrola kvality
d
Robot KUKA typu KR 210 R2700 Prime
pracuje v závodě Ford-Werke v Kolíně
nad Rýnem od roku 2015. Počátkem roku
2018 přibyl druhý model. Nově založená
laboratoř pro testování sedadel ve vývojovém centru umožňuje provádět všechny
zkoušky na jednom místě. To pro Ford přináší celou řadu výhod: zaprvé, automobilka získává know-how prováděním vlastních testů a současně se náklady snižují
díky rychlejším pracovním procesům spolu s kratšími vzdálenostmi a dodacími lhůtami. Za druhé, Ford má lepší kontrolu
nad testy kvality sedadel a může reagovat
mnohem rychleji na možné výzvy. Náklady na provoz a údržbu jsou také podstatně nižší pro systém KUKA OccuBot ve
srovnání s jinými testovacími systémy,
protože údržbu lze výrazně snížit. Roboty
jsou před dodáním důkladně testovány na
různé oblasti použití, takže fungují velmi
spolehlivě. To neplatí vždy u strojů pro
speciální účely, což vysvětluje, proč vyžadují častější údržbu.
Individuální chování
při sezení jako základ
pro zátěžový test
d
Aby společnost Ford provedla komplexní
test kvality, nejprve analyzuje, jak lidé nastupují a vystupují z aut. K tomu jsou na
sedadlech umístěny tlakové rohože, které
zaznamenávají podrobné informace.
„Každý člověk vyvíjí na autosedačku jiný
druh zatížení, a proto ve Fordu testujeme
chování sedadel u lidí různých velikostí
a postav,” říká Svenja Fröhlich. Inženýři
společnosti používají shromážděná data
k vytvoření reprezentativního profilu pohybu, který pak naprogramují do robotu
společně s rozložením síly.
Získaná data jsou nakonec napodobována robotem. Inženýři používají výsledné
informace ke studiu toho, jak sedadlo
reaguje na napětí, pohyb a tlak. Proto figurína 25 000× usedne do sedadla. Jinými slovy: během intenzivní testovací fáze trvající přibližně tři týdny simuluje
KUKA Occu-Bot různé scénáře nastupování a vystupování. S tímto cílem se robot pohybuje s připojením k sedadlu a na
základě shromážděných údajů do něj zatlačí figurínu. Během testu monitoruje
OccuBot informace o poloze robota a měřicího zařízení každých dvanáct milisekund pomocí senzoru síly a krouticího
momentu FT-NET Omega 160. Tímto způsobem lze simulovat a analyzovat opotřebení v délce deseti let v relativně krátkém
čase. Pokud sedadlo tuto zkoušku vydrží
a není prokázáno poškození nebo změny
tvaru, je schváleno do výroby.
Roboty místo lineárních portálů d
„Volně programovatelný test na nasedání a vysedání je možný pouze u robota,”
vysvětluje Svenja Fröhlich a dodává:
„Protože jiné možnosti testování, jako
jsou lineární portály nebo zkušební stolice s rotačními osami, mají mnohem
omezenější profil pohybu.” Také starý zkušební postup s pneumatickými válci, které
se pohybovaly pouze nahoru a dolů na sedadle, neposkytoval flexibilní možnosti robota. Další výhodou pro Ford prostřednictvím nového robotického řešení je větší
srovnatelnost dat. Kompletní řešení, které
nabízí KUKA s OccuBotem, využívá také
mnoho dodavatelů z automobilového průmyslu. Porovnání a standarizace dat generovaných v testech se tak stává mnohem
jednodušší. Výsledky se uplatňují při vývoji optimalizace sedadel. Zkušební postup
již byl použit pro všechna nová vozidla
v evropských výrobních zařízeních. „Chceme zajistit, aby naši zákazníci byli spokojeni s kvalitou našich sedadel po mnoho let,”
vysvětluje Ford Test Engineer.
Informace o společnosti KUKA
d
KUKA je automatizační globální společnost s obratem kolem 3,5 miliardy EUR
a zhruba 14 200 zaměstnanci. Jako jeden
z předních světových dodavatelů inteligentních automatizačních řešení nabízí
KUKA zákazníkům vše, co potřebují, z jediného zdroje: od komponentů a výrobní
buňky až po plně automatizované systémy pro automobilový průmysl, elektroniku, spotřební zboží, kovoobrábění, logistiku/e-commerce, zdravotnictví a služby
robotického průmyslu. Společnost má sídlo v Augsburgu.
p
Více informací na: www.kuka.com
Foto: archiv KUKA CEE GmbH, odštěpný závod
www.technikaatrh.cz
63