KUKA_c.qxd

4.8.2020

9:50

Page 63

pohony l automatizace l převody

Ilustrační foto Fordu ST: Julie Vítková

Plně automatizovaná

kontrola kvality

d

Robot KUKA typu KR 210 R2700 Prime

pracuje v závodě Ford-Werke v Kolíně

nad Rýnem od roku 2015. Počátkem roku

2018 přibyl druhý model. Nově založená

laboratoř pro testování sedadel ve vývojovém centru umožňuje provádět všechny

zkoušky na jednom místě. To pro Ford přináší celou řadu výhod: zaprvé, automobilka získává know-how prováděním vlastních testů a současně se náklady snižují

díky rychlejším pracovním procesům spolu s kratšími vzdálenostmi a dodacími lhůtami. Za druhé, Ford má lepší kontrolu

nad testy kvality sedadel a může reagovat

mnohem rychleji na možné výzvy. Náklady na provoz a údržbu jsou také podstatně nižší pro systém KUKA OccuBot ve

srovnání s jinými testovacími systémy,

protože údržbu lze výrazně snížit. Roboty

jsou před dodáním důkladně testovány na

různé oblasti použití, takže fungují velmi

spolehlivě. To neplatí vždy u strojů pro

speciální účely, což vysvětluje, proč vyžadují častější údržbu.

Individuální chování

při sezení jako základ

pro zátěžový test

d

Aby společnost Ford provedla komplexní

test kvality, nejprve analyzuje, jak lidé nastupují a vystupují z aut. K tomu jsou na

sedadlech umístěny tlakové rohože, které

zaznamenávají podrobné informace.

„Každý člověk vyvíjí na autosedačku jiný

druh zatížení, a proto ve Fordu testujeme

chování sedadel u lidí různých velikostí

a postav,” říká Svenja Fröhlich. Inženýři

společnosti používají shromážděná data

k vytvoření reprezentativního profilu pohybu, který pak naprogramují do robotu

společně s rozložením síly.

Získaná data jsou nakonec napodobována robotem. Inženýři používají výsledné

informace ke studiu toho, jak sedadlo

reaguje na napětí, pohyb a tlak. Proto figurína 25 000× usedne do sedadla. Jinými slovy: během intenzivní testovací fáze trvající přibližně tři týdny simuluje

KUKA Occu-Bot různé scénáře nastupování a vystupování. S tímto cílem se robot pohybuje s připojením k sedadlu a na

základě shromážděných údajů do něj zatlačí figurínu. Během testu monitoruje

OccuBot informace o poloze robota a měřicího zařízení každých dvanáct milisekund pomocí senzoru síly a krouticího

momentu FT-NET Omega 160. Tímto způsobem lze simulovat a analyzovat opotřebení v délce deseti let v relativně krátkém

čase. Pokud sedadlo tuto zkoušku vydrží

a není prokázáno poškození nebo změny

tvaru, je schváleno do výroby.

Roboty místo lineárních portálů d

„Volně programovatelný test na nasedání a vysedání je možný pouze u robota,”

vysvětluje Svenja Fröhlich a dodává:

„Protože jiné možnosti testování, jako

jsou lineární portály nebo zkušební stolice s rotačními osami, mají mnohem

omezenější profil pohybu.” Také starý zkušební postup s pneumatickými válci, které

se pohybovaly pouze nahoru a dolů na sedadle, neposkytoval flexibilní možnosti robota. Další výhodou pro Ford prostřednictvím nového robotického řešení je větší

srovnatelnost dat. Kompletní řešení, které

nabízí KUKA s OccuBotem, využívá také

mnoho dodavatelů z automobilového průmyslu. Porovnání a standarizace dat generovaných v testech se tak stává mnohem

jednodušší. Výsledky se uplatňují při vývoji optimalizace sedadel. Zkušební postup

již byl použit pro všechna nová vozidla

v evropských výrobních zařízeních. „Chceme zajistit, aby naši zákazníci byli spokojeni s kvalitou našich sedadel po mnoho let,”

vysvětluje Ford Test Engineer.

Informace o společnosti KUKA

d

KUKA je automatizační globální společnost s obratem kolem 3,5 miliardy EUR

a zhruba 14 200 zaměstnanci. Jako jeden

z předních světových dodavatelů inteligentních automatizačních řešení nabízí

KUKA zákazníkům vše, co potřebují, z jediného zdroje: od komponentů a výrobní

buňky až po plně automatizované systémy pro automobilový průmysl, elektroniku, spotřební zboží, kovoobrábění, logistiku/e-commerce, zdravotnictví a služby

robotického průmyslu. Společnost má sídlo v Augsburgu.

p

Více informací na: www.kuka.com

Foto: archiv KUKA CEE GmbH, odštěpný závod

www.technikaatrh.cz

63